Hawaiian mot strømmen vurderer A380

hawaiann

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Hawaiian Airlines avventer leveringen av sine seks A330neo jetfly bestilt fra Airbus, og om disse vil gjøre det mulig å starte flyvninger til Europa. Det amerikanske selskapet ser også på muligheten for å legge til flere ruter til Kina og på den amerikanske øst-kyst, og  vil undersøke om de skal vurdere å anskaffe A380 superjumboen. Flyvninger til London er et mål, men kan være på grensen av hva som er mulig etter at selskapet endret  sin bestilling fra A350-800  til  A330neo i 2014.

«Vi håper at svaret er ja, men vi har ikke all den informasjonen vi trenger». «Det kommer til å avhenge av hva vår endelige sete konfigurasjon blir og Neoens totale vekt når den faktisk blir bygget.»

Hawaiian CEO Mark Dunkerley

Det Honolulu-baserte flyselskapet jobber med omtrent et halvt dusin nye langdistanseruter til destinasjoner i Nord-Amerika og Øst-Asia, sa Dunkerley på Aviation Club i London. Flere Amerikanske Øst-kyst destinasjoner i tillegg til New York er en mulighet, samt byer i Canada. I Kina der flyselskapet kun flyr tilBeijing er et «virkelig spennende prospekt».

A380 til Honolulu- Hawaiian?

Sørøst-Asia er utenfor rekkevidden av selskapets nåværende 23 A330 og ni Boeing Co. 767, men flere australske ruter kan være et alternativ ifølge konsernsjefen. Briten tok over som sjef i 2005 da selskapet var under konkurs beskyttelse. Dunkerley sa at flyselskapet seriøst vurderer om Airbus A380 kan spille en rolle i sitt nettverk, særlig på ruter slik som  fra Honolulu til Los Angeles, Tokyo og Las Vegas, hvor det i dag flys med mindre wide-body fly henholdsvis seks, tre og to ganger daglig.

Argumentet for å bruke superjumboen, som kan være tilgjengelig på attraktive vilkår enten fra Airbus eller på bruktmarkedet, er  avgjørende og Hawaiian må få lønnsomhet i business caset, sa Dunkerleys.

Mark Lapidus som er administrerende direktør i fly-leasing selskapet Amedeo, og som har ordrer på 20 A380, sa i et telefon intervju at Honolulu er et naturlig mål for dobbeldekkeren gitt byens trafikkmengde og relativt isolert.

«Hawaii ville være en god løsning for enten en ny eller brukt A380,» sa han. «Sektor avstandene er minst åtte timer i alle retninger.»

Hawaiian vil begynne å få levering av 16 A321neo neste år og vil bruke dem på 4200 kilometer turer til den amerikanske vestkysten. Det vil gjøre det mulig for transportøren å pensjonere tre  Boeing 767 og bytte flere A330 til østasiatiske ruter samtidig legge til økt kapasitet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *