Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
En mer klimavennlig landing, eller «Continous Descent Operations» (CDO) som det egentlig heter, defineres som en uavbrutt nedstigning fra marsjhøyde til landing
Det samme prinsippet gjelder for klimavennlige avganger, «Continous Climb Operations» (CCO), som er en uavbrutt klatring til marsjhøyde.
– Dette innebærer at flygningen kan fly «på tomgang» og nærmest glidefly inn til flyplassen uten å måtte flate ut i høyder underveis. Dermed reduseres motorbruk, flyselskapene sparer drivstoff og kostnader, utslippene går ned og flyene støyer mindre, forteller konserndirektør Flysikring i Avinor, Jan Gunnar Pedersen.
I mai måned fløy nesten 7 av 10 landinger og 9 av 10 avganger til og fra Norske flyplasser på den mer klimavennlige måten. Dette gir flyselskapene besparelser på drivstofforbruk, mindre CO2-utslipp og betydelig mindre flystøy.
Til sammenligning flyr under 5 av 10 av landingene og under 8 av 10 av avgangene i Sverige på denne måten. Hvis vi sammenligner med mer sentral-Europeiske land, er det for eksempel kun 1 av 10 av landingene i Tyskland og i underkant av 2 av 10 av landingene i Frankrike som flyr uavbrutt fra marsjhøyde til landing.
Norwegian best i klassen
Det er særlig to av de større flyselskapene som bidrar til at tallene blir så gode i Norge, nemlig Norwegian og Widerøe. I mai 2024 var ca. 80 prosent av ankomster og 95 prosent av avgangene fra Norwegian og Widerøe ved Norske flyplasser mer klimavennlige inn- og utflyginger.
– For oss er det viktig å jobbe med å få så optimale flyvninger som mulig, fra avreise til ankomst. Når våre piloter samarbeider med flyplassene om å gjøre avganger og landinger så effektive som mulig, tjener alle på det. Ikke minst sparer vi samfunnet for klimautslipp og støy, sier Henrik Fjeld, driftsdirektør i Norwegian.
I mai 2024 gjennomførte Norwegian og Widerøe 13 763 grønne innflygninger i norsk luftrom.
– Dermed er Norwegian og Widerøe med og bidrar til at Avinor er best i Europa på mer klimavennlige landinger og avganger, sier Pedersen.
Han påpeker at Avinor kontinuerlig jobber med å oppfordre flere flyselskap til å øke antallet CDO-landinger og COO-avganger.
– Vi i Avinor er opptatt av å ha et moderne luftrom og innflygingsprosedyrer som legger til rette for effektive landinger sparer flyselskapene drivstoff og CO2-utslipp reduseres.
Statistikk fra Europa:
Norge | Sverige | Danmark | Finland | Europa totalt | UK | Tyskland | Frankrike | |
Mer klimavennlige landninger | 69,47 % | 49,51 % | 47,11 % | 60,57 % | 31,89 % | 21,26 % | 12,16 % | 14,90 % |
Mer klimavennlige avganger | 92,48 % | 88,07 % | 86,47 % | 81,76 % | 76,10 % | 63,73 % | 73,84 % | 67,72 % |
Kilde: https://ansperformance.eu/
Foto: Avinor / PR
Legg igjen en kommentar