Wizz Air til Norge?

Tråd i 'Nyheter' startet av Upsaker, 05. okt 2020.

  1. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Liker du 5 ukers ferie (eller ferie i det hele tatt)? Liker du pappaperm? Synes du det er greit at du slipper å selge hus og hjem om du blir syk?

    Om svaret er ja på disse, og en hel masse andre saker, så tenker jeg du skal melde deg inn i en fagforening umiddelbart, om du ikke allerede er det.

    Norske fagforeninger, inkl. LO selvom det smerter meg å si det, har bidratt til vekst og utvikling i Norge i mange 10-år. Gjennom tre-parts samarbeidet (Google it) sørger vi for at konkurranseutsatte næringer får best mulig vilkår i det internasjonale markedet. Fagforeningene viser moderasjon når det trengs og krever at ansatte får delta i verdiskapningen når dette er mulig.
    Dette har gitt en sunn fordeling av verdiskapningen og på den måten skapt et samfunn hvor det er relativt liten forskjell mellom rik og fattig.

    Vi skal ikke lengre enn over dammen for å se hvordan det går når man har svake eller ingen fagforeninger. Reallønningene til folk flest har gått nedover de siste 30 årene og resultatet er at folk må ha to-tre jobber.

    Samtlige her inne, med få unntak, kan takke seg til alle kampene fagforeningene har kjempet opp gjennom årene.
     
  2. marekz

    marekz Medlem

    Innlegg:
    215
    Likes mottatt:
    351
    Bonuspoeng:
    63
    Hvordan er dette egentlig relevant til det jeg skrev? Jeg er helt med på at fagforening kan være, og veldig ofte er, en god ting. Jeg er helt for at arbeidere skal få organsisere seg, og jeg er helt i mot at de skal nektes det. Der bør Wizz Air ettergås og moderere sine uttalelser (noe de forøvrig har gjort delvis, i media i dag).

    Men merk at det finnes arbeidsgivere som forstår verdien av et godt forhold med sine ansatte, som yter enda mer enn lovpålagt, gjerne mer ferie osv. Det er bare det jeg mente - at det kan hende det er fint hos Wizz Air, for alt vi vet.
     
    lMartin and RoadKing like this.
  3. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    "En fagforening nærmest betinger at de ansatte og ledelsen ikke kan snakke sammen, for å sette det på spissen, og at de ansatte er tjent med å være representert av nevnte forening. Det er ikke alltid det er tilfellet. Dersom det eksisterer en god kultur, åpenhet og dialog, trenger det ikke være slik at man trenger en forening."
     
    tobeornot999 liker dette
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    Godt poeng. Vi *vet* ikke om det er ille å jobbe for Wizzair, jeg kan f.eks ikke minnes å ha sett noen medieoppslag type det vi ha sett for Ryanair og faktisk Norwegian.

    Når det er sagt, jeg har alltid vært lønnsslave men aldri vært medlem i en fagforening, og kan vise til at det faktisk går helt fint an å være i en vanlig arbeidssituasjon og ha et godt forhold til sin arbeidsgiver, og jeg har hatt opptil flere.

    Likevel, som du sier, det er ikke riktig at en arbeidsgiver nekter en ansatt å organisere seg, organisasjonsrett er nedfelt i lov i Norge. Skal Wizzair ha base i Norge må de tillatte dette. Har de gode forhold, så kan det jo godt hende at ansatte velger å ikke organisere seg.

    Det som kan være verdt å nevne her, er at det er ikke alle arbeidsplasser hvor organisasjonsfriheten står like sterkt den andre veien, dvs at man velger å ikke organisere seg. Da kommer "bygdedyret" og tar deg. Det snakkes det ikke så høyt om...
     
    marekz liker dette
  5. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Det slenges ut her og andre steder at Wizz Air nekter de ansatte å organisere seg. Så langt jeg vet gjør de ikke det, men det er ingen som kan tvinge Wizz Air til å måtte gi tarifflønn. Hadde de derimot begynt å si opp folk som er medlem av en fagforening, så hadde det vært grunn til å rope varsko.

    Min mening? Fagforeninger er på enkelte måter for mafia å regne. Det ser man jo i denne heksejakten, hvor andre fagforeninger vil presse Wizz Air ved å nekte å fly med dem.

    Det var et annet eksempel tidligere hvor ansatte ble tatt ut i streik fordi de ikke fikk tariffavtale. De hadde ikke dårlig lønn (visstnok), men arbeidsgiver hadde ikke lyst til å opprette en tariffavtale men ville heller lønne den enkelte ansatte som de ønsket (noe de har all rett til å gjøre).

    Har selv aldri vært medlem av en fagforening, men det har ikke stoppet meg i å organisere meg med andre kolleger eller forhandle om en anstendig lønn. Uten at jeg må betale prosenter av lønna mi til en forening.

    Er det noen som kan gi meg en oversikt over Wizz forhold til ansatte? For når jeg søker så drukner det i propaganda fra fagforeninger om hvor ille Wizz er, uten at jeg finner noe innhold om hvorfor Wizz er ille.
     
  6. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje på tide at noen teller til ti og at vi heller går tilbake til å diskutere fly og ikke fagforeninger?
     
    RoadKing liker dette
  7. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Blitt lei av å snakke om fagforeninger? :)
     
  8. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Tja. Når folk er i gang med å sammenligne fagforeninger med noen som helst lemper deg to fot under jorden så tenker jeg at vi er gått over i å snakke med utestemme og vekk fra fly, men hver sin smak :)
     
    fly4fun liker dette
  9. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,909
    Likes mottatt:
    12,913
    Bonuspoeng:
    183
    Fagforeninger, eller arbeidslivsorganisasjoner om du vil, er kommet for å bli.

    Wizz Air innenlands, også kommet for å bli? Usikker, men enda mer usikker på Norwegians fremtid. Tror Norwegian eventuelt forsvinner pga sitt eget økonomiske uføre, og konkurransen fra Wizz blir en hjelpende hånd i så måte.

    Og SAS? Klarer seg vel, men ser ingen grunn til å kjøpe 4000 aksjer for å få direkte F&F tilbud før etter emisjonen er gjennomført. Tipper kursen da faller under 1 kr. Imens forsøker jeg meg med bonusbilletter både hit og dit. Dog setter røde land og stengt immigrasjon en stopper for det meste, antagelig i hele første halvår av 2021.
     
    Earl, Kristian and Eddie47 like this.
  10. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Wizz vil etter alle solemerker ha polakker innlosjert på OSL, og ettersom Wizz betaler for opphold selv så omgår de reglene om krav til norske lønns- og ansattvilkår. Dette minner jo litt om det Norwegian gjorde da de hadde "base" på Torp, men satt de ansatte i en rønne av et hotell på Foksrød.. Heldigvis har Norwegian blitt presset til å gå vekk fra det tullet. Det er sikkert fornuftig i utgangspunktet ettersom Wizz dermed får fleksibilitet til å legge ned basen på veldig kort varsel.

    Folk får gjøre som de vil, men jeg kommer ikke til å fly Wizzair.
     
  11. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Sånn. En uke over tiden, men dog. Kontaktet forbrukerrådet i dag om Wizz airs stille fjerning av discount club-fordelen for innenriks- og spesialflighter som de snek inn vilkår om, kvelden 6.10. Kan ikke ta seg betalt for en tjeneste 12 mnd frem i tid, for deretter å undergrave tjenesten. Hvis forbrukerrådet vil/kan hjelpe, så må wizz gjeninnføre fordelen, og da tenker i alle fall jeg at de må øke snittprisene sine, og nærmer seg derfor Norwegian mer i pris enn de ellers ville gjort.
     
    Last edited: 20. okt 2020
  12. VikingFlyer

    VikingFlyer Medlem

    Innlegg:
    185
    Likes mottatt:
    95
    Bonuspoeng:
    28
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    Når jeg ser på hva SAS har i «avgifter», flere hundre kroner, så undres jeg hvordan Wizzair kan sitte igjen med 55% av en billett på 169kr til fortjeneste, enn si 1€?

    Skal ikke påberope meg å være noen Einstein, men det regnestykket får jeg ikke til å gå opp...
     
    Last edited: 22. okt 2020
    Kristian liker dette
  14. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg leste gjennom hele investorprospektet til Wizz tidlig i vår, og de tjener mesteparten av pengene sine på ancillary fees, altså oppsalg av tilleggsprodukter/tjenester, og buy onboard. Jeg bruker nok selv i snitt mellom 10 og 15 euro på mat, snacks, en øl eller vin per flight, og en gang i skuddåret; en gaveartikkel a'la noe elektronikk eller annet ubrukelig krimskrams.

    Apropos krimskrams; Har en sportsklokke kjøpt hos Ryanair med en tilhørende kinesisk androidapp, med engelske oversettelser som får all your base are belong to us til å bli en skjønnlitterær perle, eller Jens Stoltenberg til å virke som en innfødt engelsktalende. Gis vekk hvis noen er forbi Kjevik :D:p
     
    Eddie47, RoadKing and holmen like this.
  15. VikingFlyer

    VikingFlyer Medlem

    Innlegg:
    185
    Likes mottatt:
    95
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg sjekket pris på å bruke EB poeng til TRD t/r, det ble 238 kr i skatter og avgifter:

    upload_2020-10-22_8-57-58.png


    Samme datoer hos Wizz gir en billettpris på 218kr t/r. Som forventet enormt med tilvalg når du klikker deg videre, bl.a må du velge bort setevalg som koster 120 pr vei. Men ingen ekstra skatter kom på, da jeg kom frem til betaling var det 218 kr som var beløpet. (jeg fullførte ikke bestillingen)

    upload_2020-10-22_9-9-38.png
     
    Last edited: 22. okt 2020
    RoadKing and Eddie47 like this.
  16. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,165
    Likes mottatt:
    7,928
    Bonuspoeng:
    183
    https://avinor.no/aviation/charges/charges_calculator/

    Dette er de avgiftene Wizz uansett må betale pr flygning, så er det vel opp til dem om de krever dem inn fra passasjerene, eller betaler fra egen lomme.
    A321neo (97 tonn, 230 seter, load factor 90%) gir en startavgift på 31,650.91 NOK. Blir rundt 150kr pr pers.
    Så kommer flypassasjeravgiften (49kr pr pers) i tillegg, samt enroute avgifter som jeg tror er ca 1800 pr flight.
    Samlet så ender man da på ca 210kr pr pers.
    https://avinor.no/aviation/charges/
     
  17. VikingFlyer

    VikingFlyer Medlem

    Innlegg:
    185
    Likes mottatt:
    95
    Bonuspoeng:
    28
    De billigste billettene selges til ca samme pris som avgiftene m.a.o.
     
  18. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,647
    Likes mottatt:
    7,654
    Bonuspoeng:
    183
  19. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Jøss ska sei
     
  20. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis dette er Norgeskartet de skal fly etter (fra dagens pressekonferanse) så sier jeg lykke til :D:D

    Tromsø er plassert ca på Finnsnes, Trondheim rett sør for Bodø, Ålesund er nå i Trondheim, og OSL ligger vel i Drøbak/Moss-området.......
    Skjermbilde 2020-10-22 132728.jpg
     
    Avixlo, mathiasfe, sutenai and 12 others like this.

Del denne siden