Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
I disse dager driver SAS og oppdaterer menyene sine, og dette medfører noen endringer i servicekonseptet. Når serveringen i SAS GO på langdistanse endelig var blitt like redusert på alle rutene, vil det nå være én rute som skiller seg fra de andre, i positiv retning.
Hvor positivt det er å ha eget servicekonsept på en enkeltrute, kan sikkert diskuteres. Dette er i det minste et steg i riktig retning, hva servering til passasjerene angår.
I tillegg har SAS nå oppdatert teksten i menyen sin om bord, slik at det kommer frem at det kun er en enhet alkoholholdig drikke som er inkludert når man reiser i SAS Plus på innenriks.
Ny tekst i menyen for innenriksreiser i Plus. Foto: SAS
Datoen vi må merke oss, er 1. april. Det er flere ting som skjer da:
- SAS EuroBonus Diamond får gratis drikke i SAS GO
- SAS sitt eksklusive Mikkeller-øl blir tilgjengelig for passasjerer i GO og Plus
Den gledelige nyheten som SAS nå kommer med, gjelder flightene SK 983 København-Tokyo, og SK 984 Tokyo-København. Nytt fra og med 1. april 2015, er at passasjerer i SAS GO kan velge tre enheter drikke (inkludert alkoholholdig) til matserveringen, gratis.
SAS begrunner dette med sterk konkurranse til Tokyo. Noe som kan virke litt pussig. Markedet mellom Skandinavia og USA er jo også preget av sterk konkurranse. Strengt tatt flyr SAS utelukkende langdistanseruter preget av sterk konkurranse. Hvorfor skjer det ingen endringer på de andre rutene? På sikt skal man selvfølgelig ikke utelukke noe. Dette er et musesteg i retning av et bedre serveringsnivå i økonomiklasse på langrutene.
Vi må huske at det bare er litt over tre år siden SAS gjeninnførte gratis kaffe og te på Europa-rutene. Omtrent på samme tid som EuroBonus-opptjeningen gikk fra smålige 25% til 100%. For så å bli kraftig kuttet igjen, høsten 2014.
SAS, jeg tror nøkkelen til suksess ligger delvis i forutsigbarhet. Ved å ha en rute som skiller seg ut fra de andre, skaper man ikke et forutsigbart produkt. For passasjerene er det viktig å vite hva man kan forvente, og et enhetlig serveringskonsept på langrutene vil være et riktig grep. Når dere nå først går bort fra dette, skaper dette usikkerhet og frustrasjon hos kundene deres.
Når det er sagt, så er ingenting er hugget i stein, i hvertfall ikke serveringskonseptet til SAS!
Globtrotter sier
SAS er en tragedie, ikke kan de konkurrere på pris og ikke på kvalitet/service. Hvor er det gamle gode SAS som klarte å begeistre kundene?. De vil dessverre ikke overleve!
Mattias sier
Jeg tror det er bare sånn «trial run». SAS er midt I å oppdatere longhaul ruta sine. Det er nevnte det on gjenninnføringa av kaffe of the i GO og SAS PLUS har jo blitt skryti av One Mile At a Time som bedre enn vaig Euro business class. SAS blir bare bedre of mer innovative nå at de har ikke risiko for å gå konkurs
Nordic sier
Jeg vil påstå at SAS er fremdeles et bra alternativ både til USA og Japan. Hva forventer folk seg og hvilke andre flyselskap sammenligner en seg med? For det første så vil folk betale minst mulig for billettene og noen er villig til en 7-8 timers lengre reisetid bare for å spare 4-500 kroner. Mange av de amerikanske flyselskapene har gamle slitte fly og servicen er ikke på topp. Selv på turer fra Tyskland til Brasil har jeg opplevd gamle Lufthansa fly. For hva du betaler så tilbyr SAS et ganske bra produkt, i mange tilfeller, som til Japan, så er reisetiden kortere enn med andre. Jeg reiser alltid i økonomi, med unntak av noen oppgraderinger. De fleste av oss som bor i Norge bor utenfor Oslo og SAS gir oss muligheter til en reise sammenhengende. Det er mange selskaper å velge mellom, men jeg lander som regel på SAS. Gjennom 35 år på reisefot, mange longhaul, så må jeg si meg fornøyd.
Cecilie Larsen sier
Heisann Nordic!
Enig med mye av det du skriver her. Problemet til SAS er vel først og fremst de ikke klarer å bestemme seg helt for hva de skal være, og ender opp som en slags krysning av lavservice og fullservice.