Intervju med Rickard Gustafson (2:2)

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Bonusfeber møtte SAS sjefen, Rickard Gustafson til et eksklusivt intervju om alliansenes betydning, SAS krisen og ikke minst den europeiske luftfartsbransjens fremtid. Gustafson løfter også litt på sløret for hva fremtidsplanene er for Blue1. Se del 2 av intervjuet her.

 

 

Allianser er kommet for å bli
Rickard Gustafson slår fast at alliansene er kommet for å bli, men minner også om at selv om flyselskapene arbeider tett sammen, så er de også konkurrenter. «I alliansene er vi på samme tid gode venner og konkurrenter. Men i SAS vil vi tilby det som vi mener er best for våre kunder. For eksempel er Cathay Pasific en god partner for oss i Hong Kong, selv om de ikke er medlem av Star Alliance», forteller han. «Men vi kommer aldri til å ha samme dype samarbeid med selskaper som ikke er i samme allianse.»

Europeiske flyselskaper behøver å konsolidere seg
«I USA har flyselskapene forstått at de må konsolidere seg og skape lønnsomhet. Der over er det kommet en bedre balanse mellom tilbud og etterspørsel» siger Gustafson til Bonusfeber. Han fortsetter: «Europa behøver å gå gjennom en lignende utvikling. Vi behøver en konsolidering. Jeg vil ikke spå hva SAS sin rolle i det blir. Vår filosofi er å bygge en sterk og velfungerende forretning. Gjør vi det så blir vi et aktiv i en fremtidig konsolidering i markedet, og det er bedre enn å være en belastning» siger han.

Slaget om kundene vil skje på jorden og ikke i luften
Rickard Gustafson mener at ombord-produktene i Europa vil bli mer harmoniserte. Det vil i fremtiden ikke lenger være så stor forskjel på servicen hos et lavprisselskap og et nettverksselskap. I hvert fall ikke ombord på flyet. «Generelt er flytidene ganske korte i Europa og det gjør det vanskelig å satse på et høyt servicenivå ombord. Derimot kommer nettverksselskapene til å ta kampen på jorden og satse på service som gjør reisen hurtigere og mer effektiv» forteller han.

SAS skal være sterke på mellom- og langdistanse
«Hos SAS skal vi bruke energien på å bli dyktige på å fly på mellom- og langdistansene. Disse rutene skal komplimenteres med propellfly og mindre regional-jets. Det skal vi ikke gjøre selv. Det skal vi ha partnere til å gjøre. Det er nettopp tanken med Blue1 og Cimber» sier Gustafson.

Planene for Blue1?
Datterselskapet Blue1, flyr i dag en mindre flåte av Boeing 717 fly som snart skal utfases. Hva er planene for selskapet fremover? «Vi forhandler i øyeblikket om å overta 8 regionale jetfly. Vi er ganske langt i den forhandlingen og det er mye mulig at Blue1 i fremtiden blir i samarbeid med en partner. Men det er litt for tidlig å si noe om dette enda» forteller Rickard Gustafson til Bonusfeber.

Den fremtidige flåte skal snart avgjøres
SAS har nettopp nå en ordre inne hos Airbus på 30 Airbus A320neo, hvor leveransen av de første flyene starter til neste år. Det er ikke nok til å erstatte de nåværende Airbus og Boeing fly. «Innenfor de nærmeste 15 til 20 måneder, så skal vi ta en beslutning og legge den fremtidige flåtestrategien» forteller Gustafson.

Fra krise til tro på fremtiden
I 2012 stod SAS på avgrunnens rand, kun minutter fra konkurs. I dag satses det igjen på fremtiden. Hvordan har det vært å være gjennom en slik forvandling?

«Det er klart det har vært en stor utfordring. Ikke bare for meg, men enda mer for alle medarbeiderne i SAS. Det er dem som har gjort arbeidet og det er dem som har medvirket til den store forandringen som har gjort os konkurransedyktige. Nettopp derfor kan vi nå åpne nye destinasjoner. Det hadde aldri kunne skje uten den innsatsen fra medarbeiderne i alle deler av bedriften.» sier Rickard Gustafson

«Jeg gleder meg over at vi viser at vi kan og den store viljen som alle medarbeiderne har. Det synes jeg er sterkt» fortsetter han.

SAS og fremtiden?
«Vi har eksistert i 70 år og har planer om å eksistere de neste 70 årene også, men vi vet at vi ikke kan ta våre kunder for gitt. Vi skal fortsette med å investere og vi skal fortsette med å tilpasse oss omverdenen, som er i kontinuerlig forandring. Vi har mye igjen å forbedre, men det skal vi også klare.» avslutter Rickard Gustafson

 

Fikk du ikke med deg første del av dette intervjuet, så kan du finne det på denne linken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *