Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Lufthansa Group jobber stadig med å modernisere langdistanseflåten sin. For å være i forkant av utviklingen har selskapet besluttet å bestille ytterligere 40 moderne langdistansefly. Disse flyene, som skal leveres av både Boeing og Airbus, vil primært erstatte firemotors-fly i dagens flåte.
Styret i Lufthansa Group har godkjent kjøp av 20 Boeing 787-9 Dreamliner og ytterligere 20 Airbus A350-900. Selskapet har fra tidligere en bestilling på 20 fly av typen Boeing 777-9 og 45 Airbus A350-900, hvorav 13 allerede er levert. De nye flyene skal leveres mellom 2022 og 2027, og vil primært erstatte firemotors-fly i dagens flåte. Ordren har en verdi i henhold til listepris på 12 milliarder amerikanske dollar. Den faktiske prisen selskapet betaler er nok langt lavere, men partene er enige om å ikke offentliggjøre summen.
– Ved å erstatte våre firemotors-fly med nye modeller legger vi et bærekraftig fundament for vår langsiktige fremtid. I tillegg til kostnadseffektiviteten til A350 og B787 var de betydelig lavere CO2-utslippene i de nye langdistanseflyene en avgjørende faktor i beslutningen. Vårt ansvar for miljøet blir et stadig viktigere kriterium for våre beslutninger, sier Carsten Spohr, administrerende direktør og styreleder i Lufthansa Group.
Beslutninger knyttet til hvilke flyselskap som skal bruke flyene og hvor de skal stasjoneres vil bli tatt på et senere tidspunkt.
Fokus på kostnader og passasjerkomfort
Investeringen i ny teknologi, effektivitet og passasjerkomfort er en videreføring av den pågående flåtemoderniseringen hos konsernets flyselskaper. Flyselskapene i Lufthansa Group har en langdistanseflåte bestående av 199 fly, inkludert 13 topp moderne Airbus A350-900-fly. I 2020 introduseres også den nye Boeing 777-9 hvor Lufthansa er lanseringskunde.
Med de nye flyene vil Lufthansa Group ha de mest drivstoffeffektive langdistanseflyene innen sine segmenter. I gjennomsnitt vil de nye flyene bruke rundt 2,9 liter drivstoff per passasjer per 100 kilometer. Dette er en reduksjon på 25 %, noe som vil ha en positiv innvirkning på CO2-fotavtrykket.
Når hele flåten er modernisert mot midten av neste tiår vil reduksjonen i drivstofforbruk utgjøre rundt 500 000 tonn per år. Dette tilsvarer en reduksjon i CO2-utslipp på 1,5 millioner tonn.
Med nye og mer økonomiske fly vil driftskostnaden reduseres med rundt 20% sammenlignet med dagens fly. I tillegg gjøres flåten mer enhetlig ved at syv flytyper tas ut av drift, noe som gir reduserte kostnader til vedlikehold og delelogistikk.
Selger seks Airbus A380
Samtidig ble det også besluttet å selge seks av konsernets 14 Airbus A380-fly til Airbus. Flyene vil bli tatt ut av flåten i 2022 og 2023.
Lufthansa overvåker kontinuerlig lønnsomheten i sitt globale rutenettverk. Som en konsekvens reduseres flåten bestående til 14 Airbus A380-fly til åtte for å bedre lønnsomheten. Dette vil gi selskapet mer fleksibilitet og samtidig øke effektiviteten og konkurranseevnen. I følge selskapet vil dette til syvende og sist komme kundene til gode.
Legg igjen en kommentar