Reisebrev: Auto & Technik museum Sinsheim – med Concorde

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

I Sinsheim, ca en times kjøretur syd for Frankfurt, ligger Auto & Technik museum Sinsheim. Museet fanget min interesse da jeg fikk se at utstillingen deres inneholder både en Concorde og det russiske motstykket, Tupolev 144. 30 km unna ligger søstermuseet i Speyer, som inneholder både Boeing 747-200 og en russisk romferge. Jeg besøkte begge museene og reisebrevet for museet i Speyer finner du på denne linken.

Men tilbake til museet i Sinsheim. For meg var høydepunktet Concorde og Tupolev 144, men som bildene nedenfor viser var det mange andre spennende ting de også hadde å by på. Her var mange andre fly, en hel haug med veteranbiler, stor militær avdeling med alt fra tanks til uniformer, og det var store lokomotiver. Inngangsbilletten var på 14 euro.

Her er en oversikt over museumsområdet:

0803 01

De blå/gråe utstillingshallene inneholder det meste av utstillingene, og så er de største flyene utendørs.

Men la oss starte med de største høydepunktene først. Concorde og Tuploev 144. For å komme til disse måtte man opp på taket. Det er mulighet for å gå inn i begge flyene. Her følger noen bilder av disse to:

Air France Concorde på sine stylter.
Air France Concorde på sine stylter.

 

Inngangen var via vindeltrapp bakerst.
Inngangen var via vindeltrapp bakerst.
Bilde tatt fra inngangen og fremover.
Bilde tatt fra inngangen og fremover.
Setene var lukket inne, så man fikk ikke prøvesittet. De lignet mest på litt forbedrede eco class seter. Benplassen var minimal.
Setene var lukket inne, så man fikk ikke prøvesittet. De lignet mest på litt forbedrede eco class seter. Benplassen var minimal.
Ingen spesielt god plass på toalettet heller.
Ingen spesielt god plass på toalettet heller.
Cockpit. Ikke mulig å komme helt inn der heller.
Cockpit. Ikke mulig å komme helt inn der heller. Beklager noe dårlig bilde.

Så var det over til Tupolev 144. Det var overraskende å lese at det faktisk ble bygget hele 17 eksemplarer av denne flytypen. Men i rutetrafikk har ikke flytypen hatt mer enn ca 100 flighter. Den lille vingen foran, som man ikke finner på Concorde, skal være fordi vingene på Tupoleven ikke var gode nok til å holde flyet i balanse.

Man ser at motorene var større på Tupoleven.
Man ser at motorene var større på Tupoleven.
Her er Tupolev 144 sett bakfra.
Her er Tupolev 144 sett bakfra. Legg merke til de ekstra vingene foran på flyet.
Luftinntaket til motorene. Ser jo ut som at hjulene går rett inn i luftkorridoren.
Luftinntaket til motorene. Ser jo ut som at hjulene går rett inn i luftkorridoren.
Tatt fra inngangen og fremover.
Bildet er tatt fra inngangen og fremover.
Simplere seter i den russiske versjonen. Men kabinen var eller så og si helt lik Concorden. Vinduene var mikroskopiske.
Simplere seter i den russiske versjonen. Men kabinen var eller så og si helt lik Concorden. Vinduene var mikroskopiske.
Cockpit i Tuploev 144
Cockpit i Tuploev 144

Det blåste litt denne dagen, og når man sto inne i kabinen, ristet det faktisk godt i flyet. Det var nesten litt ubehagelig. Men forhåpentligvis var flyet godt festet til stålkonstruksjonene. Det at flyene står med en viss vinkel ser jo fint ut på avstand, men litt upraktisk når man er inne i kabinen, da det var temmelig bratt bakke oppover mot cockpit. Og det var sannelig heller ikke lett om det var for mange folk inne i flyet samtidig. Det var liten plass til å komme forbi hverandre. På travle dager så det ut til at de hadde et system for å slippe inn x antall folk av gangen for at det ikke skulle bli helt kaos.

Så var det litt bilder av andre fly utendørs på museet:

DSC_0041

 

 

DSC_0042 DSC_0045 DSC_0061 DSC_0075

Det var en god del fly innendørs også:

F04 Freedomfighter
F04 Freedomfighter
Focke Wulf
Focke Wulf
Messerschmidt 110
Messerschmidt 110
Messerscmidt 109
Messerscmidt ME-109
Russisk modell
Russisk modell
Henkel He-111
Henkel He-111
Russisk hjulvisp
Russisk hjulvisp
Ukjent modell
Ukjent modell

Så var vi over til bilsamlingen. Spesielt fokusert på Mercedes men mye annet snadder også. Mange gamle Maybach og Rolls Royce.

DSC_0001 DSC_0002 DSC_0003 DSC_0006 DSC_0007 DSC_0011 DSC_0077 DSC_0080 DSC_0082 DSC_0084 DSC_0085 DSC_0086 DSC_0091 DSC_0092 DSC_0093 DSC_0096 DSC_0099 DSC_0100 DSC_0103 DSC_0104 DSC_0105 DSC_0107

Så tar vi med litt fra den militære samlingen:

DSC_0013 DSC_0014 DSC_0015 DSC_0025 DSC_0026 DSC_0027

Og til sist noen lokomotiver for de som måtte være interesserte i slikt:

DSC_0087 DSC_0088 DSC_0089 DSC_0090 DSC_0111 DSC_0112

Alt i alt et veldig interessant besøk. Museet har åpent hele året fra kl 0900 – 1900 og inngangsbilletten koster 14 euro. Det er også kafeteria på stedet hvor man kan få seg litt mat og drikke. En stor butikk med suvenirer, byggesett, DVD’er, flymodeller osv har de også. Egen 3D kino finnes på stedet mot en ekstra pris, eller man kan kjøpe kombi billett.

Jeg kan trygt anbefale et besøk om du skulle være på de traktene.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *