Lufthansa kvitter seg med store fly og legger ned Germanwings

Lufthansa Airbus A380

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Lufthansa forventer ikke at flytrafikken skal komme tilbake på nivået den var før koronakrisen og gjør derfor permanentene nedskjæringer i kapasitet.

Lufthansa Group sendte i går kveld ut en pressemelding hvor de gjør rede for nye sparetiltak som en konsekvens av koronakrisen. Blant annet gjøres det en kraftig reduksjon i flåten og lavprisselskapet Germanwings vil nå bli flyhistorie.

Lufthansa, SWISS, Brussels Airlines, Austrian, Germanwings, Eurowings

Lufthansa selger 42 fly

Som en del av sparepakken har Lufthansa besluttet å selge totalt 42 fly fordelt over tre avdelinger i Lufthansa Group. Det er snakk om både langdistansefly og kort-/mellomdistansefly.

Lufthansa skal kvitte seg med seks Airbus A380, sju Airbus A340-600, fem Boeing 747-400 og 11 Airbus A320-fly. Dette vil utgjøre en betydelig kapasitetsreduksjon i langdistanseflåten og innebærer at Airbus A340-600 nå blir helt borte. Boeing 747-400- og Airbus A380-flåten blir nesten halvert. For Airbus A320-flåten utgjør reduksjonen ca. 10% av flåten.

Lufthansa Cityline selger sine tre Airbus A340-300. Dette er hele selskapets langdistanseflåte og dette selskapet vil i framtiden kun betjene kortere ruter.

Eurowings Airbus A330-200

Eurowings selger ti av sine Airbus A320-fly og vil etter reduksjonen sitte igjen med en flåte med 72 fly i Airbus A320-familien.

Skulle uansett kvitte seg med fly

Noen av flyene som nå selges vil uansett ha forsvunnet i løpet av de neste årene. Blant annet var planen å selge de seks Airbus A380-flyene i 2022. Dette salget fremskyndes nå. Miljøvern og driftsøkonomi har også vært en del av beslutningsgrunnlaget for å fase ut Airbus A340- og Boeing 747-maskinene.

Den pågående restruktureringen hos selskapene Austrian Airlines og Brussel Airlines intensiveres, og det er ventet at disse selskapene også vil gjennomføre kutt i flåten. SWISS vil også justere flåtestørrelsen ved å utsette levering av nye fly og fase ut eldre fly tidligere enn planlagt.

I tillegg har seleskapene i Lufthansa Group avsluttet nesten all wet leaser-avtaler med andre selskaper.

Germanwings forsvinner

Lavprisselskapet Germanwings, som også eies av Lufthansa Group, blir slått sammen med Eurowings og vil ikke fortsette å fly under eget navn. Disse planene har allerede vært kjent en stund, men blir nå fremskyndet. Nøyaktig hvordan sammenslåingen skal skje er foreløpig ikke kjent.

Diskuter saken i forumet vårt.

Basert på en artikkel av Peter Krogh Frausing for InsideFlyer.dk.

Foto: Lufthansa Group

Kommentar

  1. Erik S sier

    Enligt Lufthansa finns 17 A 340-600 i aktiv trafik. Om 7 st skrivs av borde 10 st finnas kvar. Då stämmer inte artikeln att Lufthansa inte kommer ha några A340-600 kvar.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *