KLM innfører gebyr for setevalg

1811 01

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

I luftfartbransjen ser vi i stadig en enorm fokus på gebyrer – eller tilleggsprodukter – som flyselskapene liker å kaller dem. Gebyrer for bagasje og setevalg er det mest brukte, og det genererer store inntekter. Og det er ikke bare lavprisselskapene som mestrer dette. De fleste av de tradisjonelle nettverksselskapene er allerede godt igang de også. KLM er det siste flyselskapet som har varslet nye gebyrer.

Tradisjonen tro, så blir slike gebyrer og endringer i produktene presentert som en forbedring. KLM selger dette nye gebyret for setevalg på langrutene som en forbedring for deres statusmedlemmer samt passasjerer som reiser på fullpris økonomiklasse billetter. Ikke et ord om at det faktisk – for hovedparten av kundene – betyr enten en ekstra kostnad eller meget begrensede muligheter til å velge seter.

Fra 1. desember 2015 vil KLM innføre et gebyr på 20 euro pr. flyvning på langrutene hvis man ønsker å velge sete ved bestilling. Det vil si nesten 400 kroner ekstra pr. person for en tur/retur reise. Dette gebyret gjelder for flyvninger fra 26. januar 2016.

Har du status (Platinum, Gold, Silver) i deres lojalitetsprogram, Flying Blue, så kan du fortsatt velge sete gratis. Har du ikke status må du vente til check-in åpner før du kan velge sete. Og det igjen betyr et langt dårlige utvalg av seter å velge mellom.

 

Opprinnelig skrevet for Insideflyer.dk av Flemming Poulsen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *