SAS forandrer EuroBonus

Aircraft-on-ground-001-800x500_c

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

I morgen er det «Black Friday» i USA og i dag er det absolutt «Black Thursday» for alle EuroBonus-medlemmer. Men her er det dessverre to helt forskjellige meninger. For mens amerikanerne kan velte seg i gode tilbud, så går EuroBonus-medlemmer en dyster fremtid i møte – ihvertfall når det kommer til poengopptjening.

Da SAS EuroBonus offentliggjorde EuroBonus 2.0 i fjor ble EuroBonus også et av de beste lojalitetsprogrammene i bransjen. En av de bedre tingene var synligheten av bonuspoengopptjening for de enkelte reiser.

Det er det slutt på nå. Overraskende nok går SAS tilbake til at det er bookingklassen (må ikke forveksles med kabinklassen), som er avgjørende for hvor mange poeng man opptjener på en reise. Det har SAS forsøkt også tidligere. De har tidligere hatt en såkalt 25%-regel, hvor de billigste billetter kun gir 25% av det opprinnelige antallet poeng for strekningen. Det var ingen suksess. Samme regel har KLM/AirFrance i Flying Blue, samt Lufthansa i Miles & More. Noe som faktisk er vært medvirkende til at disse to lojalitetsprogrammene er blant de absolutt dårligste i klassen.

SAS skriver selv på deres hjemmeside at «The journey continues», men spørsmålet er hvor og hvordan? Når et flyselskap skriver at de «justerer» og «forbedrer» ting, så har erfaring lært oss at de røde varselslampene skal blinke. Og det skal de så sannelig også i dette tilfellet:

Det SAS omtaler som forbedringer er minimale og kun på noen veldig få og veldig dyre billettklasser. De øvrige «justeringene» minner mer om en dedikert slakt av EuroBonus.

Skærmbillede 2014-11-27 kl. 15.00.44

Store endringer
Fra 1.januar innfører de store endringer i opptjeningen av poeng. De billigste billettene i GO opptjener lite, og selv de billigste i Plus blir nedgradert i opptjening. Man kan nærmest kalle det en massakre i enkelte bookingklasser.

Dessuten blir hele Europa nå fremover kun en sone for opptjening, hvilket ikke gir noen god grunn til å fly lange strekninger med SAS. Tvert i mot.

Endringer måtte komme
At det kommer endringer er jeg ikke overrasket over. SAS har vært veldig snille på visse ruter, men å gå tilbake til det som en gang har vist seg å ikke fungere, det er jeg veldig overrasket over. Da SAS sist hadde 25% opptjening på visse billettklasser ble de møtt med stor kritikk, som faktisk fikk de til å fjerne det igjen. Hvorfor skulle kundene så ta i mot dette bedre denne gangen? Jeg forstår det rett og slett ikke. Det er som om SAS ikke vil lære av sine tidligere feil.


Hvor mye tjener du fremover?

Hittil skal SAS ha ros for å ha en enkel og lettfattelig opptjeningstabell. SAS GO (Economy) gir x-antall poeng i de enkelte soner, og SAS Plus (Premium Economy) og Business gir det dobbelte av det. Veldig enkelt og veldig greit.

Slik som dette ser tabellen ut i dag og frem til 31.desember 2014:

Skærmbillede 2014-11-27 kl. 14.31.13

Etter 1.januar vil de passasjerer som reiser på de billigste billetene oppleve at opptjeningen blir utsatt for en større massakre. Reiser du på de billigste billettene i SAS GO, vil du feks på en reise til Athen hvor du tidligere tjente 2000 poeng pr vei, nå kun få 500 poeng inn på kontoen. Altså tilbake til 25% regelen her. Reiser du på de dyreste SAS Go billettene blir opptjeningen «kun» halvert til 1000 poeng.

Skærmbillede 2014-11-27 kl. 14.30.46

Også SAS Plus passasjerene vil oppleve denne massakren. På en lengre Europa-reise, hvor man hittil har opptjent 4000 poeng pr vei, kan man nå risikere kun å tjene 1500 og maksimalt 2000. På de lengre ruter vil du i beste utfall «kun» oppleve en halvering av opptjeningen.

Langrutene rammes også, men ikke fullt så hardt
Også på langrutene vil poengopptjeningen bli redusert. Spesielt SAS Plus vil oppleve en generell nedgang i forhold til i dag, mens SAS Go faller med omkring 20-25%. Kun Business Class opptjener noenlunde det samme som i dag – med noen få hundre poeng ekstra på kontoen (det er de forbedringene SAS prater om). Reiser du derimot «billige» SAS Plus eller SAS Business billetter, vil du oppleve en større nedgang i opptjeningen.

At SAS Plus nedjusteres på langrutene overrasker meg ikke. Det syns jeg faktisk er helt rimelig, og det er faktisk noe av det jeg er mest overrasket over at ikke har skjedd for lenge siden. Denne klassen har til nå opptjent like mange poeng som Business Class, som ikke har gitt noen mening, men har vært fint så lenge det varte. Men de billigste SAS Plus billetter vil fremover være helt nede på en opptjening som ligger nært hva SAS Go faktisk gav tidligere.

Senker grensen for Gold og Diamond 
SAS har tydeligvis innsett at Eurobonus-medlemmene vil opptjene vesentlig mindre poeng enn tidligere (eller flyr mindre med SAS). Derfor senkes grensen for hva som kreves for å kvalifisere til Gull eller Diamant til hhv. 45 000 og 90 000 poeng, mot hhv. 50 000 og 100 000 poeng som i dag. Det gjelder også for antall segmenter som nå er 45 og 90, mot 50 og 100. Den senkningen er dog langt mindre drastisk enn reduksjonen i poeng.

Tilbake til start
Som det kan ses i tabellen ovenfor, er det nå tilbake til at bookingklassen din avgjør hvor mange poeng du opptjener. Bookingklassen er ikke det samme som kabinklassen og ofte kjenner ikke passasjerene sin egen bookingklasse. Det gjør at det for veldig mange kunder nærmest er umulig å vite på forhånd hvor mange poeng de selv tjener. For det første er det veldig mange reisebyråer som ikke viser hvilken bookingklasse du bestiller, og selv ikke på SAS sin egen hjemmeside kan du selv velge bookingklassen.

Det er nå mulig å se hvilken bookingklasse du booker i på SAS.no, men du har ikke muligheten for å søke billetter i en spesifikk bookingklasse eller se hva prisforskjellen opp til neste klasse er – eller for den saks skyld bare velge en annen bookingklasse. Vil du vite det, så må du ringe SAS og betale et skyhøyt gebyr for å booke. Det er rett og slett ingen mening å la opptjening være avhenging av en faktor som passasjerene ikke har innflytelse på!

Intet mindre enn en massakre
Som nevnt tidligere, så overrasker det meg ikke at SAS kommer med endringer i opptjeningen. På visser ruter har de vært gavmilde – noen vil si for gavmilde. Men at de utsetter programmet for en så massiv massakre som vi nå ser, er overraskende. SAS har fått mange nye kunder i EuroBonus det siste året, som har vært glade for programmet og allerede under 1 år etter innføringen av Eurobonus 2.0 slakter man så mange av de tingene som var verdsatt. Fra å være et attraktivt program, nærmer man seg nå flere av de dårligste i klassen, som Flying Blue og Miles & More. Det eneste som mangler for å være nederst, er de høye brennstofftilleggene som Lufthansa, KLM, Airfrance og visse andre krever på bonusreiser.

Irriterende
Med endringene i forbindelse med Eurobonus 2.0 ble SAS Eurobonus igjen til et ganske bra og interessant bonusprogram. Poengopptjeningen ble lett og SAS Plus ble mye mer interessant å fly (ut fra opptjening – ikke pga selve produktet). Personlig ble jeg veldig glad for den nye versjonen av Eurobonus og har de siste årene hatt det som mitt primære program. Jeg vurderte faktisk å fly en ekstra tur bare for å bli Diamant i år. Men etter dagens endringer, så er det virkelig ikke verdt det. Jeg vil faktisk heller starte opptjening med British Airways for å ha et alternativ til SAS.

Kun forretningsfolk bør være lojale
Med en fremtidig minimal opptjening på billige billetter blir Eurobonus igjen et program primært for forretningsreisende på de dyreste billettene. Fritidsreisende, som reiser et par ganger i året og primært på billige billetter har fremover ikke noe særlig gevinst i å tjene poengene sine i Eurobonus. Her vil forskjellen på produktet til SAS og lavprisselskapene være minimalt, og personlig vil jeg helt klart shoppe mer rundt i fremtiden når min lojalitet på feriereiser ikke gjengjeldes. Det er jeg ikke i tvil om at andre vil gjøre også.

Bonusen er kort og enkelt for dårlig. Som et eksempel kan jeg nevne at hvis du f.eks. flyr fra København til London på «billige» SAS Go billetter, vil du fremover måtte fly samme strekning 30 ganger tur/retur for å ha nok til samme tur på bonuspoeng. Da må du i tillegg betale skatter og avgifter. For en bonus som er så dårlig, er det ingen grunn til å være lojal på slike ruter. Flyr du langt, er situasjonen annerledes, mens korte ruter i Europa ikke gir deg verdi for pengene i form av poeng.

Er det et selvmål?
Som nevnt overrasker det meg at det ikke er kommet endring før på visse punkter, men disse dramatiske endringene kommer som et sjokk. Jeg sitter med følelsen av at SAS her kommer med et solid selvmål. Når man gjør programmet minimalt interessant for fritidsreisende og produktet ombord minner om det konkurrentene leverer – fjerner man ikke bare de siste forskjellene på SAS og lavpriskonkurrentene? Kostnadsnivået kan SAS ikke konkurrere på uansett. Hvor blir det av kundene da?

Hva synes du? Del gjerne din opplevelse av endringene i kommentarfeltet nedenfor. Hvordan vil disse endringene påvirke ditt forhold til SAS Eurobonus fremover?

 

Kommentar

  1. Pål S sier

    Er det bestillingstidspunkt eller reisetidspunkt som avgjør endringene i opptjening? Hvis jeg bestiller og betaler reiser i dag men reiser i januar vil da også bli redusert opptjening?

      • Jørgen sier

        Dette er nok dessverre ikke riktig. SAS’ nettsider hang (som vanlig) ikke med på endringene som ble innført. Poengopptjeningsoversikten ble etterhvert fjernet.

    • Jørgen sier

      Reisetidspunktet avgjør. SAS sendte ut informasjon om at man kunne kreve «original» opptjening på billetter som var bestilt før endringene ble offentliggjort. Dette gjøres via epost.

      • Clemens sier

        SAS har fortalt mig at billetter købt før 1 dec hvor de offentliggjorde deres ændring vil få/kunne få det «gamle» antal point – så må vi så se om de selv husker det (jeg tvivler) eller om man skal minde dem om det (og kæmpe med dem om sin ret)

  2. Msclarke sier

    Som diamant kunde kommer jeg til å endre på mine vaner. Om jeg ikke kan tjene poeng på å være loyal kan jeg like greit melde meg inn i miles and more eller avios. Jeg trodde faktisk at SAS hadde endelig forstått at loyale kunder vil øke antall reisende og øke vare merket SAS.
    Dessverre er dette nok et eksempel på mangelfull forståelse for foretningen. Hver gang de får inn en ny CEO skal man oppfinne hjulet igjen og drastisk endre alt igjen til frustrasjonen av dere loyale kunder. 2 ting kan skje. De snur seg raskt rundt og endrer seg igjen. Eller fortsette denne retningen, lærer ingenting av sine feil, og mister mange kunder og dermed tape markedsandel til Norwegian på innenriks og alle andre europeiske selskaper på internasjonale.

    • SAS diamant kunde sier

      Helt enig i din kommentar. Har til nå vært en traus SAS kunde. til og med kjøp av SAS årskort i Norge over 10 år. Basert 80 % på utenlands kjøp hos SAS.

  3. BM sier

    Dette var SVÆRT skuffende. Her er det bare å lage en aksjon for å få SAS til i det minste å justere noen av dette. Dette va faktisk litt på kanten 🙁

    • Sturle sier

      SAS er blitt helt på styr, 25+ år uavbrutt som RVC, Gull og Diamant kunde og selskapet blir dårligere på alle områder.. Det må mobliseres slik at selskapet kan få en ny ledelse, de lytter ikke til sine kunder

  4. Broth12 sier

    Riktig som skrevet. Å være Plus gir ikke noen annen fordel enn bonus poeng med mindre en er kjempeglad i knekkebrød eller Muffins eller fast tracken som jeg elsker. På kortdistanser må jeg si at SAS ikke har så mye å tape. Norwegian er helt håpløs for forretningsreiser. Når du ikke får sjekket inn på et tidligere fly med fullpris billett fordi du dukker rett etter 30 min u/ baggasje eller at de kverulerer straks noe ikke går etter planen. Dette har skjedd meg flere ganger og mine kollega, og derfor er SAS egentlig det eneste reelle alternativ.

    Når det gjelder langdistanser skal SAS trø med varsomhet og gjøre alt for å beholde lojalitet fordi her finnes det reelle konkurenter. Videre skal en lenger sør i Europa er det gode forbindelse for KLM, British Airways som kan være bedre reisealternativ enn via Frankfurt og København. Da betyr lojalitet mye, og da jakter en på de siste grunnpoengene for å f.eks beholde gullkortet. Dette tror jeg SAS kommer til å tape på.

  5. GP sier

    Kjos og Norwegian gnir seg nok i hendene over denne teite avgjørelsen. Jeg har nesten utelukkende brukt SAS de to siste årene – mye pga. Eurobonus-fordelene. Nå blir det nok en vridning over til Norwegian.

  6. TH sier

    Dette var svært dårlige nyheter. Dersom intensjonen til SAS er å miste mange trofaste kunder så vil de lykkes med det nye poengopptjeningssystemet. At opptjeningen blir den samme om du flyr fra Oslo til Stockholm som til Malaga eller Nice er helt på trynet. Flyr alltid SAS Plus, men ofte med Y,B eller A klasse, og da blir opptjeningen enda dårligere enn i dag. Forøvrig er servicenivået på SAS Plus betraktelig dårligere enn hva Economy Extra var, så hva er igjen av fordeler? En stort sett overfylt lounge på OSL? SAS må skjerpe seg for nå vil mange som kun har benyttet Eurobonus som opptjeningsprogram forsvinne. Er det det de vil?

  7. Birgitte sier

    Jeg har Diamond Card, jeg har koebt billetter til HNL,ZRH,GVA i 2015, bliver mine poing paa disse ture degraderet, saa har jeg jo koebt billetterne paa en falsk aftale. Jeg ville saa hellere have koebt billetter paa BA og AA, som er meget billigere. Da bliver det BA/AA/EZS/DY/ i fremtiden.
    Jeg har skippet LH/SR til GVA tidligere pga deres lave point.
    SAS , vaer aerlige og fortael jeres customers, om billetter koebt indtil 31.dec degraderes i point !!!!!!!!

  8. Thetravellingheadhunter sier

    Hei,

    Er selv diamond member, men bor i Dusseldorf og flyr til Norden hver uke, men også mye til UK og sørover med jobb. Kan noen fortelle meg om hvordan man evt kan bytte status til Miles & More eller One World? Vurderer nå å fly Lufthansa til Norden og resten av Europa…

    Disse endringene fra SAS er helt bak mål og jeg kan ikke forstå at de har så lite respekt for frequent flyers og mange som rett og slett kan defineres som ambassadører for selskapet, det er disse som nå kommer til å gå til andre selskap…

    Pft

  9. Kyrre sier

    I-landsproblem! Å kalle dette en massakrer viser at den grådige artikkelforfatteren ikke forstår hva som ligger i det å massakrer!

  10. Ebg 000075... sier

    Skilsmisse efter 21 års ekteskap – ok for meg, prøver gjerne noe nytt jeg.. Dinersclub loungen i Dubai fungerte utmerket når jeg fløy dit med Norwegian anyway og de ol finnes det uansett nok av.

    Plus konseptet er uansett en joke og da er det bare en ting igjen av gold/diamond som er viktig – Fast track og det kan man jo uansett kjøpe adgang til via feks norwegian.

    Husk at når den hovedreiesende i en familie vender dere ryggen, så følger gjerne resten av familien med. Det samme gjelder mange arbeidsplasser også.

    Skjønner ikke hva de tenker på – nytt navn får bli Eurolooser..

    Mvh Elg000075…

  11. RonnyH EBG sier

    Fantastisk SAS. !! Vi som er forretningsreisende som i stor grad har frihet til å selv booke våre reiser / velge flyselskap velger selvfølgelig den leverandøren som gir oss best uttelling. Jeg selv kom fra Bangkok sist torsdag, og landet så tidlig at jeg kunne booke om til AES på et tidligere fly. Mot et gebyr på Kr 500,-. MEN at dere også plasserte meg fra SAS Plus over til SAS Go på kjøpet (og halvparten av poengene) var et skudd for baugen. Jeg reiser ca 120 døgn per år , og SAS kommer nok ikke til å få særlig mye mer besøk av meg etter dette. Sannsynligvis ikke av de andre her på huset heller !

  12. Starbuck sier

    Tilbake til «The businessmans airline». Trodde oppriktig talt at dette tilhørte fortiden. Men men. At konkurrenter nå frister og kommer til å bli valgt er temmelig klart. Har vært «G» i femten år og «D» omtrent siden starten. Betalt alt selv, og valgt SAS hovedsaklig grunnet Eurobonus. At Diamond også er en vits hjelper heller ikke. Venter fremdeles (etter flere måneder) på mitt valg fra den såkalte «goodiebag».
    Trist av SAS, og at de kaller det en forbedring.er en fornærmelse mot folks intelligens.

  13. Rolf sier

    Av pur egeninteresse: Vil livsvarig gullkort bestå? Det er en uvurderlig bonus for oss pensjonister som ikke flyr så mye i jobben lenger

  14. git sier

    Mon SAS har ændret optjeningspoint systemet for at gøre sig klar til salg – mon der står en køber til SAS i kulisserne, som måske kræver, at systemet ændres ???

  15. D.Singh sier

    Endelig hadde SAS begynt å gjøre bedre business, takket være flotte bonus betingelsene. Forandring i bonus program er å liksom å jage kundene bort til andre konkurrentene. Jeg tror det vil bli dårlig NYTT ÅR start for SAS.

  16. Ambassadør sier

    Jeg har vært en ambassadør for SAS. Jeg har fått min familie og mine venner, og mine kolleger velge SAS. Nå sitter jeg med svarte-per, og har dårlig samvittighet ovenfor dem alle. Beklager skal jeg nå si – ikke reis mer med SAS – de har blitt som de andre selskapene som prøver å lure deg!

  17. Tom sier

    Skill fly en god del nest periode. Nonen som har et bra alternativ til Eurobonus. Ser mange Skriver om Aegean men hvordan er det i bruk med tanke på å ta ut bonusreiser?
    Er blitt veldig skuffet over Eurobonus!!!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *