Leiebil: Mercedes Benz E200 på tyske autobahn

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Jeg har flere ganger før leid bil av Hertz i Tyskland og har alltid vært godt fornøyd med både bil og service. Eneste usikkerhetsmomentet er alltid om man får den bilen man ønsker eller en bil annen bil i samme klasse.

Da jeg fant en brillefin pris hos Hertz for en Mercedes E200 med automatgir og navigasjon, var det enkelt å booke den for 4 dager til en pris av 240 euro. Bilen ble plukket opp på flyplassen i Frankfurt. Litt krøll var det da det viste seg at Hertz ikke har gull service i terminal 2. Heldigvis stoppet jeg innom Hertz sitt kontor for og spørre etter veien til parkeringshuset. Og der fikk jeg nøkkel og anvisninger.

Parkeringshuset lå en etasje ned, og bilen ble funnet. Heldigvis var det en Mercedes E200 som jeg hadde ønsket meg, da dette er en bil jeg har kjørt mange ganger før og er familiær med. Men du hellige jul så trangt de hadde parkert bilene der nede. Det var kul krampe å komme seg inn i bilen. Jeg spurte en Hertz representant på stedet som var av pygme-størrelse om han kunne rygge ut bilen for meg. Det kunne han ikke da han ikke hadde lappen (??!?!), og om han hadde det kunne han heller ikke ha gjort det da Hertz har en regel om at man minst må være 24 år for å kjøre deres biler. Kundeservice?? Var ikke så veldig imponert på det tidspunktet. Men heldigvis kom dem som skulle ha bilen ved siden av, så da løste problemet seg.

Bilen hadde kjørt 24 000 km da vi overtok den. Navigasjonen var av nyeste type og når man kjørte inn i en litt større by og zoomet helt ned, viste den sågar bygningene. Kjørekomforten var nydelig. Det gir en egen følelse av å ligge i 180 km/t på tyske motorveier med bare en hånd på rattet. Bilen var også overraskende stillegående.

Bilen var bensindrevet men selv med aktiv kjøring og jevnt press på pedalen (nei ikke bremsen…) klarte vi oss med en bensinregning på ca 900 kr for 900 km kjøring. Ikke galt egentlig.

Bilen ble levert på flyplassen i Düsseldorf, og der er det ganske enkelt bare å kjøre frem bilen, gå ut og få bekreftet at tanken er full og så stikke sin vei. Bedre blir det ikke.

IMG_5018 IMG_5114 IMG_5115 IMG_5116

Oversikt

Fordeler

- Behagelig kjørekomfort
- God plass
- Gode seter
- Lavt støynivå

Ulemper

- Unødvendige vanskeligheter ved henting
- Kunne godt vært sprekere

Bilens komfort

Kjøreegenskaper

Service

Valuta for pengene

Overall Rating

Konklusjon

Til drøye 2000 kr for 4 dager var dette en god deal. Kjørekomforten var bra, og det hjelper jo at man kjenner biltypen fra før. Og så er det jo morsomt å kjøre på tyske motorveier hvor man kan få sett hva bilen er god for.

4

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *