Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
I Sinsheim, ca en times kjøretur syd for Frankfurt, ligger Auto & Technik museum Sinsheim. Museet fanget min interesse da jeg fikk se at utstillingen deres inneholder både en Concorde og det russiske motstykket, Tupolev 144. 30 km unna ligger søstermuseet i Speyer, som inneholder både Boeing 747-200 og en russisk romferge. Jeg besøkte begge museene og reisebrevet for museet i Speyer finner du på denne linken.
Men tilbake til museet i Sinsheim. For meg var høydepunktet Concorde og Tupolev 144, men som bildene nedenfor viser var det mange andre spennende ting de også hadde å by på. Her var mange andre fly, en hel haug med veteranbiler, stor militær avdeling med alt fra tanks til uniformer, og det var store lokomotiver. Inngangsbilletten var på 14 euro.
Her er en oversikt over museumsområdet:
De blå/gråe utstillingshallene inneholder det meste av utstillingene, og så er de største flyene utendørs.
Men la oss starte med de største høydepunktene først. Concorde og Tuploev 144. For å komme til disse måtte man opp på taket. Det er mulighet for å gå inn i begge flyene. Her følger noen bilder av disse to:
Så var det over til Tupolev 144. Det var overraskende å lese at det faktisk ble bygget hele 17 eksemplarer av denne flytypen. Men i rutetrafikk har ikke flytypen hatt mer enn ca 100 flighter. Den lille vingen foran, som man ikke finner på Concorde, skal være fordi vingene på Tupoleven ikke var gode nok til å holde flyet i balanse.
Det blåste litt denne dagen, og når man sto inne i kabinen, ristet det faktisk godt i flyet. Det var nesten litt ubehagelig. Men forhåpentligvis var flyet godt festet til stålkonstruksjonene. Det at flyene står med en viss vinkel ser jo fint ut på avstand, men litt upraktisk når man er inne i kabinen, da det var temmelig bratt bakke oppover mot cockpit. Og det var sannelig heller ikke lett om det var for mange folk inne i flyet samtidig. Det var liten plass til å komme forbi hverandre. På travle dager så det ut til at de hadde et system for å slippe inn x antall folk av gangen for at det ikke skulle bli helt kaos.
Så var det litt bilder av andre fly utendørs på museet:
Det var en god del fly innendørs også:
Så var vi over til bilsamlingen. Spesielt fokusert på Mercedes men mye annet snadder også. Mange gamle Maybach og Rolls Royce.
Så tar vi med litt fra den militære samlingen:
Og til sist noen lokomotiver for de som måtte være interesserte i slikt:
Alt i alt et veldig interessant besøk. Museet har åpent hele året fra kl 0900 – 1900 og inngangsbilletten koster 14 euro. Det er også kafeteria på stedet hvor man kan få seg litt mat og drikke. En stor butikk med suvenirer, byggesett, DVD’er, flymodeller osv har de også. Egen 3D kino finnes på stedet mot en ekstra pris, eller man kan kjøpe kombi billett.
Jeg kan trygt anbefale et besøk om du skulle være på de traktene.
Legg igjen en kommentar