«Vi bare ordner med leiebil når vi kommer fram» – og seks grunner til å ikke gjøre det

Leiebil fra Auto Europe

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Jeg skulle på en kort femdagers ferie til Sør-Frankrike for noen uker siden. Planen var å fly fra Amsterdam til Bordeaux-Mérignac, som ligger cirka to timer fra Moliets-a-Maâ. Vi skulle leie bil og hadde reservert en leiebil med forsikring på forhånd.

Ved å reservere bil på forhånd kunne vi være sikre på at leiebilen var tilgjengelig når vi ankom, og unngå kø og unødvendig høye leiekostnader. Vi kunne også føle oss sikre på at nødvendige forsikringer var i orden, både vi leiebilselskapet og kredittkortselskapet.

Vi møttes på flyplassen og siden vi hadde et tidlig fly, hadde vi ikke mer enn fire timer søvn bak oss. På vei ut til flyet oppdager plutselig reisefølget at selv om firmaet vi hadde booket leiebilen gjennom hadde fått gode omtaler, hadde leiebilselskapet som faktisk sto for utleien et svært frynsete rykte og kun én av fem stjerner i kundetilfredshet. De var notoriske i forhold til å legge til ekstrakostnader etter leieforholdet for skader og drivstoff, og beholdt ofte deler av eller hele depositumsbeløpet tilbake fra kundenes betalingskort.

For å gjøre en lang historie kort – vi hadde ikke drukket kaffe enda, fikk panikk og kansellerte hele leieforholdet. Bare for å være på den sikre siden.

Reiserute, kart og bilnøkler

«Vi bare ordner med leiebil når vi kommer fram»

Når vi ankom Bordeaux-Mérignac og området hvor leiebilselskapene holder til, var det stor forskjell i hvor lang kø det var i skranken hos de forskjellige selskapene. Var lang kø et godt tegn eller et dårlig tegn? Skulle vi gå for et av de kjente merkene eller et ukjent selskap med lavere priser? Hvordan finner vi ut hvilke selskaper som fortsatt har små og rimelige biler tilgjengelig? Vel, det kan du faktisk ikke.

1 – Det er umulig å sammenligne leiebilselskap på stedet uten å faktisk gå innom hvert enkelt selskap

Kjære leiebilselskaper: det hadde vært så mye enklere om dere kun ha skjermer over skrankene deres på flyplassen som viser pris og tilgjengelighet på de forskjellige kategoriene. Dette ville naturligvis gjort dem mer konkurranseutsatt og kanskje måtte de senke prisene. Hvor har de egentlig de små bilene fra Renault og Citroën som vi var på utkikk etter?

2 – Tilgjengelighet er et mysterium

Etter å ha vært innom to skranker fant vi raskt ut prisene på stedet er MYE høyere enn de som ligger på nett. Selv de som tilsynelatende virket billigst på nett opererte med dobbel pris eller mer.

3 – Det er som regel dyrere å leie bil på sparket

Etter å ha brukt en halv time på å gå fra skranke til skranke bestemte vi oss for å ringe selskapet vi egentlig skulle leie fra for å se om vi kunne kansellere kanselleringen vår på en eller annen måte. Også her gjorde vi oss noen interessante erfaringer:

Selv om vi kunne kansellere bestillingen vår kostnadsfritt, måtte vi gjøre en helt ny bestilling (som også kostet litt mer) og vi måtte vente ytterligere to timer før bilen var klar. Dette vil imidlertid bare koste oss 300 kroner ekstra i forhold til hva vi egentlig hadde regnet med.

Haiking som alternativ til leiebil

4 – Alt er dyrere jo mindre tid du har

Vi gikk til skranken for å se om det var mulig å få bilen litt tidligere og opplevde egentlig bare at damen i skranken lo av forespørselen vår. Mens vi ventet, observerte vi oss hvordan tre unge franske menn måtte betale €1000 for den samme bilen vi akkurat hadde bestilt for €268 – alt inkludert. Hun forsøkte også å selge oss ekstra forsikring og påsto at den ekstra forsikringen vi hadde bestilt på nett faktisk ikke dekket alle forhold. Dersom vi ville ha en ekstra sjåfør ville det koste ytterligere 60 Euro.

Etter nok en telefonsamtale med leiebilselskapet fant vi raskt ut at forsikringen vi allerede hadde tegnet var mer enn tilstrekkelig. Medarbeideren i den andre enden av linjen sendte en e-post til damen i skranken og et surt fjes ga oss et bekreftende nikk om at nå var alt på stell.

Av en eller annen grunn er det i utlandet ofte slik at du blir behandlet som en dum turist som kan loppes for penger uansett. Grunnen til dette er at du veldig ofte faktisk ER en dum turist som kan loppes for penger. Hvis du ikke kjenner språket, kulturen eller lovverket, bør du tenke deg om to ganger. Eller gjøre som oss og få en «second opinion».

5 – Du mister tryggheten i å ha alt klart på forhånd

Omsider hadde vi sikret oss leiebil. Vi hadde imidlertid kastet bort fire timer allerede og vi ventet fortsatt på at bilen vår skulle bli klar. Hadde vi hatt alt klart på forhånd, kunne vi allerede ligget på stranda i 1,5 time …

6 – Å leie bil på sparket kan koste deg dyrebar ferietid

Vi fikk i det minste tilbragt noe av ventetiden vår i solen og etter å ha fordøyd opplevelsen vår var vi endelig på veien.

Det eneste usikkerhetsmomentet som gjensto, var den endelige regningen for leieforholdet. Selv om vi fortsatt var bekymret for på grunn av de dårlige omtalene og historier om tapte depositum, bestemte vi oss for å legge det hele bak oss, nyte ferie og bare se hva som skjer.

Når uhellet er ute

Konklusjon

Vi endte opp med å betale totalt 268 Euro + drivstoff, uten noen ekstra kostnader og en sluttfaktura uten noe å pirke på. Der og da bestemte vi oss for å alltid bestille leiebil på nett på forhånd. Det er likevel mulig å la seg lure, da det er store forskjeller mellom de forskjellige utleieselskapene.

Når du velger leiebilselskap på nettet, bør du forsikre deg om at:

  • Du ikke betaler gebyrer for å betale med kredittkort
  • De som faktisk står for leiebilselskapet er pålitelige (styr unna de ukjente merkene)
  • Kundeservice er tilgjengelig 24 timer i døgnet, 7 dager i uken, så du har noen å kontakte om du trenger hjelp (for eksempel når du må omgjøre en unødvendig kansellering)
  • Forsikringen som tilbys dekker alle eventualiteter
  • Du fritt kan avbestille leieforholdet når dårlige omtaler holder deg våken om nettene (kanskje ikke helt seriøst, men fleksibilitet er alltid et gode)
  • Du kan velge blant flere godt tilgjengelige hentesteder.
  • Du enkelt kan sammenligne priser. Ikke bare en liste med de billigste bilene, men en god oversikt som gir deg enkel tilgang til kategoriene du søker etter.

Vår favoritt for øyeblikket er Auto Europe, som innfrir alle disse kravene. Auro Europe samarbeider med mange kjente leiebilselskaper, både lokalt og internasjonalt, og har vært i leiebilmarkedet i mer enn 60 år. De har døgnåpen kundeservice (på ditt språk) som står parat til å hjelpe deg og du kan kansellere inntil 48 timer før avhenting, uten ekstra kostnader. Du kan velge mellom 24 000 hentesteder over hele verden og aller viktigst, det er enkelt å sammenligne priser på tvers av kategorier og leverandører. Du kan til og med leie luksusbiler og bobiler for ditt neste eventyr.

Til slutt

Jeg håper at mitt leiebilforhold som ble til et kaos og et halvdagsprosjekt, kan være til hjelp for deg. Vi hadde fem fantastiske dager i Frankrike hvor vi fortærte mange bagetter i bilen, bare for å være sikre på at leiebilselskapet virkelig fikk brukt støvsugeren når vi returnerte leiebilen.

Del gjerne dine rareste leiebilerfaringer i kommentarfeltet eller i forumet vårt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *