Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Klarer ikke Kristiansand havn å få ferdig den nye cruise-kaien innen neste sommer, risikerer de at flere seilinger kanselleres. I år hadde Kristiansand havn 65 cruiseanløp. Innen 2025 er målet 150.
– Vi har ganske høye skuldre, men vi gjør alt vi kan for å få det på plass innen 1. juni, sa havnedirektør Halvard Aglen i havnestyret tidligere denne uken, skriver Fædrelandsvennen.
Under havnestyremøtet ble det presentert nye tegninger over hvordan den nye cruise-kaien skal gjøre Kristiansand til en større cruise-destinasjon de kommende årene. Planene ble i all hast vedtatt i sommer.
80 millioner kroner i Kristiansand
– Dette skal være et fullverdig alternativ til dagens cruisekai. vi måtte droppe planene om en flerbrukskai som også kunne ta imot containerskip. Men nå har vi funnet en løsning innen en ramme vi kan ta oss råd til, sier Pål Harv (H) i havnestyret, til avisen.
Den nye cruisekaien, som skal være 150 meter lang, vil koste drøye 80 millioner kroner.
Det er firmaet «Alt i bygg og anlegg» i Mandal som skal bygge den nye kaien.
Viktigere del av norsk reiseliv
Kristiansand havn har de siste årene opplevd en voldsom vekst i cruisemarkedet. Under sesongen i 2016, var 69.759 cruisepassasjerer innom havnen, ifølge deres nettsider.
Ifølge Innovasjon Norge, som i samarbeid med ulike aktører jobber med å kartleggecruisenæringen, har cruisenæringen er blitt en større og viktigere del av norsk reiseliv siden årtusenskiftet.
I 2015 hadde Norge 2,5 millioner dagsbesøkende gjester fra cruise til norske havner, sammenlignet med 1,6 i 2009, ifølge en rapport fra Innovasjon Norge.
Legg igjen en kommentar