Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Navngitt etter de norske polarpionerene Roald Amundsen og Fridtjof Nansen, preget av banebrytende skandinavisk design. Dette blir de to første ekspedisjonsskipene i verden som seiler helelektrisk på hybridteknologi
Hurtigruten har bestilt to nye ekspedisjonsskip med hybridframdrift fra Kleven i Ulsteinvik i Møre og Romsdal. De to første skipene blir levert i 2018 og 2019. Hurtigruten har i tillegg inngått en intensjonsavtale om levering av ytterligere to skip.
– Nå går Norge i tet igjen, akkurat slik Amundsen og Nansen gjorde. Denne helt nye generasjonen av ekspedisjonsskip vil snu opp ned på hva gjester kan vente av en opplevelsesreise til sjøs. Med de nye hybridskipene kombinerer vi mer enn 120 års Hurtigruten-kunnskap med totalt nyskapende teknologi og design
Daniel Skjeldam, konsernsjef, Hurtigruten
Hurtigruten har bestemt seg for å døpe de to første skipene MS «Roald Amundsen» og MS «Fridtjof Nansen» etter to av våre mest innflytelsesrike polarpionerer.
– 14. desember er det nøyaktig 105 år siden Roald Amundsen ble den første personen i verden til å plante flagget på Sydpolen;det er 128 år siden Fridtjof Nansen gikk på ski over Grønland;og det er 120 år siden grunnleggeren vår, Richard With, startet med opplevelsesturisme i Arktis.Hva er da mer passende og naturlig enn å døpe skipene etter disse foregangsmennene, sier Skjeldam.
Skipene er designet av Rolls-Royce i samarbeid med anerkjente norske yacht-designeren Espen Øino.
Epokegjørende design
Med MS «Roald Amundsen» og MS «Fridtjof Nansen» setter også Hurtigruten en ny standard for innredning og gjesteopplevelser. Målet er å gjenskape atmosfæren fra epoken for de store oppdagelsesreisene innenfor en moderne ramme preget av kvalitet og komfort.
Skipene får store observasjonsplattformer på flere dekk slik at gjestene kommer tettest mulig på naturen og dyrelivet. Seks av ti lugarer vil få egen balkong;to av ti blir suiter.
MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen får også tre restauranter med menyer som reflekterer råvarene og maten på reisemålene. Et eget bassengdekk inkluderer bassenger, boblebad og barer.
– Vi tilbyr ikke cruise, vi tilbyr opplevelser. Derfor er dert viktig med løsninger og miljø som forsterker naturopplevelsene gjestene kan ta del i fra skipene og med skipene som flytende basecamp, sier Skjeldam.
Interiøret skal speile farvannene skipene seiler i. Designen skal preges av førsteklasses kvalitet, men samtidig være upretensiøs. Materialene skal være inspirert av naturen og hovedsakelig være norske. Eventyrhungrige gjester kan vente seg å være omgitt av blant annet granitt, eik og bjørk og ull.
Bærekraftige og lydløse seilinger
MS «Roald Amundsen» og MS «Fridtjof Nansen» bygges med ny og miljøvennlig hybridteknologi. Løsningene som velges vil redusere drivstofforbruket med rundt 20 prosent. For første gang blir helelektrisk seiling med passasjerskip mulig.Allerede nå i den første fasen vil den nye hybridteknologien gjøre det mulig for Hurtigruten å seile helelektrisk i 15 til 30 minutter. Likevel er det den totale besparelsen som er viktigst. Teknologien, i kombinasjon med utforming av skrog og energieffektivisering ombord, reduserer drivstofforbruket og CO2-utslippet fra skipene med tjue prosent.
– Vi er stolte av å ta en global lederrolle på klimakutt til sjøs og vi gleder oss til å tilby gjestene våre å seile lydløst inn til iskanten i Arktis eller Antarktis, langs breddene av Amasonas, og til kommende spennende destinasjoner, sier Skjeldam.
2018- og 2019-programmet for MS Roald Amundsen blir gjort kjent i november i år.
***
MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen
- De første av Hurtigrutens nye klasse av ekspedisjonsskip
- Designet av Rolls Royce
- Bygges av Kleven Yards
- Forsterket skrog for seiling for farvann med is
- Antall gjester: 530
- Antall lugarer: 265
- Dimensjoner (utvendig): lengde 140 meter, bredde 23,6 meter, høyde 29 meter
- Dybde: 5,3 meter
- Tilpasset også norskekysten
Legg igjen en kommentar