Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Økningen i passasjeretterspørselen og flykapasiteten som er forventet i løpet av vinteren 2021, har resultert i den motvillige beslutningen om å sette A380 i drift, etter at 19 Airbus A350 ble bakkesatt på grunn av det pågående problemet med overflateskader under malingen.
En Qatar Airways Airbus A380 tok til skyene for første gang på mer enn 18 måneder forrige uke, etter at flyselskapet motvillig tok beslutningen om å ønske flåten velkommen tilbake i drift på grunn av pågående kapasitetsmangel.
Det er forventet at minst fem av flyselskapets ti A380-fly vil bli tatt i bruk igjen på midlertidig basis i løpet av de kommende ukene for å støtte flåtekapasiteten på viktige vinterruter, inkludert London Heathrow (LHR) og Paris (CDG), fra 15. desember 2021.
Qatar Airways står for øyeblikket overfor betydelige begrensninger i flåtekapasiteten som et resultat av at 19 fly i Airbus A350-flåten ble satt på bakken på grunn av økt overflateskade under malingen, som pålagt av Qatar Civil Aviation Authority (QCAA).
Flyselskapet introduserte også nylig en rekke av sin A330-flåte etter en fortsatt økning i kapasitetskrav på grunn av lettelser i reiserestriksjoner og den kommende vinterferieperioden, hvor man forventer å se en etterspørsel på nivå med før COVID.
Konsernsjef for Qatar Airways, Akbar Al Baker, sier:
Den nylige bakkesettelsen av 19 Qatar Airways A350-fly har ikke gitt oss noe annet alternativ enn å midlertidig bringe noen av våre A380-fly tilbake på viktige vinterruter.
Disse bakkesettelsene skyldes et pågående problem knyttet til nedbrytningen av flyets overflate under malingen, som foreløpig er en uløst sak mellom Qatar Airways og produsenten, der årsaken enda ikke er oppklart.
Denne vanskelige avgjørelsen gjenspeiler alvoret i A350-problemet og er ment å være en interimløsning for å hjelpe oss å møte våre kommersielle behov. Det betyr derimot ikke en permanent gjeninnføring av A380-flåten vår, som ble satt på bakken til fordel for mer drivstoff-effektive, to-motors fly ved starten av COVID-19-pandemien.»
Legg igjen en kommentar