Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Volvo S80 har eksistert i samme form med kun små endringer siden slutten av 90 tallet. Siste generasjon kom i 2006, men bortsett fra mer moderne motorer, var forskjellene små fra første generasjon. I USA har salget stagnert de siste årene og dette med god grunn. Utseende er skikkelig ute av dato og det er lite nytt på teknologifronten.
Jeg fikk en 2014 modell tildelt av Hertz i Denver og bilen ser ikke veldig mye forskjellig ut siden jeg selv hadde en S80 i 6 mnd under ett prosjekt i Stockholm på slutten av 90 tallet. Det er dog en del nyheter i 2014 modellen selv om de fleste Volvofans venter på at en helt ny S80 skal ankomme manesjen.
Det er noen mindre kosmetiske endringer, men det må du lese om på nett for å få med deg. Det som er nytt er at S80 har fått Sensus, som er Volvos infotainment system med Google maps, trafikk, apps mv. Min S80 hadde stor, ny skjerm, men manglet Sensus. Min S80 hadde dog LED speedometer og display, noe som er kult, men gjør relativt lite ellers
Som du sikkert ser på bildene, ble bilen skikkelig skitten under testen. Jeg kjørte nemlig 15 mil i skikkelig snøvær, noe Volvoen taklet veldig godt.
Testbilen var utstyrt med en 240 hesters 3,2 liters 6er. Dreiemomentet er langt under par og bilen var rett og slett undermotorisert. 0-100 skal gå på 7,3 sekunder, men bilen oppfattes som tregere. Etter ett par dager i S80 kan jeg med hånden på hjerte si at kjedeligere europeisk sedan skal du lete lenge etter. Men traust, sikkert og bra er det. Og lite bensin brukte den også.
Konklusjon: En skikkelig gubbebil som kommer til å kjede livet av en bilentusiast. Godt bygd, sikkert og traust, men ute av dato for lengst
Quick facts.
2014 Volvo S80 3.2
3,2 liters inline 6er med 240 hester
Grunnpris med forhjulstrekk: 39.990 USD
0-100: 7.3 sekund
Bensinforbruk: 8,0 liter per 100 km
Leid hos: Hertz på Denver flyplass
Leiepris: 48 dollar per dag, inkludert alle avgifter og forsikring.
Hjemmeside: Volvo S80
Karakter: 7 av 10
Legg igjen en kommentar