Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Denne ruten er en av få ruter hvor du kan nyte «skikkelig» business class innad i Europa. Med LATAM business får du prioritet på innsjekk, bagasje, fast track, lounge, og skikkelige lie-flat seter.
Det er tidlig morgen, og jeg rekker såvidt innom loungen på Oslo Lufthavn, før Brussels Airlines skal posisjonere meg i Madrid, med en liten mellomlanding i Brussels. De-icing medfører en liten forsinkelse til Brussels, men jeg har god tid i Madrid, før LATAM sin 787-9 Dreamliner skal ta meg til Frankfurt, så dette skal nok gå bra.
Innsjekking
Ved landing i Madrid må man helt ut av flyplassen, og finne en shuttlebuss som tar meg til en annen terminal, men omsider er jeg sjekket inn, og klar for å sjekke ut Iberia sin Lounge. Idet jeg ankommer blir jeg tatt imot av to smilende damer i resepsjonen, og ønsket velkommen. Loungen er av god størrelse, og fremstår som lys og pen. Det er store glassvinduer, som gir god utsikt til mange fine fugler.
Loungen
Jeg setter meg ned i loungen ca kl 12.30, og må si at førsteinntrykket for mat er veldig skuffende. Varmmaten består kun av potet-tortilla og stekt sopp. I tillegg til dette er det noen påsmurte sandwicher, og en salatbuffet.
En time senere er dog varmmaten vesentlig forbedret. Plutselig bugner det av både stekt laks, biffgryte, potetmos, paella, sushi, stekte grønnsaker, diverse tilbehør, og ulike supper og sauser. Dessverre har jeg allerede spist en del, men smaker likevel på biffgryten, potetmos og grønnsakene. Til dessert forsyner jeg meg med Häagen-Dazs iskrem.
Til maten kan jeg velge mellom 4 ulike riojaer, hentet fra loungens bar-avdeling. Baren ser veldig bra ut, og finnes kun i den ene enden av loungen. Det er likevel litt upraktisk å måtte gå den «lange» veien og hente drikke om du sitter på den andre siden. Her er også en stor tv-skjerm med lokale nyheter, samt skjerm over avganger fra terminal 4. Jeg synes bar-avdelingen fremstår riktig så fin, med forskjellige typer øl, vin, brennevin og mineralvann. Det er absolutt å anbefale å ta til høyre etter ankomst i denne loungen.
I midten av loungen har Iberia laget en egen «chill-avdeling», uten at jeg helt skjønner bruken av denne. I tillegg til dette finnes det dusjer, og en avslapnings-avdeling med lounge-sofaer.
Ombordstigning
Priority-boarding med Latam fungerer fint, og jeg blir møtt av en smilende besetning som viser meg vei til sete 5A. Business-kabinen, i LATAMs 787-9 Dreamliner, består av 30 seter, i en 2-2-2 konfigurasjon. Dette medfølger at man ikke har tilgang til midtgang fra alle seter, men for å være en europeisk flyvning, må dette sies å være helt strålende. Det utdeles forståelig nok ingen amenity-kits på denne korte flyvningen.
Etter kort tid får jeg servert et glass musserende, samt varme nøtter. Jeg blir også tiltalt ved etternavn. Selv om dette åpenbart leses opp fra en liste, synes jeg likevel det er sjarmerende.
Til lunsj blir det servert røkt laks, med salat og mozzarella. I tillegg serveres det varmt brød, smør, olivenolje, frukt og en sjokolade. Til dessert kommer besetningen også rundt med kaffe og andre drikkevarer. Maten smaker helt greit, sammen med nydelig kaffe og vin fra henholdsvis Colombia og Chile. Servicen er gjennomgående god og effektiv. Ganske så imponerende, siden besetningen allerede har vært gjennom en lang flyvning fra Chile.
På skjermen finnes det både eksotisk utvalg fra Sør-Amerika, samt internasjonale serier og filmer. Dessverre er headsetet ganske dårlig, og det er ikke mulig å benytte sitt eget headset, som man kan i SAS sine business-kabiner. Dette hadde nok irritert meg litt på en lengre flytur.
Det er ikke veldig god plass i setet, puten er litt tynn og liten, headsetet er så som så, og det finnes ingen menyer eller vannflasker i setet. Men for å være intra-europa business class er dette et strålende produkt. Kabinbesetningen yter god service fra start til slutt, mat og vin smaker bra, IFE er langt over godkjent, og man får nesten full business-service. I tillegg er det morro å fly med Dreamliner på en såpass kort tur.
Jeg kunne godt vært med dette flyet helt fra Chile, som ruten opprinnelig har utgangspunkt fra.
Legg igjen en kommentar