Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
«Mine damer og herrer, dette er kapteinen. Vi har nå endelig klart å ta av, og vi har omsider klart å overbevise Air Traffic Control om at vi skal fly NORDOVER til København!»
Passasjerene responderte med vill jubel og latter, og stemningen var etablert! En slik annonsering er ikke vanlig kost på en flyvning fra Stockholm til København. Det var heller ingenting vanlig med denne flighten.
Det hele startet dagen før, torsdag 19. september, på Radisson Blu Plaza i Oslo. Deltakere fra hele verden var samlet for å ta farvel med SAS sin flåte av MD-80. Hvilken bedre måte å hedre denne gamle traveren på enn å chartre et eksemplar til tidenes party-flight? Reiseruten for denne flyvningen var Oslo – Stockholm – København. Dette er vanligvis en reiserute som gjøres unna på under 2 timer tilsammen, men som nevnt tidligere, verken flighten eller passasjerene var vanlige i dette tilfellet. Flyvningen fra Stockholm til København skulle nemlig inneholde en aldri så liten omvei; nemlig via Bodø og ned langs norskekysten! For passasjerene var dette helt naturlig. Dette var nemlig en gjeng med internasjonale «frequent flyers» som er langt mer interessert i fly og reising enn den gemene hop. Folk hadde kommet fra nær og fjern for å være med på dette kalaset. Noen hadde tatt turen helt fra Los Angeles og New Zealand!
Etter en mottakelse i toppetasjen på Radisson Plaza med registrering og påfølgende mat og drikke, var det tidlig opp fredag morgen for å komme seg til Gardermoen. Flytoget sponset oss med gratis togbilletter, og på Gardermoen hadde vi to dedikerte innsjekkingsskranker kun for oss.
Mens vi sto i køen fikk vi vite at de som hadde EuroBonus gullkort kunne benytte seg av både fast track og lounge, hvilket ikke er vanlig for charterflighter. Gullkort-folka rakk et aldri så lite vorspiel i loungen før boarding. Klokka var 09.30 på morgenen, men det satt ingen demper på festen. Andre gjester i loungen ble overhørt i det de spurte betjeningen om hva i all verden som foregikk!
Omsider var det klart for boarding, og stemningen var god. Siden alle hadde gullkort, kom alle først ombord.
Flyet vårt måtte selvsagt avbildes. Noen restaurantgjester ved siden av gaten lurte på hvorfor alle drev og tok bilde av flyet. Var det noe spesielt med det? Konseptet ble forklart, men det virket ikke som de helt skjønte poenget med å fly via Bodø…
Da alle var om bord, ble vi ønsket velkommen om bord av kapteinen, til stor jubel og applaus. Flyet var pyntet med skandinaviske flagg og blomster, og besetningen smilte fra øre til øre.
Sikkerhetsannonseringen ble foretatt med hjelp av passasjerene. På første flyvning var det den tidligere Pan Am-flyvertinnen Elli som holdt sikkerhets-demoen, mens «frequent flyer» Seth sto for flyvning nummer to.
Før takeoff tok flyet en liten æresrunde på Gardermoen, hvorpå brannvesenet hedret oss med vannkanoner.
Flyvningen til Stockholm gikk raskt unna, men de fleste rakk å få i seg et lettere måltid med tilhørende fludium. Ved ankomst i Stockholm, ble vi geleidet til Business-loungen hvor den nye sjefen for EuroBonus-programmet, Nils Lindhe, holdt en orientering for oss, med påfølgende spørsmål og svar.
SAS hadde forberedt «swag bags» for alle passasjerene, som inneholdt to bøker og et rabattkort for tax free-butikken på Arlanda.
På flyvningen fra Stockholm til København var det oppgradert catering. Det vil si at det var både mye mer og mye bedre drikke om bord. På Business Class ble det servert Henriot Champagne og avec.
Oppgradert catering betyr oppgradert stemning, og ablegøyene lot ikke vente på seg. Det var ikke alle som klarte å holde drikkevarene i glasset for å si det sånn.
Flyet var helt fullt, og det tok ikke lang tid før mange ville gå rundt i kabinen for å sosialisere. Det ble ganske trangt og intimt til tider, og betjeningen hadde det ikke alltid like lett med å ta seg frem. De tok det heldigvis med meget godt humør!
På vei sørover fra Bodø var det på tide med quiz, som besetningen hadde forberedt for oss. Her måtte man være flynerd av ypperste klasse for å få alt riktig.
Turens høydepunkt var da vi nærmet oss Stavanger, og kapteinen tok flyet ned i lav høyde. Været var nydelig, og utsikten fantastisk. Vi fløy lavt over fjordene og Stavanger by til passasjerenes store fornøyelse.
Deretter bar det tilbake i marsjhøyde, forbi Lindesnes og nedover mot København.
Ved ankomst København ble vi hentet av busser som fraktet oss til Radisson Blu Scandianavia Hotel. Club Carlson, som er loyalitetsprogrammet til Rezidor (som bl.a. eier Radisson og Park Inn), beæret alle deltakerne med gratis oppgradering til deres høyeste status: Concierge. Da alle hadde sjekket inn var det mottakelse med kanapeer og diverse drikke som Radisson spanderte. Ledelsen fra Club Carlson var til stede og informerte om programmet, samt svarte på spørsmål. Deretter var det trekning av diverse premier, og da programmet omsider var ferdig fortsatte festen i hotellbaren. Og det ble en fest som ingen kommer til å huske.
Thomas sier
Fantastisk godt oppsummert Henning. Tror dette var en opplevelse de fleste av oss ikke glemmer med det første(bortsett fra festen i hotellbaren da).
Thomas
Tommy Danielsen sier
kjempedekning av ett kanonarrangement.
p.g.a.a sier
Kjempebra skildring av ett strålende arrangement! Lenge siden en har hatt det så gøy som disse dagene.