Lufthansa First Class — den ultimate luksusopplevelse?

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Det å reise interkontinentalt i First Class er soleklart en herlig utskeielse, kanskje den siste glamorøse måten å reise på. Er såpass heldig at jeg får reist en del i First, men hadde enda tilgode å fly Lufthansa’s nye First med 747-400.

Endelig passet det og jeg booket Lufthansa tur/retur Frankfurt-Chicago i august for å sjekke om produktet virkelig er så bra som folket sier.

Lufthansa har nå 3 forskjellige First produkter: Den gamle, blå, klassiske lenestolen som er på vei ut, Nye First på nyleverte fly av typen 747-8 og A380, samt reconfigurerte A330/340 og superproduktet de gamle 747ene har blitt rekonfigurert om til. Hva er det som er så spesielt med det sistnevnte produktet? I andre etasje på 747-400, brukte Lufthansa å ha 16 seter i First, BA har business i andre etasjen og har 20 seter oppe. Air France har 60 economy seter i sin andre etasje.

Lufthansa’s nye First har 8 seter + 8 separate senger. Ja, du hørte rett. I tillegg til en bred lenestol har du en egen, ferdig oppredd seng ved siden av stolen din.

Og det er noe spesielt med «The Queen of the Skies» andre etasje. Under deg sitter over 400 personer, mens andre etasje føles som en romslig privatjet.

Jeg startet ferden fra Brussel tidlig en fredags morgen. Ved innsjekk, mottar man en egen, meget classy holder for boardingkort som gjør det lett for betjeningen å identifisere at du er en av deres viktigste kunde gjennom hele ferden.

 

LH F UA LOunge

 

I Brussel finnes det ikke noe First Class lounge og jeg hadde heller ikke mye tid før boarding. Litt over timen til Frankfurt og når man lander, vet de at du kommer og venter din ankomst. Da jeg steppet ned flytrappen, sto det en smilende kar med ett skilt med navnet mitt foran en Mercedes S klasse. Dessverre kjører de deg ikke til det aller helligste, Lufthansa’s First Class Terminal, men dropper deg ved bagasjeomraadet, ca. 5 minutter spasertur fra terminalen.

Ja, Lufthansa har sin egen terminal for First Class passasjerer i Frankfurt.

 

LH F Terminal

 

Du blir ønsket velkommen i resepsjonen og blir tildelt en assistent som passer på deg under hele besøket i terminalen. Etter at de har sjekket at du har adgang til det aller helligste, blir du geleidet igjennom en garantert køfri sikkerhetskontroll. De passer på passet og boardingkortet for deg under oppholdet.

Terminalen består av flere områder for avslapning, arbeide, en sigarlounge med godt sigartilbud, en bar med over 60 forskjellige single malt, minst 4 typer Champagne, restaurant med buffet i tillegg til at du kan bestille fra meny. I badeadelingen har de spalignende rom med badekar eller dusj. Mange liker å gå på andejakt i badeavdelingen, Lufthansa gir nemlig ut en badeand for besøkende og disse er ettertraktede samlingsobjekter.

Jeg valgte å bestille frokost fra meny. Gikk for ett par speilegg med bacon. De små detaljene er det jeg setter mest pris på i terminalen. Det er velkjent at flyselskaper kjiper inn i lounger for å spare penger. Ikke her. F.eks. er smøret på bildet spesialimportert fra Frankrike og er noe av det beste du kan få tak i.

 

frokost F terminalen

 

Snakker om detaljer. I loungen tilbyr de over 40 forskjellige typer vann på flaske!

 

LH F terminal wasser

 

I sommer har de også hatt en selvbetjent Gelatovogn for den som får lyst på litt is.

Det fantes ikke noen norske aviser i terminalen, jeg spurte min assistent om det var mulig å oppdrive noen aviser fra de andre loungene. Han satte seg i bilen og etter 15 minutter var han tilbake med DN og Aftenposten!

Etter ett par timer i terminalen, var det tid for avreise. Assistenten kom og hentet meg og eskorterte meg ned i underetasjen der en Porsche Cayenne med sjåfør sto og ventet på å bringe meg til flyet.

 

cayenne

 

Vi ankom gaten og tok heisen opp. Boarding var i full gang og broen var full av folk. Sjåfoeren min eskorterte meg fremst i køen og opp i andre etasje der man ble introdusert til besetningen. Jeg ble vist til mitt sete, Champagne og macadamia nøtter kom raskt på bordet. I tillegg ble det delt ut pysjamas, tøfler og amenity kit, en stor toalettmappe med masse snadder i.

 

pajama

 

Her er noen bilder av setet og omraadet rundt:

 

skuff LH First lh seat bed

 

 

Det er absolutt ingen tvil at Lufthansa’s First Class gir deg suverent mest plass ombord enn noen andre, inkludert Singapore Airlines Suite Class.

Etter avgang, startet serveringen med en liten teaser

 

LH F

 

Og etter teaseren kommer for mange høydepunktet: Kaviar, kjennetegnet på skikkelig First Class. Lufthansa serverer Avruga. Selvsagt med klassisk garnityr og Vodka i frosset glass. At de serverer noe av det billigste som finnes av Vodka, skjønner jeg ikke helt..

 

hard knock life

 

 

Lufthansa har tidligere hatt ett klassisk tårn med diverse forretter. Dette har nylig blitt byttet ut med ett nytt, mer moderne design. Du får 3 forretter og alle smakte fortreffelig

 

forrett

 

 

Til hovedrett valgte jeg klassisk Gulash med Erdinger Weissbier

 

gulash

 

Begynte å bli passelig mett, men organiserte plass til litt ost, dessert og noen Petit Four. Er ikke akkurat kjempefan av Johnny Walker Blue, det eneste som er heftig med den Whiskeyen er prisen. Igjen, skjønner ikke hvorfor Lufhansa ikke har en god Single Malt. Så da ble det en Cognac istedet.

 

dessert ost lh f petit

 

Lang uke, så etter en herlig, lang lunch trengte jeg ikke å vente på at noen skulle rede opp sengen, den sto allerede klar ved siden av. Det var bare å krype under dyna og ta seg en velfortjent strekk.

90 minutter foer landing i Chicago, var det atter en runde med servering. Jeg valgte en surf and turf tallerken som besto av en snitzel og tunfisk. Jeg hoppet over desserten.

 

snitzel

 

Nesten 9 timer fløy forbi og man var fremme i Chicago. Ned trappen og rett ut døren mens resten av flyet ble holdt tilbake. Herlig for egoet, kropp og sjel!

 

Terningkast 6.

Kommentar

  1. Ronja sier

    Hei,

    Takk for flott artikkel 🙂 Dette ser jo utrolig fristende ut! Finnes det noen triks for å reise med F uten å pantsette huset, hytten og bilen 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *