Nusa Dua Beach Hotel & Spa Bali

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

I forbindelse med en studietur i regi av PATA (Pacific Asia Travel Association) tilbragte jeg en uke i Indonesia. Jeg har tidligere skrevet om The Oberoi Lombok fra samme tur. Nå har jeg forflyttet meg fra Lombok til Bali, og for en natt i Nusa Dua, hvor vi bodde på Nusa Dua Beach Hotel & Spa.

Vi ankom hotellet sent på kvelden med buss fra flyplassen i Denpasar. Bussturen til hotellet tok drøye 25 minutter. Etter en hyggelig velkomst med kalde kluter og velkomstdrink i lobbyen, fikk vi utdelt nøklene til våre rom. Det var ingen bellboys til å frakte bagasjen vår, men det var egentlig like greit siden planen var å ta en rask dusj og komme oss ut for å spise middag.

Grunnet hastverk så ble det kun en kjapp fotorunde av rommet mitt. Det å ta en full fotorunde og skulle rekke å dusje og skifte på 20-30 minutter er ganske krevende. Men jeg prøvde!

Inngangspartiet fotografert om morgenen.

Balinesisk kultur handler mye om balanse. Derfor kan du se at søylene som leder inn mot inngangen av hotellet er delt i to, men helt identiske, bare speilvendte.

Rommet

Men over til hotellrommet mitt. Det var et Palace club-rom på bakkeplan, med utsikt mot hagen.

Rommet sett fra inngangspartiet

Rommet var innredet med tradisjonelle, balinesiske dekorasjoner og utsmykninger, så vel som materialvalg. Veldig rent og fint vedlikeholdt, og det virket ikke slitt.

Til høyre for inngangspartiet var det en stor og romslig benk for koffertene, eller andre ting man ville legge fra seg.
Til høyre for inngangspartiet var det også et lite kaffe/te-kjøkken og minibar
Minibar
Evian flaskevann mot betaling. Ellers var det to  flasker vann på badet som var gratis.
Evian flaskevann mot betaling. Ellers var det to flasker vann på badet som var gratis.

Inn til venstre for inngangspartiet er badet.

Badekar
Servant

Ved vasken var det også to vannflasker som var gratis.

Amenity-kit. Her kunne jeg for så vidt la toalettveska bli liggende i kofferten.
Regndusj og fossefalldusj. Det veggmonterte dusjhodet sprutet ut vann som en foss.
Dusjsåpe
Separat rom for toalettet
Stor og komfortabel dobbeltseng
Benk, TV og arbeidspult
Stol med ottoman, og et lite bord med frukt som velkomstgave
Minibar

Den idiotiske teknologien som registrerer uttak fra minibar automatisk, har heldigvis ikke nådd Bali helt enda. Derfor ble det litt omrokkering for å kjøle ned de gratis vannflaskene som stod på badet.

Etter en hyggelig middag nede på stranden, med god mat og godt selskap, trakk jeg meg tilbake på et anstendig tidspunkt og fikk meg en god natts søvn. Air conditionen fungerte som den skulle og bidro til at jeg slapp å våkne opp i en sauna.

Neste morgen var det bare å sprette opp av sengen, tasse bort til verandadøra og slå opp gluggene.

Til denne utsikten:

Utsikt fra rommet

Garden view rom er ikke så ille, egentlig, hvis hagen er fin å se på. Noe den absolutt var ved Nusa Dua Beach Hotel. Velholdte utendørsarealer.

Terrassen med to stoler og et lite bord

Frokost

Frokosten ble inntatt i hovedrestauranten like ved lobbyen. Det var en stor buffet med sittegrupper både uten- og innendørs. Det var et variert utvalg, i både vestlige og østlige retter. Jeg er svært lite eksperimentell av meg i matveien, så det ble en brødskive med ost og fersk frukt, akkompagnert av en kopp te og et glass ananasjuice. Servicen i restauranten var helt på det jevne. Jeg ble tilbudt kaffe eller te da jeg satt meg ned, men det var aldri snakk om påfyll.

Siden vi satt ute, så var det veldig varmt allerede klokken 8 på morgenen. På grunn av en konferanse i regi av den indonesiske regjeringen (Asia Pacific trade convention eller noe slik) rett borti gata, ble det observert flere dresskledte menn. DET, må ha vært ekstremt varmt.

Det er også mulighet for å innta frokosten i en egen clublounge om man bor i et clubrom. Der finnes også innendørs og utendørs sittegrupper.

Fasiliteter og strand

Her finnes et kart over hele hotellområdet!

Etter at frokosten var inntatt, ble vi innvitert med på en omvisning rundt på hotellet og dets fasiliteter.

Stranden
Bord og parasoller ved stranden

Under disse parasollene ble middagen inntatt kvelden i forveien. Stien du ser på bildet går forbi alle hotellene på Nusa Dua og er offentlig område.

Stranden ved hotellet var nydelig!

Det jeg likte særlig godt, var at det var strandstoler  i skyggen under trærne også. Det er alltid deilig å ha muligheten til å flykte inn i skyggen i løpet av en dag på stranden.

I umiddelbar nærhet til stranden er det også en restaurant og bar i tilknytning til hotellet, stranden og bassengområdet.

Bar/restaurant og en fløy av hotellet i bakgrunnen

Strandstoler i skyggen
En fin plass å nyte solen om dagen, eller spise middag på kvelden
Bassengområdet

Et par av bassengene hadde sandstrand. Sand, ja. Det var visstnok et naturprodukt fra Bali, og sanden er tyngre enn vanlig og vil dermed ikke grumse til bassengvannet. Ganske fasinerende.

Selve bassengområdet var stort og flott, med flere basseng. Nusa Dua Beach Hotel & Spa er tross alt et resort med nesten 400 rom. Det betyr at hotellet og dets fellesarealer kan føles ganske «offentlig» og lite intimt. Man reiser kanskje ikke hit på bryllupsreise, men med barnebasseng og kids club så er jo dette hotellet perfekt for familieferier.

Etter å ha besøkt bassengene, tok vi turen til hotellets eget spa. Det var flere behandlingsrom, i tillegg til et større basseng, og separat boblebad for kvinner og menn. Det var også et boblebad med kaldt vann, noe som fristet mest der vi stod og svettet i 35 varme celciusgrader.

En tur innom spaet
Nusa Dua Spa
Et av spabehandlingsrommene. Jeg mottok ingen behandling, men fasilitetene var det ingenting å si på!
Spaområdet
Basseng inne på spaet

Roseblader i et fat med vann ved inngangen til spaet

Spaet ved Nusa Dua Beach Hotel er et rolig sted med avslapning i fokus. Jeg likte særlig godt at det var flere områder med skygge og bassengene med kaldt vann. Det er virkelig en nødvendighet når temperaturen stiger opp mot 40 grader.

Open-air lobby

Konklusjon

Jeg likte godt rommet, interiørmessig og planmessig. Badet var av god størrelse, og separat rainshower og badekar er jo noe man nærmest «krever» ved et slikt hotell. Valg av materialer og farger i rommet var forøvrig veldig behagelig og naturlig. Det føltes som om vi var på Bali, og ikke et hvilket som helst annet hotell i verden.

Internett var gratis og fungerte greit over hele området. Jeg koblet meg kun opp med mobilen, så det skulle jo kanskje bare mangle.

Uteområdene, som bassengene og stranden virket veldig tilfredsstillende. Jeg fikk ikke tid til å prøve ut noen av delene, men stranden virket å være veldig ren og pen, og sanden i det ene bassenget er noe som fortsatt imponerer meg.

Quickfacts
Hotell: Nusa Dua Beach Hotel & Spa
Rompris: Fra 350 USD per natt for Palace Club-rom

Oversikt

Fordeler

Nydelig strand, fine bassengområder, fin balinesisk atmosfære

Ulemper

Litt for mye "resort" og litt for lite intimt

Komfort/Rom

Fasiliteter

Service

Value4money

Overall Rating

Konklusjon

Hotellet er perfekt for familieferier, og selv om jeg gjerne foretrekker mindre hotell, så kan jeg ikke la det trekke ned for Nusa Dua Beach Hotel, da man må se på det for hva det er. Det er et stort resort, som allikevel har noe unikt ved seg.