Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Som vi meldte om i mars i denne artikkelen, så vil Lufthansa innføre en ny klasse på sine langdistansefly; Premium Economy. Opprinnelig var planen å lansere denne 1. desember i år. Men nå har oppgraderingen av selskapets Boeing 747-8 gått raskere enn forventet, så den nye klassen vil være tilgjengelig allerede fra 22. november.
Premium Economy vil være en klasse mellom Business Class og Economy Class. Flere andre selskaper har innført en lignende klasse allerede. Setene vil få bedre benplass, og vil være bredere enn på Economy Class, og vil kunne legges lenger ned når man vil hvile eller sove. (Du finner flere detaljer på linken over.)
Først ute med Premium Economy er rutene som flys med Boeing 747-8, som Lufthansa i skrivende stund har fått levert 15 av de 19 de har bestilt, og faktisk foreløpig er det eneste flyselskap som benytter dette i passasjerversjon. (Det er levert flere som fraktversjon.)
De destinasjonene som tilbys blir dermed Bangalore, Buenos Aires, Chicago, Hong Kong, Los Angeles, Mexico City, Peking, Sao Paolo, Seoul, Tokyo-Haneda og Washington DC. De resterende flytypene som skal ha Premium Economy klassen ombord vil bli oppgradert i perioden frem til sommeren 2015, og nye fly som kommer til i flåten vil bli levert med disse setene.
Premium Economy setene vil på de fleste flytypene være plassert mellom Business Class og Economy Class.
Det finnes dog unntak. På den andre konfigurasjonen for Boeing 747-8, samt en av konfigurasjonene av deres Boeing 747-400, ligger Preminum Economy mellom 2 Economy Class-seksjoner.
Lufthansa kommer til å avvikle First Class på deres Boeing 747-400, og da vil det bli Business Class i overetasjen, og nede vil det bli seende slik ut:
Legg også merke til at i den nye konfiugrasjonen på deres Boeing 747-400 blir det 3 seter i bredden på Business Class i den andre seksjonen.
På Airbus A380, vil Premium Economy være å finne fremme i den nederste kabinen. (Overetasjen har kun First og Business Class).
Det har vært spekulert i hvor mange poeng man vil få for å fly Premium Economy. Lufthansas eget bonusprogram Miles & More baserer seg på hvor mange miles du har flydd, og hvor mye du har betalt for billetten. Så flyr du Economy Class, kan det være alt mellom 25% og 150% av flydd distanse. For Business Class er det alt mellom 100% og 200% av flydd distanse, og flyr du First Class får du hele 300% av flydd distanse. For Premium Economy vil det være 3 billlettklasser: N, E og G. N vil gi 100% av flydd distanse, mens E og G vil gi 150% av flydd distanse.
Dersom du skulle ønske å kreditere Lufthansa flighter til ditt EuroBonus-kort, gjelder følgende:
Som man ser her, får man ikke mer enn 200% om man betaler for First Class. Mens de 2 billigste Business Class kategoriene P og Z «bare» gir 100% opptjening. (Opptjeningen baserer seg på flydd distanse, opprundet til nærmeste hele 100.) Som den observante leser også vil se, er det flere kategorier av Economy Class som bare vil gi 25% opptjening. Og man ser også at SAS EuroBonus enda ikke har oppdatert sin oversikt over bookingklassene for Premium Economy. Men skal vi gi et kvalifisert gjett, blir det nok 100% opptjening også her. Det vil i så fall være det samme som man opptjener ved å fly Premium Economy hos Thai Airways.
Hvis du er interessert i å prøve ut den nye klassen, kan billetter her bookes til 15% rabatt frem til 9. desember. Så løp & book!
Myh sier
Tror ikke Thaiairways har Premium øko. class nå lenger…