SAS EuroBonus senker drivstofftillegget på «Star Alliance reiser»

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Det kan ofte være vanskelig å finne ledige bonusreiser med SAS på langrutene – i hvert fall hvis man ønsker å reise på de lavest mulige «poeng-prisene» eller i Business Class. I høysesongene er det praktisk talt umulig å finne ledige plasser på SAS-flyene – selv når man bestiller god tid i forveien. Men en løsning kan noen ganger være å fly med SAS’ partnere i Star Alliance – selv om det hittil har kostet «en arm og et ben» i «drivstofftillegg» og andre avgifter. Men nå er det håp! SAS har nemlig justert «drivstofftillegget», så det har blitt litt mer spiselig.

Men før vi kommer inn på de endringene som SAS har endret på bonusreiser med Star Alliance, la oss starte med å se litt på hva «drivstofftillegg» egentlig er.

Misvisende gebyr

Dette tillegget ble innført da drivstoffprisene var på sitt høyeste – og pussig nok, ble det aldri fjernet igjen da drivstoffprisene, som nå, har flat til et historisk lavt nivå. Det er altså ikke lenger snakk om et tillegg for høye drivstoffpriser, men reellt en skjult avgift som gir forhøyet billettpris.

På vanlige billetter som man betaler med for cash, betyr det ikke allverden. Totalprisen er uansett den samme, det sørger konkurransen i markedet for. Men det gjør ikke dette «gebyret» mindre misvisende. Det hadde vært meget mer fair og gjennomsiktig å kreve det som en del av billettprisen. Når det gælder bonusreiser så er dette ikke ubetydelige tillegget noe mer kritikkverdig. Her er det snakk om at flyselskapene har laget en voldsom prisstigning og forsøker å få kundene til å betale penger utover de mange bonuspoeng en bonusreise koster.

Skjult billettpris for bonusreiser

Hele den opprinnelige ideen med bonusreiser er at man skal kunne få en (nesten) gratis reise når man har vært lojal hos et flyselskap eller en allianse gjennom lengre tid. Man har betalt store summer for flybilletter for å opptjene sine bonuspoeng, og som takk for lojaliteten, kan man så bestille en «gratis» reise. En form for mengderabatt om du vil. Men sånn er virkeligheten dog langt fra.

Fair priser på bonusreiser med SAS-fly

Velger man å booke en bonusreise med et av SAS’ egne fly, er de ganske fair i forhold til andre flyselskap. SAS har nemlig valgt ikke å kreve denne ekstra «billettprisen» når det er snakk om en bonusreise som foregår med et SAS fly. Her betaler man kun for de reelle lufthavns- og myndighets-pålagte avgifter. Noe som er både fair og helt transparent. Og sånn burde det være for alle bonusreiser.

Mange flyselskaper krever skjult billettpris for bonusreiser

Mange andre bonusprogrammer har i lengre tid krevd drivstofftillegg på bonusreiser. Det ser vi hos British Airways, Lufthansa, KLM, AirFrance m.fl. Spesielt på langruter kan det være snakk om mange tusen kroner. Dette gjør at det knapt kan lønne seg å bestille en bonusreise på økonomiklasse fremfor å kjøpe en helt vanlig billett. Reiser man på Business Class eller First Class, så henger det bedre sammen, men de pengene man skal betale i tillegg til de mange bonuspoengene, er ikke ubetydelige. Det kan være snakk om mange tusen kroner.

SAS krever inn «drivstofftillegg» for reiser med Star Alliance

Et av problemene med å få booket en brukbar bonusreise hos EuroBonus er at SAS kun har et begrænset antal langruter og er notorisk gjerrige med å tilgjengeliggjøre disse i høysesongen. Bl.a. er det nærmest på umulig å booke bonusreiser til USA i sommerferien. Det har gjort at en mulighet til å benytte sine EuroBonus-poeng når man rent faktisk har behov og mulighet for å reise, er å bestille reisen med et annet Star Alliance selskap.

Det koster noen flere poeng å reise, men det koster også et ganske stort gebyr, skatter og denne skjulte billettprisen som flyselskapene kaller «drivstofftillegg». Dette gjør at man reelt betaler en del av billettprisen i cash i tillegg til merprisen i bonuspoeng.

SAS har valgt å kreve dette gebyr for reiser med andre Star Alliance-selskap, men altså ikke for reiser med egne fly.

«Drivstofftillegg» hos EuroBonus er satt ned og standardisert

SAS har i det stille nettopp justert ned drivstofftillegget for reiser med Star Alliance. Fremfor å kreve inn drivstofftillegget som de enkelte flyselskapene normalt krever på deres vanlige billetter, så har de nå bestemt seg for  en standardpris på 116 Euro.

Vi har fått denne uttalelsen fra SAS i forbindelse med justeringen:

We now apply a flat fee for the fuel surcharge in order to make redemption pricing on star alliance carrier more simpler, customer friendly and more consistent with the YQ calculation when travelling on revenue ticket on SAS (it used to differ depending on destination, carrier and few other factors….).

The flat fee basically means that  it is always the same whatever the carrier you are flying with or the destination your are flying to (within a zone) The world is divided in 3 zones and a flat fee apply when you travel from one zone to another ( 116 €)

Det betyr altså at man nå fremover kun skal betale den oppgitte poengprisen for reisen, lufthavnsavgifter, skatter fra myndigheter og de 116 euro i «drivstofftillegget» – så lenge man flyr fra en sone til en annen (og altså ikke via en tredje sone).

Fremdeles dyrt for noe som burde være en «gratis» bonusreise, men absolutt mer spiselig og mer gjennomsiktig enn tidligere.

Hva koster det å booke en Star Alliance-reise via EuroBonus?

Selve poeng-prisen for reisen er høyere enn når man reiser med SAS. I tillegg kommer også det standardiserede «drivstofftillegget» pluss de reelle skattene og avgiftene som kreves av myndigheter og flyplasser. Vær også oppmerksom på at det ikke gis den normale barnerabatt på 50% på disse reisene.

Her kan du se oversikten over hva det koster å bestille en Star Alliance-reise via EuroBonus:

 

Skærmbillede 2016-07-26 kl. 13.25.12

Skærmbillede 2016-07-26 kl. 13.25.31

Skærmbillede 2016-07-26 kl. 13.25.43

Skærmbillede 2016-07-26 kl. 13.25.52

Hvorfor overhodet bestille en EuroBonus-reise med Star Alliance?

Som utgangspunkt er det også en dårlig deal fremfor å fly med SAS’ egne fly. Men det kan være gode grunner til det.

Som nevnt tidligere er tilgjengeligheten hos SAS ofte meget begrenset, spesielt på langrutene og i Business Class. Det kan gjøre det vanskelig å reise når man har behov for det hvis man kun vil reise med SAS.

Videre så flyr Star Alliance-selskapene til mange destinasjoner som SAS ikke har ruter til. Det gir et større utvalg av reisemål.

Og sist, men ikke minst, tilbyr ikke SAS First Class. Hvis man ønsker å bruke sine EuroBonus-poeng på den mest luksuriøse klassen, er man nødt til å reise med andre selskaper i Star Alliance.

Men man betaler altså en høy pris for det. Både flere bonuspoeng, man går glipp av barnerabatten og i tillegg får man altså også en stor regning for et drivstofftillegg som burde høre fortiden til.

Heldigvis har SAS nå valgt å standardisere dette drivstofftillegget, så det er nå litt billigere på lange ruter og på de dyrere klasser. Det er et mikroskopisk skritt i den riktige retningen. Men vi hadde nok helst sett at de helt hadde avskaffet dette gebyret som opprinnelig dekket en merutgift som ikke lenger eksisterer. Og så får de heller kalle det for hva det egentlig er: en skjult billettpris.

Følg også med i vårt forum, hvor dette og mange andre EuroBonus-emner diskuteres:

Gå til forum

Opprinnelig skrevet for InsideFlyer.dk av Flemming Poulsen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *