Hvor stor er egentlig København flyplass?

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

I det siste har vi skrevet flere saker om Oslo Lufthavn og deres plan for å utvide (og sikte mot å bli en enda større og mer sentral aktør i Skandinavia), men til en avveksling kan vi kanskje se på hvor stor nordens største lufthavn, København, faktisk er for øyeblikket!?

Flyplassen har gitt ut en oversikt over 2015 som viser alt fra hvor mange reisende det var på de forskjellige terminalene til hvor mange nye butikker som ble åpnet. Oversikten under er faktisk riktig interessant da den kommer med noen tall man kanskje ikke hadde forventet på forhånd. Visste du for eksempel at det er flere ferieturister som reiser via flyplassen enn personer på forretningsreise?

«Key Facts & Figures» for København flyplass – 2015

Et par av hovedpunktene som vises er naturlig nok hvor mange reisende det er, samt hvor flest personer faktisk reiser. En av tingene som kan overraske noen er at gateområde A er det største. Det er også det området som ligger lengst borte fra sikkerhetskontrollen og de sentrale handleområdene (som er plassert mellom område C og B). En annen ting er at «Go-terminalen» (lavpristerminalen) med 9% fortsatt vokser og ettersom det kun er få selskaper som benytter den må det sies å være en stor vekst.


Men hvor er det flest passasjerer velger å fly? Den klart største destinasjonen er den britiske hovedstaden, London. Deretter kommer (ikke overraskende) Stockholm og Oslo hvor du faktisk kan finne minst 1 avgang hver time om du flyr med SAS eller Norwegian.

SAS er det klart største selskapet på København lufthavn. SAS har 39% av alle passasjerene og Norwegian er nummer to med 17%. Vi finner også at easyJet og Ryanair med sine totalt 9% av passasjerene er blitt markante aktører av de i alt 74 forskjellige selskapene som betjener flyplassen.

Interessant og viktig for mange (også nordmenn som transiterer i Danmark) er at det er hele 32 langdistanseruter og flere i planleggingen. Disse rutene har et stort fokus på flyplassen, og en viktig årsak til at de beholder plassen som nordens største flyplass. Disse rutene er selvsagt også viktige for å tiltrekke seg virksomheter og turister.


Selve passasjerene, som alt handler om, talte i alt 26,6 millioner i 2015. Dette gir et snitt på 72.905 passasjerer pr. dag! Flyplassen har enda et lite stykke igjen til milepælen 100.000 passasjerer på en dag, men den 19. juli 2015 (årets travleste dag) kom de ganske nært med et totalantall på 96.118. Kanskje vil år 2016 være året hvor flyplassen klarer 100.000 på en enkelt dag?

Ca. en tredjedel av alle reisende er fra Danmark. Dette viser tydelig at flyplassen er en viktig transitflyplass for de andre landene i Skandinavia, med hhv. 14% av passasjerene fra Sverige og 7% fra Norge. Mange av disse reiser nok videre ut i verden med en av de nevnte langdistanserutene.

Tiden har også gjort av måten vi sjekker inn på har endret seg. I 2015 var det et stort flertall som ikke benyttet en bemannet innsjekkingsskranke, men heller tok i bruk de selvbetjente automatene eller benyttet smartelefon/internett. Kun 22% av passasjerene brukte bemannede skranker og vi ser også at selskapene satser på dette området og stadig utvider antallet automater. Allerede ved metrostasjonen og Hilton-hotellet finner man de første automatene for innsjekk og snart vil det også komme automater i selve byen og sentralstasjonen for tog er en naturlig plass vi trolig snart vil finne slike?! Internett og mobiltelefonen runder snart 50% av alle innsjekk, noe som må sies å være imponerende.

Digitalisering er viktig og også utover selve innsjekkingsprosessen brukes det mer og mer tid og penger på dette området. Facebook og andre sosiale medier er blitt prioritert høyst og det er nå over 100.000 som følger København flyplass via Facebook, twitter eller Instagram. Flyplassen bruker dise sosiale mediene aktivt og har stadig kampanjer og konkurranser gående.

I 2015 gjorde også flyplassen det betydelig enklere for mange å komme online ved bruk av ett av deres 900 WiFi-punkter. Dette er helt sikkert blitt godt mottatt av de reisende og sikrer at mange på en enkel og billig måte kan kommunisere med sine kjente og kjære.

Flyplassens egen app (CPH) rundet også 1 million nedlastinger og har blitt oppdatert jevnlig gjennom året. Nå begynner den virkelig å bli en god følgesvenn og gir deg hurtig oppdateringer om ankomster og avganger. En veldig nyttig funksjon (om du reiser fra København) er at appen viser deg forventet ventetid i sikkerhetskontrollen. På den måten kan man beregne litt ekstra tid om ventetiden er lang når du skal ut å reise, og dermed unngå kjedelige løpeturer ut mot gate.

Alt i alt kan vi konkludere med at også København flyplass er i stadig utvikling. Noe er helt klart fordeler for oss som passasjerer, men en del vil naturlig nok også omhandle flyplassens drift og derunder inntjening. Vi har tro på at vi kommer til å se enda flere butikker og reklamer i tiden fremover.

Hva syns du om København flyplass og tallene i denne artikkelen?

(Artikkelen ble opprinnelig skrevet av Henrik Olsen og publisert på InsideFlyer.dk)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *