SGH lever forsatt som eget selskap på OSL. Det var resten av SAS sine linjestasjoner som ble til WGH. WGH har forøvrig handling av Wizz på Torp.
NHO forsvarer Wizz Airs ankomst til Norge: https://e24.no/naeringsliv/i/All2OM/nho-forsvarer-wizz-airs-ankomst-i-norge "Han mener at det er dette som nå skjer i Norge, og at Wizz Air ikke gjør annet enn å utnytte det regelverket som ble skapt da europeisk luftfart ble åpnet for fri konkurranse på 90-tallet. – Myndighetene ønsket fri konkurranse, og det er litt sent nå å si at vi ikke ønsker selskaper fra land med andre arbeidslivsvilkår enn hos oss, sier Lothe. Han gjør det klart at EU-reglene ikke setter som krav om at det er nødvendig med en fast mannskapsbase i Norge for å starte krig på norsk innenriks flyruter: – Det er fullt mulig å fly til og fra Norge, og for så vidt også innenriks i Norge, med bruk av personell stasjonert i andre land. Dette har skjedd før også. Staten har jo selv kjøpt tjenester på anbudsruter fra blant annet det danske selskapet DAT med bruk av personell fra andre land. Men når ansatte blir stasjonert i Norge, vil det nok komme krav om tariffavtaler, og norske lønns- og avtalevilkår vil måtte slå inn, sier Lothe om Wizz Air."
Kan ikke forvente noe annet enn manglende helhetlig refleksjon fra Lothe og NHO. Når billettene selges såpass billig, og aux-revenue er på rundt 48% for wizz, må det være lov å reflektere litt om hvordan de klarer å holde billettprisene såpass lave...
Refleksjonen kan jeg gjøre svært kort -I Norwegian sin etablering, hadde de 49 kr mellom Trondheim og Oslo. Med norsk crew - og om man ser bort fra det siste året, kan man vel trygt si det gikk greit med norwegian. Sånn sett er wizz sine priser svært stive. Det heter promo. Hva tror du liksom, at forretningsideen til wizz er å permanent selge billetter til 99 kr?
Jeg tror ikke helt du forstod poenget i posten du siterte. Det litt retoriske spørsmålet var hvordan de klarer å holde billettprisene såpass lave. Det skal ikke mye refleksjon til før man innser at det er ved å undergrave levelige lønnsstandarder i landet de skal fly i, også kjent som sosial dumping. Syntes det blir mer rett å kalle det "å forklare" enn "å forsvare". Det er vel ingen som påstår at Wizzair opererer utenfor lover og regelverk. Om noe handler det om at gjeldende lover og regelverk ikke er godt nok tilpasset dagens situasjon. I utgangspunktet er fri konkurranse i europeisk luftfart vel og bra, men ikke når konkurransefordelene kommer fra sosial dumping. Slik situasjonen nå er i bransjen, med tusenvis av permitterte ansatte i Norge, syntes jeg det er enda viktigere å verne rundt norske arbeidsplasser med norske lønninger og vilkår. Personlig så sliter jeg med å se gode argumenter mot innføring av lovfestet minstepris på billetter (slik som eksempelvis Østerrike har på €40).
Det viktigste i E24 artikkelen er jo dette: Men når ansatte blir stasjonert i Norge, vil det nok komme krav om tariffavtaler, og norske lønns- og avtalevilkår vil måtte slå inn, sier Lothe om Wizz Air.
Hvis de stasjonerer noen her da. Noen som vet reglene for hvor langt de kan dra metodikken med å starte turnusen i utlandet, fly inn til Norge, litt innenriks noen dager, og så ut igjen? Litt som Spania og Irlandbasene til DY/SK?
Var en sak om en Bring sjåfør som går til sak nå. Fikk lønn på slovakisk nivå, men "Før hver arbeidsperiode ble Jetzi kjørt i minibuss fra Romania til Bring Truckings kontorer i Slovakia. Der var han i noen timer, før han ble kjørt videre til Kastrup ved København, der lastebilen ventet på ham. Herfra kjørte han og bodde ifølge ham selv i bilen i to-tre måneder i strekk. Han lagde også mat og spiste i bilen." Bring mener at han ikke har krav på dansk tarifflønn: "Dette avviser motparten helt: – Jetzi var ikke utstasjonert til Danmark. Han kjørte like mye i Sverige, Norge og Tyskland som i Danmark. Han var ikke en del av det danske arbeidsmarkedet, sier Bring Truckings advokat Thomas Ryhl." https://www.nrk.no/norge/rumensk-sjafor-i-rettssak-mot-bring-trucking-1.15214512
I følge ryktene på et annet forum planlegger Wizzair å ha personell stasjonert på hotell tre måneder om gangen. Samme sted ble det også vist til dette: Edit: Etter litt søk fant jeg orginalkilden til definisjonen i EU-forordning 1899/2006 Annex 3.
Dagsavisen har sett litt på lønnsvilkårene til pilotene i wizz: https://www.dagsavisen.no/moss/wizz-air-lonna-slik-er-pilotens-kontrakt-1.1793017 Men for all del, bare hyl etter SAS og DY å følge etter med billettprisene Du må nesten lese det jeg skrev en gang til og tenke gjennom om du svarte på det jeg noe retorisk spurte om.
Det er jo faktisk ikke så gærent. Det er selskaper i europa hvor nyutdannede piloter faktisk betaler for å få lov til å fly (og dermed a) beholde utsjekk og b) få erfaring). Enda flere hvor nyutdannede jobber gratis for å få timer. Det at noen må betale for å få lov til å jobbe er jo helt vanvittig, og sier vel det meste om den bransjen generelt. Men det gjør det selvsagt ikke noe riktigere. På den annen side... Det er veldig mange som kjører tungtransport i Norge som ikke har lønn og bostedsadresse her. Så igjen... Er det noen grunn til forskjellsbehandling?
Interessant perspektiv fra en norsk Wizz Air-ansatt, stasjonert i UK, i dette debattinnlegget i Dagbladet: https://www.dagbladet.no/meninger/tull-a-kalle-wizz-air-userios/72996563
Problemet med dette innlegget er at han skriver som ansatt i Wizzair UK som har et eget AOC forskjellig fra det selskapet som etablerer seg i Norge. Men for all del. Med en gang Wizz setter igang med kontrakter i Norge og ansetter folk på baser etter gjeldende lover og regler har jeg nada problem med å fly wizzair innenriks. "De med litt langtidshukommelse husker kanskje pilotstreiken våren 2015. Pilotene ville ha bedre beskyttelse av sitt ansettelsesforhold. Etter å ha kostet sin arbeidsgiver store summer, og ødelagt reiseopplevelsen for hundretusener av nordmenn, ble de, som takk for strevet, flyttet over i bemanningsbyrå i stedet. Dette opprettholdt Høyesterett som helt lovlig ett par år senere." Og fagforeninger står i bakgrunnen og jobber for at Norwegian skal endre modellen som de mener gjør at Norwegian snor seg unna arbeidsgiveransvar. Litt sånn sparke inn åpne dører det innlegget der. Så fordi det er noen som må betale for å få timer er det da greit?
La meg bare presisere; Jeg syns det er vanvittig galt både at noen betaler for å få fly og jobber gratis for å få fly, selv om jeg ser relevansen i forhold til å beholde utsjekk. Jeg ser at det slik jeg ordla meg kan oppfattes som at "det må jo være bra når noen velger å betale for å få fly". Jeg har ikke vært heldig med formuleringen der. Imidlertid, artikkelen sier ikke noe om hvorvidt det er netto eller brutto tall som nevnes. Det blir som fanden leser bibelen. De som er ute etter Wizzair skriver om lønnsforholdene og bruker nettotall for å komme lengst mulig ned. De som støtter Wizzair bruker bruttotall for at de skal komme høyest mulig. Det beskrives dessuten ikke noe om hva tilleggene består av og kriteriene som utløser dem. For alt hva vi vet, så kan eksempelet i realiteten ha 30000, 40000, 50000, 60000 osv utbetalt når mer eller mindre permanente tillegg kommer til. Lønna er uansett et resultat av tilbud og etterspørsel. I perioder var det manko på flyvere, de ville neppe gått til Wizzair om det var dårlig lønnet. Både artikkelen som Frie Fagforbund har forfattet og intervjuet med han som er ansatt i Wizzair UK er tilpasset at de vil ha fram et budskap og skriver ikke noe som ikke gagner deres syn. Derfor må man ta det med en klype salt. Nå har det seg slik at jeg kjenner en pilot, som brukte en million på å ta flyutdannelse i USA. Hen slet veldig med å få seg en jobb etter utdannelsen. Priste seg lykkelig da hen fikk ansettelse i et ditto flyselskap ved Middelhavet og til og med fikk betalt. Det var ikke mange kronene, men hen slapp iallefall å betale for å få beholde utsjekk. Det rakk til bokollektiv og nudler til middag. Selskapet hadde lovt hen, og hen visste ut fra kontakter at så snart man hadde et visst antall flytimer, så ville man komme opp av sumpen. Og det stemte. Ikke lenge etter hadde hen fått ansettelse i Norwegian på en base i Europa. Lønnen øke dramatisk, om en ikke til spesielt store høyder. Med tiden fikk hen ansettelse i Norge og lønn tilpasset markedet, i Norge. Når man leser propaganda som den ovennevnte artikkelen fra FF, så er det for lett å la seg rive med uten å kontrollere om man sammenligner appelsiner og epler. Når man leser propaganda fra piloten, så er det lett å tenke at det må være bra fordi han er norsk. Men han kan være kjøpt og betalt. Man skal tenke seg om når man leser, artikler især.
Spørsmål; jeg bestilte en Wizz Air tur/retur fra OSL til BGO for noen uker siden. Kostet slikk og ingenting, der motivet var å dra i en spontan bursdag. Men nå ser det ut som jeg skal jobbe i Bergen allikevel, en dag eller to før helgen. Tenkte derfor å fly SAS bort, men da mister jeg den planlagte turen fra OSL til BGO. Men jeg har fortsatt returbillett med Wizz Air på søndagen. Er det slik at hele reisen kanselleres hvis jeg ikke blir med på flyet bort til BGO? (Tenkte nemlig å bli med på allerede bestilt fly tilbake.)
Jeg TROR det, men skal dobbeltsjekke for deg. Fant ikke svar hverken på FAQ eller i de generelle befordringsvilkårene. For å alltid slippe disse usikkerhetsmomentene bestiller jeg enveisbilletter der prisen er lik eller nesten lik.
Jeg fant svaret på sidene - til slutt. Hvis utreise ikke gjennomføres, blir automatisk retur kansellert også. Ganske typiske regler med andre ord. Jaja, det var 270,- bortkastet.