SAS: Flyindustrien er bransjen med avtale for reduksjon av klimautslipp

point bargains torsdagens nye sas-baser

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

SAS gleder seg over avtalen som ble inngått i forrige uke av ICAO, FNs organisasjon for sivil flytrafikk, vedrørende globalt styringssystem for klimapåvirkende utslipp.  

Det er unikt at et så stort antall stater har oppnådd enighet om en global klimaavtale, og innebærer at co2-utslippet fra internasjonale flygninger skal stabiliseres på 2020 års nivå. Systemet (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation) bygger på at utslipp kompenseres ved at flyselskapene kjøper utslippsrettigheter som bidrar til å minske utslippene der det er mest effektivt. 65 land deltar i den frivillige fasen med start i 2021. Med dette omfattes 86 % av verdens flytrafikk av dette systemet. Fra 2027 blir det obligatorisk for alle.

Biodrivstoff

Globale flyreiser bidrar til økonomisk vekst og internasjonal utveksling og utvikling. I en bransje som er i sterk endring, er SAS med og tar ansvar for en langsiktig holdbar utvikling. Noen av våre prioriterte områder for å halvere utslippene fra 2005 – 2050, er SAS satsning på biodrivstoff. Dette har selskapet jobbet med i 20 år allerede, og SAS er i dag det eneste skandinaviske selskapet som har investert i Avinors innovative biodrivstoffprosjekt på OSL. Dette er et første steg mot en bærekraftfig luftfart, siden biodrivstoff er det eneste som markant vil redusere klimapåvirkende utslipp fra flybransjen i årene fremover.

utslipp 2 sas

Redusert utslipp

SAS har redusert det totale utslippet med 14,3 % de siste ti årene.Og det gjennomføres et program for økt drivstoffeffektivitet. I tillegg investeres det løpende i nye fly og motorer. Senere denne måneden mottar selskapet det første i en lang rekke av det mest miljøvennlige kort- og langdistanseflyet, Airbus A320neo. Dette reduserer CO2 utslippet med 20 %, og støyen med hele 50 % i forhold til dagens fly.

Et globalt og virkningsfult styresystem som nå er vedtatt av ICAO er svært viktig for å kunne håndtere flybransjens klimapåvirkning. SAS er imidlertid langt mer ambisiøs enn disse målene, og beklager derfor at de særnorske passasjer- og CO2-avgiftene, som ikke går til miljøformål overhode, virker mot sin hensikt og svekker mulighetene til å gjennomføre kostbar satsning på dyrt biodrivstoff og siste teknologi fly og motorer. Disse avgiftene har liten eller ingen klimaeffekt, og undergraver prinsippene for et globalt utslippssystem.

Kilde: SAS Media

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *