Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
I den siste tiden har spenningen vært stor rundt hvilke nye destinasjoner SAS ville komme til å presentere for sin langdistanse satsning. Ryktene har gått i så vel bransjekretser som i diverse flyforum, og i dag ble endelig spenningen forløst. Bonusfeber kan nå presentere at SAS åpner 3 spennende nye langdistanseruter. Og en av dem vil starte i Oslo.
Les også: Offentliggjør SAS nye langruter denne uken?
SAS sine nye langdistanseruter er
- Oslo – Miami
- Ruten vil starte på høsten 2016 (dato ikke fastsatt) og vil gå 4 ganger i uken med avganger
- fra Oslo kl 0935 tirsdag, onsdag, fredag og søndag med rutenummer SK955. Ankomst Miami kl 1350 lokal tid.
- Retur fra Miami kl 1550 lokal tid på mandager, tirsdager, torsdager og lørdager som rute SK956. Ankomst Oslo kl 0705
- Ruten vil starte på høsten 2016 (dato ikke fastsatt) og vil gå 4 ganger i uken med avganger
- København – Miami
- Ruten starte på høsten 2016 (dato ikke fastsatt) og vil gå 3 ganger i uken med avganger
- Fra København kl 0930 mandag, torsdag og lørdag som rute SK953. Ankomst Miami kl 1350 lokal tid.
- Fra Miami kl 1550 onsdag, fredag og søndag som rute SK954. Ankomst København kl 0710.
- Ruten starte på høsten 2016 (dato ikke fastsatt) og vil gå 3 ganger i uken med avganger
- Stockholm – Los Angeles
- Ruten vil starte den 14 mars 2016 og vil gå daglig.
- Fra Stockholm med rutenr SK933 kl 0950, med ankomst Los Angeles kl 1215.
- Fra Los Angeles med rutenr SK934 kl 1415, med ankomst Stockholm kl 1000.
- Ruten vil starte den 14 mars 2016 og vil gå daglig.
Destinasjonene kom kanskje ikke som en overraskelse, da begge destinasjonene var blant dem som var mest gjettet i tiden frem til nå. Vi synes det er ekstra gledelig at Oslo blir utgangspunktet for en av rutene. Ja, faktisk så har jo alle de skandinaviske hovedstedene fått en bit av kaken ved denne lanseringen. Vi er kanskje litt overrasket over at det ikke kom en ny rute til Asia, og det at SAS faktisk velger å gå i direkte konkurranse med Norwegian som også flyr til Los Angeles og Fort Lauderdale (som er en times kjøring unna Miami). De velger derfor ikke minste motstands vei.
Rutetidene ser fornuftige ut i forhold til å sikre mulighet for tilslutninger for passasjerer fra andre deler av Skandinavia til rutene. Likeledes går det fint å ha connecting flights også for returen fra USA. SAS sin samarbeidspartner har mange ruter ut av Los Angeles, og kan derfor være en god partner for reisende som skal videre. Miami er nok først og fremst en turistdestinasjon, og for mange blir det kanskje lettere å si ja til den cruiseferien i Karibien når man får en direkte flyrute «hjemmefra». Forhåpentligvis kan SAS få til noen gode pakketilbud med cruiseselskapene for Fly&Cruise som kan hjelpe til med å sikre ruten.
SAS får til våren levert to splitter nye Airbus A330Enhanced fly i tillegg til de to som blir levert i år. Dessuten har de bestemt seg for å beholde tre av de eldre Airbus A340-flyene, som egentlig skulle ha vært erstattet av de nye. Det betyr at SAS nå får kapasitet til å satse mer på langruter og ikke minst åpne nye ruter. I tillegg har SAS nylig offentliggjort at de vil øke frekvensene på rutene mellom Stockholm og Chicago samt København og Shanghai.
Legg igjen en kommentar