Man kommer ikke til København sånn uten Widerøe

bombardierQ400a

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

I fjor byttet SAS om flydisposisjonene sine slik at Trondheim fikk SAS sine CRJ900 mens Kristiansand fikk Widerøe sine Dash8Q400 på rutene til København. Det er nok flere meninger i forhold til om dette var en smart disponering, og sansynligvis er alle meningene styrt av lokalpatriotisme. Som lokal innbygger i Kristiansand er jeg kritisk spesielt i forhold til at WF er ikke medlem av Star Alliance da det gir et en omvei via Gardermoen i stedet for å kunne reise direkte til Kastrup på bonusbilletter med andre Star Alliance selskapers bonusprogrammer. Men verst er nok at prisene på Kristiansand-København-utiverden er satt mye høyere enn å fly via Gardermoen. Og jeg HATER å fly via Gardermoen, spesielt hjem fra turer ut i Europa. Det er da mye mer behagelig å slippe omveien via Gardermoen hvor man må gjennom toll, ny innsjekk og ny security for å komme seg hjem, i forhold til på Kastrup hvor man setter seg i loungen (hvis man kan) og slapper av til man begir seg til gaten.

I forbindelse med at jeg hadde noen personlige årsaker til å ta et par turer til Nice i oktober, klarte jeg å legge inn en omgang med Widerøe Kristiansand – København. Og det er vel på tide at noen beretter om hvordan Widerøe gjør det på ruter mellom Norge og utlandet.

Avreise var en torsdag og avgangstiden var langt ut på dagen. Dvs kl 0610. Og siden det var langt ut på høsten, betød det at det var mørkt når vi boardet. Og vannet høljet ned fra oven også, noe som medvirket til en morgenjogg ut mot flyet. Noen mener sikkert at jeg hadde godt av det….

Det regner og bak der er KLM klar for AMS
Det regner og bak der er KLM klar for AMS

Selv satt jeg i Plus, eller Economy Flex som det heter på Widerøe. Og til min store forbauselse var det lett befolket i kabinen på denne morgenflighten. Vi var vel 4 foran og 15 bak.

Picture 061

Bak
Bak

Som dere ser har man også her sørget for at det er mer plass til de foran på Flex/Plus enn et er bak på Go/eco. En grei gest synes nå jeg, når folk først legger på en høvding ekstra for Plus/Flex.

Frokost blir servert i Economy Flex og den ser slik ut:

WF Frokost
WF Frokost Economy Flex

I forhold til SAS Plus har ikke Widerøe varme rundstykker, men satser på vakumpakket rugbrød. Men en helt grei pakke egentlig. Drikke ble servert fra trallalalaen.

Nå er ikke turen mellom Kistiansand og København lenger en ca 50 min. Så etter at maten er servert og fortært og forpakningene ryddet vekk, er det ikke lenge før vi er over Sjælland.

Her ser vi Barsebeck kraftverk i soloppgang over Skåne:

Liten utsikt til Sverige
Liten utsikt til Sverige

 

Og like etter passerer vi Saltholm, vadeøen rett før Kastrup som har 3 gårder, men tåler neppe kraftig høyvann.

Saltholm.... In the morning...
Saltholm…. In the morning…

Og så får vi straks øye på Peberholm som er en kunstig bygget øy som binder sammen tunellen og broen som utgjør den såkaldte Øresundsforbindelsen.

Peberholm
Peberholm

Deretter er vi straks over rullebanen på Kastrup:

Snart nede på Kastrup
Snart nede på Kastrup

 

Fant landjorda igjen!
Fant landjorda igjen!
Nesten parkert på remote
Nesten parkert på remote, F piren (lavpristerminalen) i bakgrunnen

 

Fra Remote er det buss inn til terminalen
Fra Remote stand er det buss inn til terminalen
Kastet av bussen - på vei inn i Terminalen
Kastet av bussen – på vei inn i Terminalen

 

Heldigvis rulletrapp opp så man slipper å anstrenge seg
Heldigvis rulletrapp opp så man slipper å anstrenge seg. (Beklager dårlig bildekvalitet)
Rulletrappen kommer opp ved SAS Loungene
Rulletrappen kommer opp ved SAS Loungene

Heldigvis er det kort vei til SAS sine lounger når man ankommer fra bussgate.

Konklusjon

Alt i alt leverer Widerøe et greit produkt på strekningen, men de har en tendens til å prise ruten høyt, og det skyldes nok at de har godt belegg, og at det burde borge for større fly eller flere avganger. Eller sett fra mitt synspunkt; at SAS kommer tilbake på denne ruten.

 

[box style=’info’]Quickfacts
Rute: WF 262
Fly/sete: Dash8Q400
Internet ombord: Nei
Servering: Frokost. Greit nok.
Pris: Vanskelig å finne pris under 1500 kr en vei.[/box]

Kommentar

  1. Dash sier

    Enig. Håper SAS kommer tilbake på denne ruta. Men er stygt redd for at vist så er tilfelle så blir det med ATR fra Jet-Time. Ellers så ser jeg en antydning til lavere priser på KRS-CPH-Verden fremover. Og det kan jo ha noe å gjøre med den ekstra avgangen som er satt inn nå fra november. Krysser fingrene ihvertfall på at det hjelper på prisnivået….

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *