Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
I går meddelte Malaysia Airlines at det ikke var mulig å ta med innsjekket bagasje på deres flyvninger fra Kuala Lumpur til London, Paris og Amsterdam inntil videre. En noe overraskende og ikke minst merkelig beskjed. Grunnen skulle være usedvanlig sterk motvind (????).
Sånn lød den noe kryptiske og underlige meldingen som Malaysia Airlines i går skrev på deres hjemmeside:
Det å nekte passasjerer helt å ta med innsjekket bagasje på grunn av sterk motvind lyder merkelig. Naturligvis har motvind stor innflytelse på hvor mye last/ vekt et fly kan ha med og hvilken rute de flyr, men å nekte alle passasjerer dette gir ingen mening. Spesielt fordi ingen andre flyselskaper, som også flyr i motvind, har gjort det samme.
Forestill deg å møte opp til en lang flytur og så ikke få din bagasje med flyet og ikke vite når du får den igjen?
I dag har Malaysia Airlines da revidert deres meddelelse fra i går, og har nå tillat passasjerer til London å medbringe bagasje igjen. Mens de passasjerer som skal fly til Paris eller Amsterdam stadig ikke kan medbringe andet end håndbagasje.
Slik lød meldingen på Malaysia Airlines hjemmeside den 5. januar, og gir nå mulighet for passasjerer til London til å ta med bagasje. På rutene til Paris og Amsterdam er det stadig ikke mulig. Flytiden og avstanden til disse tre byer fra Kuala Lumpur er omtrent den samme:
Faktisk er avstanden mellom Kuala Lumpur og London litt lengre enn til Paris og Amsterdam:
Kuala Lumpur-London: 6.593 miles
Kuala Lumpur-Paris: 6.492 miles
Kuala Lumpur-Amsterdam: 6.363 miles
(kilde: gcmap.com)
Paris og Amsterdam flys dog begge med Boeing 777-200ER fly, som har en litt kortere rekkevidde enn Airbus A380, som for tiden berukes på London-ruten. Det kan forklare at det nå er mulig å ta med bagasje til London og ikke de to andre byer.
Men det undrer oss stadig at Malaysia Airlines er det eneste flyselskapet som gjør dette. Hvorfor flyr andre flyselskaper ikke omveier? Hvorfor har de ikke begrensninger i bagasjen? Hvorfor helt forby bagasje? Hvorfor ikke ta med den bagasjen som er mulig og etterlate resten? Eller hvorfor ikke bare sende færre passasjerer (men med bagasje) ombord på flyene for å kompensere.
Spørsmålene er mange, og jeg kan ikke helt la vær å tenke på om vi har hørt hele historien her eller om der er andre grunder til dette plutselige forbudet mod innsjekket bagasje.
Passasjerer som ikke ønsker å fly uten deres bagasje kan booke om til en senere avgang (eventuelt mot betaling av en høyere pris hvis det er etter 1. februar). Man kan også kansellere, men det er ikke mulig å få sine penger tilbake. Kansellerer man, så kan man bruke beløpet til en ny reise med Malaysia Airlines innenfor et år. Altså ikke særlig generøse vilkår i en slik ufrivillig situasjon som passasjerene er havnet i. Når flyselskapet ikke kan levere det produktet (inklusiv bagasje) som kunden har bestilt, så bør man som minimum kunne få sine penger tilbake. Dessuten må man anta at de passasjerene som har havnet i denne situasjonen nok ikke kommer til å ha Malaysian Airlines som sitt favoritt-flyselskap i fremtiden heller.
Rune sier
Etter MH17 så unngår de vel fortsatt å fly over Ukraina, og Malaysias forhold til Russland er vel heller ikke det beste. De har derfor fort litt lenger å fly enn konkurrentene som flyr over Russland. Dette forklarer hvorfor Malaysia Airlines er de eneste som rammes av dette. Ta også med at ett europeisk selskap aldri ville sluppet unna med de betingelsene/»kompensasjonene» som MH tilbyr. Det ville derfor blitt betydelig dyrere for mange av konkurrentene å gjøre det på denne måten