Norwegian med lavere kostnader og økte inntekter i første kvartal

Norwegian piloter

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Norwegian legger i dag fram et kvartalsresultat preget av lavere kostnader, økte inntekter og en betydelig bedre punktlighet. Nettoresultat var på -1.489 millioner kroner. Selskapets enhetskostnader, eksklusive drivstoff, er redusert med åtte prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Selskapets omsetning var på åtte milliarder kroner, opp 14 prosent.

Norwegian har endret strategien fra vekst til lønnsomhet gjennom en rekke tiltak som blant annet inkluderer et omfattende kostnadsreduksjonsprogram, optimalisering av rutenettverket og salg av fly. Selskapets interne kostnadsreduksjonsprogram, #Focus2019, har allerede ført til besparelser på 467 millioner kroner dette kvartalet. Norwegian har også sikret tre milliarder kroner i egenkapital via en garantert fortrinnsrettsemisjon. Selskapet er godt posisjonert til å tiltrekke seg nye kunder, spesielt på langdistanse, hvor utviklingen er sterkere enn på kortdistanse.

Vokser i Norden og interkontinentalt

Omsetningen dette kvartalet økte med 14 prosent til åtte milliarder kroner, primært på grunn av interkontinental vekst og økt trafikk i Norden. Til sammen fløy over åtte millioner passasjerer med Norwegian i første kvartal, en økning på ni prosent. Fyllingsgraden var på 81 prosent. Selskapets enhetskostnader eksklusive drivstoff ble redusert med åtte prosent sammenlignet med første kvartal i 2018. Punktligheten ble betydelig forbedret dette kvartalet fra 73 prosent i fjor til 81,3 prosent i år. Norwegian gjennomførte 98,7 prosent av de planlagte flyvningene i første kvartal, det samme som tilsvarende kvartal året før.

Bjørn Kjos– Vi ser en positiv utvikling på flere områder dette kvartalet, til tross for 737 MAX-problemene. Vi har iverksatt en rekke tiltak for å forbedre lønnsomheten ved å redusere kostnader og øke omsetningen. Dette innebærer optimalisering av selskapets basestruktur og rutenettverk for å effektivisere driften, samt avhende fly og utsette flyleveranser. Vårt interne kostnadsreduksjonsprogram vil også bidra til øke lønnsomheten fremover. Samtidig ser utviklingen de kommende månedene lovende ut i form av bookinger, sier konsernsjef Bjørn Kjos.

Produktive møter med Boeing

I mars ble selskapets 18 Boeing 737 MAX-fly tatt ut av produksjon. Selskapet har slått sammen flygninger og tilbudt kunder alternative avreisetidspunkt på andre Norwegian-flyvninger for å løse situasjonen på best mulig måte for berørte passasjerer. Norwegian vil fortsette å jobbe for at færrest mulig berøres, noe som også innebærer innleie av fly. Selskapets mål er å gjennomføre flygninger som planlagt.

– Våre dyktige medarbeidere har jobbet dag og natt for å finne gode løsninger for passasjerene. De vil fortsette å gjøre alt i sin makt for å sørge for at alle flyvninger går som planlagt, uavhengig av hvor lenge MAX-flyene er ute av drift, fortsetter Kjos. – Vi har hatt produktive møter med Boeing hvor vi har diskutert hvordan vi skal manøvrere oss gjennom problemene som MAX-situasjonen påfører Norwegian, sier Kjos.

Norwegian Boeing 737 MAX
Norwegian har hatt en positiv utvikling på fløere områder dette kvartalet, på tross av problemene med 737 MAX 8-flyene.

Tallene

Trafikkutvikling

Det totale antall passasjerer i første kvartal 2019 var 8,12 millioner. Tilsvarende tall for 2018 var 7,44 millioner og innebærer en økning på 9%.

Sammenlignet med samme periode i fjor:

  • Tilgjengelige setekilometer (ASK) økte med 17%
  • Passasjerkilometer (RPK) økte med 12%
  • Fyllingsgraden gikk ned fra 84,5% til 81,0%
Q1 2019 Q1 2018 Endring Hele 2018
ASK (millioner) 23 457 19 995 17 % 99 220
RPK (millioner) 18 995 16 887 12 % 85 124
Passasjerer (millioner) 8,12 7,48 9 % 37,34
Fyllingsgrad 81,0 % 84,5 % – 3,5 pp. 85,8 %

Billettinntekter

Billettinntekter per tilgjengelige setekilometer (RASK) er estimert til 0,27 for perioden. Dette er 3% ned i forhold til i fjor. Gjennomsnittlig flygelengde for konsernet økte med 2% sammenlignet med samme periode i fjor.

Q1 2019 Q1 2018 Endring Hele 2018
Yield 0,33 0,33 2 % 0,38
RASK 0,27 0,28 -3 % 0,28

Du kan lese hele kvartalsrapporten her.

Foto: Norwegian

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *