Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Drømmen om flere Asia-destinasjon for tusenlappen er på nytt utsatt. Norwegian møter ny motstand østover, når de denne uken fikk avslag på å fly over Russland.
Norwegian har flydd til Bangkok i noen år, og i september startet de med flyvninger til Singapore. Her har man tidvis kunne få flybilletter ned i 1000-lappen. I dag prises de til 1399 og 1516 kroner som rimeligste enveis-billetter. Men drømmene om rimelige billetter til det kinesiske og indiske markedet – er nå på nytt utsatt. Den Asiatiske drømmen for Norwegian og Bjørn Kjos’ mange fly som ligger i bestilling, møter stadig motstand.
DN og NTB melder at norske og russiske transportmyndigheter har møttes i Oslo denne uken uten å ha fått endret på den eneretten som SAS har hatt til flyvninger i russisk fartsrom. Uten en revidert luftfartsavtale mellom de Skandinaviske landene og Russland slipper ikke flere nordiske aktører til den viktige flyveien til Asia. Dermed er det lite som tyder på at det blir flere destinasjoner i Asia de første årene for Norwegian.
Skuffelse og glede
«Vi er skuffet over at norske myndigheter ikke har gjort mer for å sikre et norsk selskap samme rettigheter som et svensk til å fly raskeste veien til Kina, Sør-Korea og Japan, og at nye norske arbeidsplasser og verdiskaping i turistnæringen tilsynelatende ikke er høyere på dagsordenen», sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til DN.
Forhandlingene virket noe mer optimistisk tidligere i år, når Norge og Russland møttes i Murmansk. Men nå er alt på nytt på vent til juni neste år, når partene på nytt skal møtes. Dermed møter SAS mindre konkurranse fra andre aktører som Norwegian. SAS har heller ikke ønsket en endret luftfartsavtale med Russland.
Hva betyr dette for reisende til og fra Asia?
Direkteruter fra Oslo til Kina og andre asiatiske land har vært under langtidsplanlegging. Kjos har også omtalt India og regionene rundt som attraktive, men også her må man fly over Russland. Dermed blir det ikke flere billigreiser for skandinaver og de stadig fler asiatere som reiser til Skandinavia.
I det større markedsperspektivet, så betyr det at SAS mer eller mindre forblir “eneleverandør” for flyvninger fra Norge, Sverige og Danmark tur-retur Kina. Air China har dog direkterute mellom Arlanda og Beijing. Nærmeste konkurrent er Finnair som stadig utvider østover og nå flyr til 21 destinasjoner i Asia, inkludert 6 destinasjoner i Kina.
Prisene på tur-retur Kina, Hong Kong og Japan har i lavsesong kunne vært ned mot 4.000 kroner med SAS, mens det i høysesongen er vanskelig å finne noe under 6-7.000 kroner. Lite tyder dermed på at disse prisene presses ytterligere med det første.
Legg igjen en kommentar