Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Historisk lav reiseaktivitet til tross, fortsetter Qatar Airways flåtefornyelsen og tar levering av tre nye Airbus A350-1000. Flyselskapet har ytterligere 25 fly av denne typen i bestilling.
Konserndirektør i Qatar Airways Group, Akbar Al Baker, er kjent for å være ganske direkte. Under et karakteristisk åpenhjertig TV-intervju med Sky News, gjorde Al Baker det klart at de ikke ville god en eneste levering fra Boeing eller Airbus før 2022. Mye tyder imidlertid på at Qatar Airways og flyprodusenten Airbus har greid å komme til en form for enighet om levering. Denne uken mottok nemlig flyselskapet tre nye Airbus A350-1000, den største modellen i A350-familien.
– Qatar Airways er et av få globale flyselskaper som ikke har sluttet å fly under krisen. Som et av de eneste flyselskapene som fortsetter å ta imot nye fly, har våre strategiske investeringer i moderne, drivstoffeffektive fly gjort det mulig for oss å hente hjem over 2,3 millioner reisende fordelt på mer enn 37 000 flyreiser siden starten av pandemin, sier Al Baker.
Med denne leveringen har Qatar Airways totalt 52 fly i Airbus A350-familien. Selskapet har også ytterligere 25 A350-1000 i bestilling og var Airbus’ lanseringskunde for denne flytypen. I tillegg har selskapet bestilling på 10 av Boeings nye 777-8 og kjøpsrett på 50 777-9. Den nåværende Boeing 777-flåten består av 57 fly som etter planen skal fases ut innen 2024.
Usikker framtid for Airbus A380
Med høy usikkerhet rundt etterspørsel etter flyreiser de neste årene og med nye drivstoffeffektive tomotors-fly i flåten, er det usikkert om vi noen gang vil få se Qatar Airways Airbus A380 fly igjen. Disse skulle etter planen også fases ut innen 2024, men har ikke vært i bruk siden starten av pandemien. Selskapet har foreløpig ikke sagt noe om at de vil fremskynde utfasingen, men bekrefter at flyene fortsatt står på bakken.
– På grunn av konsekvensene COVID-19 har får etterspørselen etter reiser vil vi fortsette å fly grønnere og smartere ved å holde Airbus A380-flåten vår på bakken. Det er verken økonomisk eller miljømessig forsvarlig å bruke så store fly i dagens marked.
Foto: Qatar Airways
Legg igjen en kommentar