Lufthansa lanserer chat-robot «Mildred» som finner de beste flyprisene

chat-robot

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Lufthansa-gruppen har lansert en chat-robot som heter Mildred. Hun søker frem de billigste flyprisene for de neste ni månedene. Brukere kan også begrense søkeresultatene til bestemte datoer og bookingklasser og når du søker etter en flyreise på Facebook Messenger-appen, kan brukerne anvdende fullt navn på sine avreise og bestemmelsessted flyplasser, de internasjonale flyplasskodene eller deres hjemby som start punkt.

Chat-roboten kjenner godt til flyplassene hvor Lufthansa flyr, og da kan den finne de billigste prisene for en utreise med en returreise syv dager senere. Normalt ser roboten etter en en tur i de kommende ni månedene, men hvis dette er for langt i ut i tid, kan man begrense datoene for søket til en bestemt ukedag, måned eller helligdag, som for eksempel jul eller påske. Hvis en bookingklasse er spesifisert, for eksempel økonomi, Premium Economy eller Business, vil Mildred ta hensyn til dette. Brukere som ønsker å kjøpe en billett blir omdirigert til LH.com hvor selve bestillingen finner sted som på en smarttelefon.

chat-robot
Skjerm-dump fra Facebook Messenger – Mildred er på plass

Mildred med egen avatar

Avataren er designet som en hyggelig dame med briller og rosa Playmobil sveis. Brukerne av applikasjonen trenger ikke fylle ut et eget skjema, men prosessen er en skriftlig dialog, noe som er grunnen til at Facebook Messenger er den rette app for Mildred. Hun husker for eksempel kundens valgte flyplass i 24 timer, og besvarer alle andre forespørsler fra det.

Bot (forkortelse for robot) er basert på et naturlig språk prosesserings plattform (NLP). Denne plattformen et valgt av det interne teamet av utviklere som forstår engelsk og tysk. Teknologien anerkjenner også stedsnavn og datoer. NLP oversetter de skriftlige spørsmålene i maskinlesbar kode. En chat-robot bruker to grensesnitt: ett grensesnitt (API) til «Lufthansa Nærmeste flyplass» database, som også lagrer internasjonale tre-bokstavkoder, for eksempel FRA for Frankfurt. Mildreds andre grensesnitt er Googles Geolocation med en database som gjenkjenner mange turistattraksjoner, samt stedsnavn. Hvis brukeren for eksempel spesifiserer Eiffeltårnet, er flyturens reisemål automatisk kodet som Paris. På bakgrunn av denne informasjonen, vil Mildred deretter forespørre Lufthansa «Beste pris» database for den billigste prisen for den valgte reisen.

Tilgjengelig i Beta

Mildred beta versjon er tilgjengelig nå. Gruppen av utviklere har kommet opp med og testet mange forskjellige mulige spørsmålsformuleringer, men i praksis er det mange flere ord kombinasjoner i bruk.

«Produksjonsmiljøet til Mildred er allerede betydelig, men det er viktig for oss å lansere en beta-versjon for å gi henne sjansen til å lære. I den digitale verden, er det hastighet og teknologi som teller, det innebærer at vi raskt må teste en ny versjon og integrere tilbakemeldinger fra målgruppen»

Dr. Torsten Wingenter, Head of Digital Innovations, Lufthansa.

Mildred vil i utgangspunktet forstå tysk og engelsk og andre språk vil følge.
Den beste-pris-søk er tilgjengelig for iPhone og Android-brukere gjennom gratis appen Facebook Messenger.

Brukere kan legge inn «Lufthansa Beste pris» i søkevinduet for å starte dialogen. For å teste Mildred på en stasjonær enhet, skriver man inn adressen mildred.lh.com i nettleservinduet. I begge tilfeller må du ha en Facebook-konto.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *