Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Bonusfeber møtte SAS sjefen Rickard Gustafson til et eksklusivt intervju om nye langruter, SAS’ basestrategi, fremtiden og alliansers betydning. Her kan du se første del av intervjuet.
Ny fase i SAS historien
Rickard Gustafson har stått i spissen for en historisk endring i SAS konsernet. Spareprogrammer har det vært mange av og SAS er i dag en betydelig anderledes bedrift enn da han tiltrådte. Nå er der ikke så mye snakk om krise lenger, men derimot ekspansjon, ruteåpninger og nye fly. Dette er ting SAS sjefen gleder seg over, men det intense fokuset på effektiv drift vil fortsette sier han.
«Det er en hard bransje vi befinner oss i og konkurransen kommer sikkert til at øke enda mer de kommende år» sier Rickard Gustafson til Bonusfeber og han fortsetter: «Vi må fortsette med å ha fokus på kostnader og effektivitet, men det er positivt at vi nå også kan satse på fremtiden.»
SAS’ langrutefokus? Øst/Vest?
SAS sjefen sier at SAS ikke har noe definert fokus på om det er Østen eller USA som er det primære marked i fremtiden. «Vi forsøker å tilgodese det behovet som finnes hos passasjerer som reiser mye til, fra og innenfor Skandinavia» forteller han. «Dessuten må vi ta hensyn til SAS geografiske plassering og derfor vil SAS fokus ligge på den nordlige halvkule» sier Rickard Gustafson. Han forteller at det for eksempel ikke vil gi mening for SAS å fly til Sør-Afrika. Her vil de fly over alle store europeiske flyplassene og det vil være vanskelig å få europeere til først å fly mot nord og derefter mod syd igjen.
Hvor skal langrutene gå fra i Skandinavia
«København vil fortsette med å være vår hovedbase, og sånn vil det sikker være i mange år fremover også» forteller Gustafson. «Men vi har fokus på å fly fra de byene hvor kundene er og hvor ruter er rentable. Derfor åpner vi også nye ruter fra både Stockholm og Oslo. Vi er til for hele Skandinavia» sier han.
Se del 2 av intervjuet med Rickard Gustafson ved å klikke på denne linken. Her snakker vi blant annet om alliansenes betydning, SAS krisen og fremtiden for den europeiske luftfartsbransjen.
Legg igjen en kommentar