Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Norwegians globale vekst fortsetter med lansering av 10 nye transatlantiske ruter mellom USAs østkyst og Irland, Nord-Irland og Skottland. Rutene skal betjenes av den nye flytypen Boeing 737 MAX som har et betydelig lavere miljøutslipp.
Med dagens rutelansering, tilbyr Norwegian totalt 48 ruter mellom Europa og USA. Rutelanseringen kommer etter at EU-selskapet Norwegian Air International fikk de nødvendige tillatelser fra amerikanske myndigheter.
– Vi er veldig godt fornøyd med å lansere ti nye transatlantiske ruter. Våre nye direkteruter vil bidra til at titusenvis av reisende kan fly billig og komfortabelt mellom kontinentene. Norwegians nye ruter er ikke bare godt nytt for de reisende, men også for lokal verdiskaping i USA, Irland, Nord-Irland og Skottland gjennom økt turisme og flere arbeidsplasser. Vi vil rette en stor takk til myndigheter, forbrukerorganisasjoner, politikere, flyplasser og turistorganisasjoner, som har støttet vårt EU-selskaps USA-søknad og retten til å tilby transatlantiske flygninger til en lav pris, sier konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian.
I 2017 skal Norwegian sette 32 nye fly i trafikk, lansere mer enn 50 nye ruter og sysselsette 2000 nye medarbeidere.
Rutene som lanseres i dag vil gå fra Providence i nærheten av Boston, Stewart nord for New York og Bradley i delstaten Connecticut til Belfast i Nord-Irland, Edinburgh i Skottland og Dublin, Cork og Shannon i Irland.
Norwegian har en bestilling på over 260 nye fly, blant annet 30 Boeing 787 Dreamlinere og 100 Boeing 737 MAX. Den første 737 MAX-en blir levert på forsommeren. Norwegian er lanseringskunde for denne flytypen i Europa. MAX-en har flere seter og lengre rekkevidde enn sammenliknbare flytyper, noe som muliggjør rimelige interkontinentale ruter mellom mindre flyplasser. Boeing 737 MAX reduserer også drivstofforbruket og CO2-utslippene med ytterligere 14 prosent sammenlignet med dagens mest moderne og sammenliknbare fly. I tillegg vil flyet ha Boeings nyeste vingetupper (winglets) som fører til mindre luftmotstand for optimal ytelse, samt mer stillegående motorer.
De nye transatlantiske rutene er et supplement til dagens internasjonale tilbud. Selskapets satsning med Boeing 787 Dreamliner til større flyplasser, som JFK i New York og Logan International i Boston, fortsetter med full kraft i tiden fremover.
TrueTraveller sier
Men når kommer flygningene til SørAfrika og Brasil??
Peter Krogh Frausing sier
Vi venter også i spenning, spesielt nå som Norwegian går inn i regionale markedet i Argentina!