Fredagskommentaren: Den dagen da British Airways og Ryanair ble like

ryanair-traoop

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

For 15 år siden gledet jeg meg til å klatre ombord i en SAS MD80 på Evenes utstyrt med komfortable seter og god plass til beina. Etter take off ble det servert ett gratis varmt måltid med drikke. Skulle jeg videre til London, eller andre steder ut i Europa, vanket det mer mat og til og med gratis Gin og Tonic.

I dag? Skal du ha noe annet enn pulverkaffe eller syltynn te, må du frem med lommeboka. Trangt er det også og de moderne setene er som å sitte på en to-tomsfire.

Jeg skal være den første til å innrømme at jeg har gitt SAS mye pepper det siste tiåret. Mens selskaper som British Airways, Lufthansa og KLM har fortsatt med gratis mat og drikke ombord på alle short haul ruter, har SAS for lenge siden kuttet ut alt utenom kaffe eller te bak gardina. Og siden SAS er såpass små, har ingen fulgt etter

Europa er ett av de tøffeste markedene i luftbransjen. Korte avstander, lite konsolidering og haugevis med selskaper som opererer over landegrensene. Forrige uke fløy jeg Norwegian fra Palma til Barcelona, en innenriks flight i Spania.

Det var mye som skilte legacy selskapene og lavkostselskapene. Ved å betale litt mer fikk man bonuspoeng, gratis bagasje, gratis setereservasjon, litt å bite i, samt en drink — eller to dersom det var Fredag.

På grunn av tøffere tider måtte legacyselskapene kutte kostnader for å være konkurransedyktig, men ingen ville være først med å kutte kundefordeler. KLM tok steget ut på dypet med en tå på grunna for noen år siden. Det kostet plutselig penger å sjekke inn en koffert for enkelte billetter på short haul på enkelte ruter, men dersom du var medlem av bonusprogrammet deres Flying Blue, slapp du å betale. Og etter ett par år med ballettdansing, hadde alle selskapene billetter som ikke inkluderte gratis innsjekket bagasje eller gratis setereservasjon.

Men maten og Gin & Tonicen forble gratis på tralla. Inntil denne uken.

Da jeg i April fikk en melding fra en kamerat som jobber på Waterside (BA sitt hovedkvarter) og ble fortalt at lavkostselskapet Vuelings sjef Alex Cruz var utnevnt til British Airways nye Chairman & CEO, skjønte jeg hvor veien ville gå. Ryktene har lenge svirret siden BA sin bror, Iberia har kuttet all service på kortrutene for en god stund siden.

Og da Henrik Olsen fra InsideFlyer i Danmark ble invitert til en intim pressekonferanse med den nye BA sjefen på Marks & Spencer istedet for hovedkvarteret, visste man hva som ville komme:

Fra 11. januar kutter British Airways all gratis mat og drikke bak gardina på all short haul. Trenger du ett glass vann til å ta medisinen din? 25 kroner, takk.

Flybransjen er verdensleder i «Monkey see, monkey do». Dersom en av de store tar vekk gratis mat og drikke, starter kalkulatorene hos Lufthansa og KLM å jobbe overtid og du kan være sikker på at det ikke tar lang tid før realiteten blir at all mat og drikke vil koste penger ombord hos alle her i Europa. Til og med SAS sine kalkulatorer jobber igjen overtid. British Airways serverer ikke engang gratis kaffe eller te snart, hvor mange kroner kan man spare på å kutte ut det hos også hos SAS?

Som sagt, det har rent mye vann i elva siden de herlige flightene for 15 år siden. På den tiden og helt inntil nylig spøkte alle vi frequent flyers om Ryanair, Easyjet og Norwegian. Hva blir det neste? Å betale for å bruke toalettet? Betale for å bruke oksygenmasken?

Så feil kunne man ta

Lavkostselskapene oss frekvente reisende elsker å hate tok en helomvending. Mens de andre kuttet, begynte Ryanair, Norwegian og Easyjet å tilby MER service.

Ryanair kuttet i sine gebyrer og mens SAS kvittet seg med Business Class på short haul, introduserte Ryanair i fjor sin egen versjon, Business Plus som til og med inkluderer fast track i sikkerhetskontrollen, i tillegg kan du kjøpe deg en rimeligere pakke som inkluderer priority boarding, sete ved nødutgang og ett ekstra kolli ombord. Easyjet tilbyr det samme, det heter Speedy Boarding og inkluderer priority boarding, sete ved nødutgang eller første rad og to kolli ombord, alt til rimelig pris.

Jeg betalte 28 Euro for å fly to timer fra Athen til Milano for ett par uker siden med Easyjet. Speedy boarding kostet 16 Euro ekstra. Star Alliance medlem Aegean skulle ha 180 Euro, det inkluderer ikke setevalg på forhånd selv med Star Gold, dog serverer de gratis mat og drikke, men du opptjente ingen Eurobonuspoeng. Jeg fløy Ryanair fra Marrakech til Roma i sommer og betalte 19 Euro for billetten og 39 Euro for å oppgradere til Business Plus.

Og for å være helt ærlig, opplevelsen å reise kort med Ryanair eller Easyjet er meget bra og ofte mye bedre enn legacy selskapene. Hvorfor? De fleste legacy tilbyr priority boarding og vi vet hvor flinke de fleste selskaper utfører priority: Ikke regn med det. Hos lavkostselskapene har du betalt for å boarde tidlig, sitte behagelig og ha plass til en ekstra bag ombord så de leverer varene hver eneste gang.

speedyboarding
Easyjet – Speedy Boarding

 

img_5096
Ryanair Priority/ Business Plus

 

British Airways sin PR avdeling har forsøkt å spinne det siste som skilte dem fra ett lavprisselskap: Gratis mat og drikke, men det blir bare ett dårlig forsøk. Mer protein og vitamin D? Bedre utvalg? Sorry, den siste differensieringen er herved borte.

Jeg har spist Marks & Spencer sandwicher mange ganger og det jeg har spist slår ikke Easyjet sin varme Baconsandwich. De slår ikke Ryanair sin herlige, varme ost og skinkesandwich som man helst bør bestille to av. Champagne? Ekte Champagne får du kjøpt hos Easyjet. I humør for sommerslageren Aperol Spritz? Det har billiggutta, men ikke BA. BA stiller med en kniv til en pistolkamp på kaffefronten. Mens BA kjører Java Republic, kontrer Ryanair med Lavazza og Easyjet med Illy.

img_5026
Easyjet – Aperol Spritz?

Og det britiske over aller britiske: Den tekoppen BA skal ha 30 kroner for kommer kun i en variant, English Breakfast Tea. Easyjet har hele 6 forskjellig type te.

Hva står da igjen? Navnet Marks & Spencer. Ryanair og Easyjet har drevet på med salg ombord siden tidlig nittitallet og vet godt hva som selger eller ikke. Og jeg er skyldig: Jeg kjøper alltid noe når jeg stepper ombord hos de to. De selger nemlig noe jeg vil ha.

Så det var vi: Gode, gamle selskaper har kommet nærmere og nærmere lavkostselskapene mens lavkostselskapene har vunnet kundene og har beveget seg mot fullserviceselskapene. British Airways, møt Ryanair. Dere er nå offisielt like bak gardina. Den eneste forskjellen er at du slipper å høre fanfaren hver gang du lander på tid med Ryanair.

God tur og riktig god helg!

Tommy Danielsen er President for Freddie Awards og en av verdens ledende eksperter innen loyalitetsprogrammer, luftfart og hoteller.

Hver fredag fremover vil Tommy bidra med en kommentar her på InsideFlyer.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *