Forbedring eller «forbedring»? Dynamisk prising hos IHG Rewards Club

InterContinental Amsterdam

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Dynamisk prising er ikke nødvendigvis negativt, men i bonusverdenen er dette ofte ensbetydende med høyere priser. Det finnes imidlertid unntak og IHG Reward Clubs nye prisstruktur ser faktisk ut til å komme kundene til gode. I alle fall på overflaten.

At flyselskaper og hotellkjeder devaluerer bonusprogrammene sine og halvhjertet presenterer det som forbedringer er en kjent sak. Det hender likevel at det kommer endringer som er genuint gode. Det har vært knyttet stor spenning rundt IHG Rewards Clubs innføring av dynamisk prising i Europa og USA. Så langt har de fleste tilbakemeldingene vi har sett vært positive, fordi du nå kan bestille bonusovernattinger til lavere prise (på enkelte datoer) enn det som har vært tilfelle tidligere.

Du kan for eksempel bonusovernattinger på fem-stjerners InterContinental-hoteller i Europa, blant annet i Wien, for så lite som 17 500 poeng per natt.

InterContintal Vienna til 17500 poeng per natt

Dette er bare halvparten av hva samme hotell kostet like før jul i fjor.

Forbedring eller «forbedring»?

Så her snakker vi altså om en genuin forbedring? Svaret er tilsynelatende ja.

Selv om prisen nå varierer fra dag til dag, har vi til gode å finne hoteller som forlanger en høyere pris enn de gjorde tidligere. Dette er selvsagt betryggende.

Det som er problematisk, er imidlertid mangelen på gjennomsiktighet og forutsigbarhet. Poengprisen varierer som sagt fra dag til dag, men det ser ikke ut til at poengprisen følger de ordinære prisene. Dette gjør det vanskelig å fastslå hva poengene i IHG Rewards Club egentlig er verdt.

IHG Hotels & Resorts

Etterspørselen etter hotellovernattinger er for tiden på et historisk bunn-nivå. Etterspørselen vil sannsynligvis ikke nærme seg nivået før koronakrisen på en god stund enda. I dagens marked er det derfor ikke rart at IHG bruker lave poengpriser for å lokke til seg gjester. Vil dette vedvare når etterspørselen tar seg opp? Ganske så sikkert ikke.

På litt lengre sikt stiller vi oss tvilende til at dynamisk prising vil komme med medlemmer av IHG Rewards Club til gode. Inntil videre får vi utnytte de lave prisene så godt vi kan.

Denne artikkelen ble først publisert av Joe Deeney for InsideFlyer.co.uk.

Foto: IHG Hotels & Resorts

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *