Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Nå strammer SAS inn reglene for 24-timers angrerett på flybilletter – endringen trer i kraft 27. august 2025
Fra og med 27. august 2025 gjør SAS endringer i sin populære 24-timers avbestillingspolicy – og det får konsekvenser for deg som reisende.
I fremtiden vil det ikke lenger være mulig å kansellere en billett uten gebyr innen 24 timer etter kjøp – med ett viktig unntak: Gjelder reisen til eller fra USA, vil amerikansk lov fortsatt sikre deg rett til gratis avbestilling, så lenge billetten er kjøpt mer enn syv dager før avreise.
Inntil endringen trer i kraft gjelder fortsatt følgende:
Du kan kansellere en SAS-billett (billetter som starter med SK/117) og få full refusjon dersom du angrer innen 24 timer etter bestilling. Dette gjelder uansett om du har booket direkte hos SAS eller via et reisebyrå. Hvis du bestiller mindre enn 24 timer før avreise, kan du kansellere og få refusjon frem til 12 timer før avgang.
Merk at hele bestillingen må kanselleres for å få full refusjon. Eventuelle tillegg som setevalg, forhåndsbestilt bagasje eller måltider refunderes også – men kun dersom disse kanselleres sammen med reisen.
Hvis du har ombooket reisen din, gjelder 24-timersregelen fra tidspunktet for den opprinnelige bestillingen. Eventuelle ombookingsgebyrer refunderes ikke – kun billettprisen, oppgraderinger, skatter og servicegebyrer.
For forretningsreisende er det verdt å merke seg at kredittkortgebyrer på firmakort kan refunderes ved kansellering innen 24 timer. Reisebyråer må selv kontakte sitt GDS-system for slike refusjoner.
Med denne kommende endringen beveger SAS seg mot en mer tradisjonell og restriktiv billettpolicy. Så vær ekstra nøye med navn, datoer og detaljer før du bestiller – fleksibiliteten du har vært vant til, vil snart være redusert.
Forsidefoto: Scandinavian Airlines A330-343 (SE-REH) ti Copenhagen Kastrup Airport (CPH) (BongoPlanes)






Legg igjen en kommentar