Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
For kort tid siden oppdaget vi her på Bonusfeber, at SAS har endret teksten på deres hjemmeside om hva de forskjellige serviceklasser inkluderer. Blant annet stod det nå at alkoholholdig drikke ikke lenger er inkludert på SAS Go (økonomiklasse) på langrutene.
Det skapte en del debatt blant frekvente reisende på vårt – og andre flyfora.
Efterfølgende fjernet SAS igjen teksten og alt så ut som før.
Men nå kan Bonusfeber avsløre, at SAS faktisk kommer til at gjennomføre disse endringer – selv om de ikke enda har meddelt dette offisielt.
Fra 1. mars 2014 vil det bare være en ikke-alkoholholdig drikke inkludert til maten. Resten må man betale for.
På SAS Plus skal der ifølge våre kilder ikke skje noen endringer i nærmeste fremtid. Dog går det rykter om at det senere på året skal gjeninnføres utdeling af amenity kit til passasjerer på SAS Plus.
Ifølge våre opplysninger vil det i SAS Business bli gjeninnført champagne før take off. Dette er noe SAS fjernet fra sitt servicekonsept på den beste klassen i fjor, til stor misnøye blant sine businesspassasjerer. Debatten gikk varm på diverse flyforum når den nyheten ble gjort kjent.
Etter sigende skal “matpresentasjonen” og menyene forbedres på alle tre klasser. Hva det reelt betyr ser vil tiden vise og vi venter i spenning. Spesielt på GO og Plus er dette i hvert fall tiltrengt. Men på den anden side, så har vi ofte sett “forbedringer” som reelt bare er spareøvelser og tvert i mot totalt sett gir et dårlige produkt.
At SAS velger å skjære ned på servicekonseptet på GO undrer oss her på Bonusfeber. Utover de rendyrkede lavserviceselskaper har ingen andre et så skrapet serviceniveå på økonomiklasse. Vil SAS virkelig sette sig selv i bås med selskaper som Norwegian på langrutene?
Alle de amerikanske selskaper, bortsett fra United, og de store europeiske selskapene har gratis drikke både med og uten alkohol på sine langruter. Så servicemessig henger SAS etter sine konkurrenter og gjør det lettere for folk å velge bort SAS når de skal bestille billett interkontinentalt. Dette synes vi er en trist utvikling, da kostnadene for dette er minimale for SAS sett i forhold til bemanning og fuel.
SAS kommer aldri til at kunne konkurrere med lavserviceselskaper på pris, men produktet kommer til at minne mer og mer om det. Tidligere, da selv gratis kaffe ble fjernet på kortruterne, måtte SAS erkjenne at kundene ikke ønsket et så skrapet produkt og de endret derfor kurs. Nå endrer man så servicekonseptet på langrutene i samme dur – og sett utenfra ser det ut til at man ikke har lært noe fra tidligere feiltakelser og absolutt ikke har noen idé om hva konkurrentene tilbyr – ofte til lavere priser end SAS.
Den kommende endring gjør det meget vanskelig å se hva SAS egentlig ønsker å profilere sig som. På den ene siden vil man fremstå som det enkle selskapet man skal velge hvis man gjerne vil ha en lett og smidig reise og ha alt inkludert. Mens på den andre siden, så nærmer produktet seg mer og mer lavserviceselskapene, som man langt fra kan konkurrere med på pris.
[box style=’info’]Hva synes du om disse endringene? Vær med å diskutere saken i vårt forum som du finner på denne linken.[/box]
[box style=’note’] Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på bonusfeber.dk og skrevet av Flemming Poulsen. Oversatt og tilrettelagt til norsk av Erling[/box]
Legg igjen en kommentar