Test: JetBlue fra Chicago til New York

jetblue

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Jeg har tidligere skrevet om turen med Southwest fra New York til Chicago. Etter en dag i Chicago, bar ferden videre, først tilbake til New York. For å frakte meg dit falt valget på JetBlue som flyr fra Chicago O’Hare til New York-JFK.

Introduksjon
Jeg skrev i posten om Southwest at det er et «mindre selskap» – Det kan enten begrunnes med

a) uvitenhet fra min side

eller

b) dårlig ordvalg

Antagelig en kombinasjon.

Southwest er et av de største selskapene i USA når det kommer til antall passasjerer. Det jeg mente, sånn egentlig, var at Southwest ikke er et nettverksselskap, men det kom jo særdeles dårlig frem.

Nuvel, nytt selskap, nye muligheter, denne gangen er det JetBlue som har lagt flykroppen sin på huggestabben, for å bli analysert og bedømt av en ung turist fra Norge.

JetBlue er et amerikansk flyselskap som er delvis eid (ca 15%) av Lufthansa-gruppen. De har hovedbase i New York og flyr både innenriks i USA, men også til destinasjoner i Canada, Karibien og Mellom- og Sør-Amerika. JetBlue er ikke et lavprisselskap i tradisjonell forstand. De opererer med billige billettpriser, men man må ikke betale ekstra for bagasje, setevalg eller alkoholfri drikke ombord, for eksempel. Selv om JetBlue står utenfor flyalliansene  så har de samarbeidsavtaler med en rekke flyselskap som Singapore Airlines, British Airways, Lufthansa og Virgin Atlantic. Dette betyr enklere reiser for passasjerne, ved at blant annet bagasjen kan sjekkes helt gjennom til det endelige bestemmelsesstedet.

jetBlue

Billett
Billetten ble booket direkte på jetBlue.com og kostet 110 USD en vei. Inkludert i prisen er alle skatter og avgifter, et stykk innsjekket bagasje samt setevalg.

Før avgang
Jeg møtte opp på Chicago-flyplassen cirka 2,5 timer før avgang. Der fikk jeg sjekket inn på en automat i terminal 3, og fikk avlevert mitt ene kolli bagasje. Det var ingen kø i sikkerhetskontrollen, så det var «smooth sailing» Ventetiden gikk med til å sitte ved et vindu og se på fly. Ingen dum fritidssyssel dét, spør du meg.

Etter hvert ble det klart for boarding og den var organisert slik at de som satt fra rad 20 og bakover boardet først. Det var meg, det, som hadde sete 24A.

Ombord
Jeg fant setet mitt uten store problemer, og slo meg ned med en gang. Det var nå rukket å bli ganske mørkt ute, så det var ikke så mye å se på heller. Ei heller ta bilder av, noe som forklarer det litt skrale utvalget bilder i denne reiseskildringen.

Setekomforten var det i allefall ikke noe negativt å si om. Det var godt med plass ombord, til og med så langt bak som på rad 24. Setene var trukket i lysegrått skinn, og det virket noe slitt.

God plass ombord
God plass ombord
Benstrekk-testen ble også utført og resultatet må vel kunne sies å være bestått.
Benstrekk-testen ble også utført og resultatet må vel kunne sies å være bestått.

På grunn av et annet fly som stod bak oss, ble avgang fra gate noe forsinket, men vi kom oss avgårde 5-6 minutter etter rutetid. Vi hadde en relativt rask taxi bort til rullebanen for avgang fra 32L og plutselig var vi i luften og på vei mot New York.

Chicago etter takeoff
Chicago etter takeoff

Etter dette bildet ble tatt, tok søvnen overhånd og jeg våknet ikke før vi var på initial decent til New York. Dermed gikk jeg glipp av serveringen ombord, men den består av gratis alkoholfri drikke og en liten snacks.

Etter hvert som vi nærmet oss New York-JFK, kom Manhattan til syne på venstre side, og jeg satt perfekt til for å nyte synet av alt lyset under innflyvingen.

Manhattan og deler av Long Island
Manhattan og deler av Long Island
Det er ikke vanskelig å se hvilken del av Manhattan dette er. Times Square lyser opp, og toppen av Empire State Building lyser rødt.
Det er ikke vanskelig å se hvilken del av Manhattan dette er. Times Square lyser opp, og toppen av Empire State Building lyser rødt.

Ankomst
Vi landet etter hvert på rullebane 31L på John F. Kennedy-flyplassen, omtrent 20 minutter før rutetid, og etter en liten runde rundt på flyplassen fant vi en gate å pakere ved. Da var det bare å spasere til bagasjehallen og hente kofferten min. Det tok litt tid før bagasjen dukket opp, men da den endelig kom, tok jeg beina fatt og gikk mot AirTrain som tok meg fra JetBlue sin terminal og til Federal Circle, hvor hotellshuttlen plukket meg opp og tok meg til hotellet mitt for natten.

Konklusjon

Positivt
+ 1 gratis innsjekket bagasje
+ Gratis alkoholfri drikke og snacks

Jeg er godt fornøyd med hva jeg får som passasjer hos JetBlue. Hvor fornøyd man er, avhenger såklart av hva slags forventninger man selv har. Dette var ikke første gangen jeg har flydd med JetBlue, så jeg visste jo litt på forhånd hva jeg kunne forvente meg. Dette med en gratis innsjekket bagasje teller positivt, men det er jo ikke like generøst som hva Southwest tilbyr (2 gratis innsjekket bagasje)
Serveringen ombord hos JetBlue er lik den man får hos Southwest, så der skiller det ikke noe.

Negativt
– Flyvertinne med en dårlig dag?
– Treg bagasjehåndtering på JFK

Jeg har egentlig ikke så veldig mye å trekke JetBlue for, annet enn at den ene flyvertinnen på min flyvning var ikke i et veldig godt humør. Dette lot hun dessverre gå utover en mannlig passasjer på raden bak meg som tydeligvis ikke forstod særlig med engelsk.
Bagasjehåndteringen på JFK tok tid. Jeg stod vel i nærmere 20 minutter ved båndet og ventet.

Quickfacts
Rute: B6 1106 Chicago-O’Hare (ORD) – New York (JFK)
Flytype: Airbus 320
Kabinklasse: Economy
Sete: 24A
Servering: Gratis snacks og alkoholfri drikke
Internett ombord: Nei
Hjemmeside: jetBlue

Oversikt

Fordeler

Gratis innsjekket bagasje (ett kolli) og gratis alkoholfri drikke og snacks

Ulemper

Flyvertinne med en dårlig dag? Treg bagasjehåndtering på JFK

Sete

Mat/drikke

Service

Value4money

Overall Rating

Konklusjon

JetBlue er et greit alternativ innenriks i USA. Stort pluss for gratis innsjekket bagasje, da mange "mainline carriers" ikke tilbyr dette til personer uten gullkort.

3.8

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *