Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Mange nordmenn er kjent med Frankfurt, enten som kun en stor og travel flyplass eller kanskje også med selve byen som har mye å by på, herunder weissbier og bratwurst. Frankfurt som destinasjon (eks. julemarked) eller transfersted er meget populært blant nordmenn, faktisk blant de mest trafikkerte rutene fra Oslo Lufthavn. Om du trenger overnatting ved flyplassen har du mange muligheter og vi har tidligere testet Sheraton Frankfurt Airport Hotel. Denne gangen har vi besøkt Hilton Frankfurt Airport Hotel som også ligger sentralt plassert, ikke langt fra terminalbygningen. Fra avgangshallene tar du deg «tørrskodd» (via gangbroene) frem til hotellet på 8 – 10 minutter. Det går ikke shuttlebuss ettersom man kan spasere under tak hele veien. Vegg i vegg med hotellet ligger det noe rimeligere alternativet «Hilton Garden Inn» for de som syns 1400,- blir drøyt for en natt.
Hotellet er kun et par år gammelt og fremstår derfor som moderne og flott. Enkelte vil kanskje mene at det blir litt sterilt, men her er det smak og behag som bestemmer om man liker stilen eller ikke. Ettersom man går via gangbroer helt fra flyplassen til hotellet, vil man aldri riktig få sett hvor kul denne bygningen (se hovedbilde) er fra utsiden, ettersom man kommer rett opp til hotellinngangen og resepsjonen som ligger midt inne i bygningen. Selve resepsjonsområdet er luftig og stort og rommer, i tillegg til innsjekkingsskranker, en hotellbar og flere sittegrupper. Hotellet er bygget på den måten at rommene enten vil ha utsikt ut av bygningen eller inn og ned mot restauranten og resepsjonen. Hotellet var pyntet med fargerike lysekroner/dekorasjoner fra taket, som faktisk var meget stilfullt og pent, og langt fra så glorete som det kanskje høres ut.
Like i nærheten av hotellet ligger det flere spisesteder og butikker av forskjellige slag. Man har direkte tilgang til togstasjonen om man ønsker å reise til/fra sentrum av byen. Man har altså god mulighet til å benytte seg av andre servicetilbud enn det som finnes på selve hotellet.
Innsjekk og rom
Jeg kom ganske sent til hotellet etter et møte i byen og innsjekk var raskt og effektivt unnagjort uten venting. Ettersom jeg hadde registrert mitt HHonors medlemskort i bestillingen før ankomst, slapp jeg å fylle ut alt av personlig informasjon som adresse, telefonnummer osv, da dette allerede lå inne i bookingen. Jeg bare arket til signering og romnøkkelen utlevert. Veldig praktisk og nesten grunn god nok til å melde seg inn i lojalitetsprogrammet om man bor noen netter på kjedehoteller. Ettersom jeg hadde Gold hos HHonors fortalte resepsjonisten at jeg var gitt et bedre rom på «Executive Floor», som også inkluderte tilgang til loungen (mer om den senere).
Rommet lå i 9. etasje og hadde utsikt ut av bygningen. En regntung og grå aften gjorde at gardinene stort sett forble lukket, men jeg liker å kunne se ut av hotellrom, ganske enkelt for å se hvordan været er om man skal ta en tur ut. Selve rommet bestod av gang, bad og oppholds-/soverom. Hele rommet fremsto som moderne og uten tegn til slitasje og var av god størrelse. Badet var innbydende med både badekar og dusj (separat), noe jeg absolutt foretrekker fremfor løsningene med «alt-i-ett». Amenities på badet var levert av PeterThomasRoth. Rommet var godt støyisolert og nærheten til tog og trafikk utenfor var ikke noe problem. Det var god trykk i dusjen (ingen selvfølge på hoteller rundt om) og badet hadde god plass.
På rommet var det satt frem to flasker vann og litt snacks som var «complimentary». En liten detalj som jeg personlig setter veldig stor pris på.
Det var tilgjengelig vannkoker med diverse te og kaffevarianter, i tillegg til vanlig minibar. Minibaren hadde en helt greit utvalg, men forble urørt da jeg hadde tilgang til loungen hvor mange av de samme varene tilbys gratis. Her er nok også noe av grunnen til at rommene ikke hadde bedre utvalg av kaffe/kaffemaskin, ettersom mange nok benytter loungen.
Sengen var stor og innbydende, men denne var dessverre en av få ting som skuffet på hotellet. Nå er jo søvnkvalitet og preferanser angående seng rimelig individuelt, men jeg har da i det minste bodd på en rekke hoteller de siste årene og har fått et ganske greit sammenligningsgrunnlag. Dessverre opplevde jeg at denne sengen for hard og ukomfortabel til at jeg fikk noen god natts søvn. I tillegg var putene trolig de verste jeg har hatt på et hotell i denne prisklassen på så lenge jeg kan huske. Putene virket å være av dårlig kvalitet og man «falt» gjennom med hodet slik at man nærmest lå uten støtte. Jeg forsøkte flere av putene som var tilgjengelig på rommet, men alle opplevdes like dårlige. Det er mulig man kunne bestille andre typer puter via resepsjonen, men dette gadd jeg aldri å sjekke.
Ved siden av sengen, på nattbordet, var det tilrettelagt for strømuttak for lading av mobiltelefon eller annet. Dette har jeg sjelden sett lagt opp såpass praktisk og jeg har mer enn en gang funnet meg selv letende langs gulvet etter stikkontakt, oftest med det resultatet at man må koble fra en lampe eller noe annet for å få batteriet klart til dagen etter. Her fortjener Hilton kudos!
Det var tilgjengelig WiFi internett på rommet som fungerte meget bra. Jeg hadde dette inkludert som HHonors Gold medlem, men dette må man ellers betale for, noe jeg syns er en uting. Internett for 24 timer koster 19€, noe jeg syns er meget stivt i 2014.
Executive Lounge
I hotellets 10. etasje var det en lounge som er forbeholdt de som bor på «Executive Floors». Loungen var moderne og pen og kunne tilby både arbeidsstasjoner med datamaskiner i tillegg til enkel bevertning. Her kunne man lese, prate eller bare slappe av med snacks og drikke av forskjellig slag. Det tilbys ikke spesielt eksklusive drikkevarer, men loungen er likevel en fin plass å slappe av på ettermiddagen om man ønsker en brus, mineralvann eller øl. På morgenen tilbys en helt ok frokost med både bacon, eggerøre, frukt, kaffedrikker og andre vanlige ting som inngår i «continental breakfast». Tilgang til loungen er absolutt verdt noen kroner, så om man tenker å bo på hoteller som tilbyr slikt, bør man sjekke hva en prisdifferanse vil være fra et standardrom.
Fasiliteter og service
Hotellet har både konferansefasiliteter og gode muligheter for forretningsrelatert møtevirksomhet i større eller mindre skala. Hotellets lobbybar tilbyr både småretter og et godt utvalg av drikke. Jeg forsøkte selv mat herfra og fant det meget velsmakende. Det er i tillegg restaurant i hovedetasjen som holder høy kvalitet. Prisene jevnt over på hele hotellet er rimelig stive, men ikke avskrekkende. Hotellet har (selvsagt) treningsrom og tilbyr også roomservice og alle andre tjenester som man forventer å finne på et femstjerners hotell.
Servicen opplevdes som meget god i alle ledd. Personalet var hyggelige og hjelpsomme under hele oppholdet. De var behjelpelig med alt fra restaurantanbefalinger til kontakt med flyselskapet for billettforespørsler.
Konklusjon
Hilton Frankfurt Airport byr på et lekkert og moderne hotell, sentralt beliggende 8-10 minutters gange fra Terminal 1. God service og fine fasiliteter trekker opp, mens dårlig seng og litt stive priser for en «transitnatt» og Wifi dessverre trekker karakteren ned! I prisgrunnlaget er det sett bort fra romoppgraderingen med loungetilgang, som ville forsvart prisen i mye større grad.
Legg igjen en kommentar