Marriott kjøper opp Starwood-kjeden

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Marriott og Starwood er to av verdens største hotellkjeder. I dag ble det offentliggjort at Marriott kjøper konkurrenten Starwood for svimlende 12,2 milliarder dollar, altså godt over 100 milliarder norske kroner.

Starwood kjeden inneholder hotellkjeder som Sheraton, St Regis, Westin, The Luxury Collection og W hotels. Det har vært kjent en stund at hotellkjeden har vært til salgs, og det går rykter om at både andre hotellkjeder og kinesiske investorer har snust på hotellkjeden.

Det nye selskapet vil råde over 5 500 hoteller med totalt 1,1 millioner hotellrom.

Marriotts konsernsjef med det norskklingende navnet Arne Sorenson oppgir at vekst er grunnlaget for overtakelsen av konkurrenten. Mens Marriott har hatt 66% av sin omsetning i USA, har det vært motsatt for Starwood. Så her ser man klare fordeler både på å utfylle hverandre og på stordriftsfordeler.

Man forventer at avtalen vil være fullført rundt sommeren 2016, da det er avhengig av en del godkjennelser før den endelige avtalen er klar.

Marriott og Starwood har hatt hver sine bonusprogrammer. Marriott med sitt «Marriott Rewards» og Starwood med sitt «Prefered Guest». I ofte reisende kretser, har det vært tydelig at Starwoods program har vært mer fordelaktig enn Marriott sitt. Men tiden vil da vise hva som skjer med disse bonusprogrammene i fremtiden. Man må nok forvente en sammenslåing, men så vil det jo vise seg hva innholdet vil bli. Og det må vi nok vente til lengre ut i 2016 med å finne ut av.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *