Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Vi har gjennom det seneste års tid skrevet mye om SAS’ nye kabiner på langruteflyene. Spesielt Business Class har fått mye fokus da det har vært en lenge ventet oppgradering av produktet. Denne gangen tester vi på nytt SAS Plus-produktet på en langrute. Vi var med på åpningsturen fra Stockholm til Los Angeles og ser nærmere på komfort og serveringen ombord på denne mellomklassen som SAS Plus er.
SAS Plus på langrutene blir et mer og mer aktuelt produkt for mange reisende. Spesielt fordi prisene etterhvert er blitt billigere enn det vi har sett tidligere. Når SAS kjører kampanjer, så kan man ofte kjøpe SAS Plus-billett for ned i 6 – 7 000 kroner for en tur/retur reise til USA. Dette er langt rimeligere enn de prisene vi har sett tidligere.
La det være sagt med det samme: SAS Plus er en forbedret økonomiklasse. Forvent ikke Business Class service, komfort eller servering. Men når det er sagt, så er det et langt bedre produkt enn det man opplever bak gardinet og prisen er også langt mere overkommelig.
Komfort
Ombord på SAS Plus er der et sete mindre i bredden av kabinen enn det man finner på SAS Go. Det gir alene en mer behagelig opplevelse, hvor man som voksen ikke skal kjempe med sidemannen om armlenet. Her sitter to voksne behagelig ved siden av hverandre.
Beinplassen er også betraktelig bedre. Her er der litt mer plass til å strekke på bena og selv om man er høy, så er det ingen problemer med å få plass til knærne. I stolen foran er det montert en fot-støtte, hvilket man heller ikke finner på SAS Go.
Når vi nå nevner fot-støtten, så er den faktisk ikke nær så behagelig som den ben-støtten man fant i de gamle SAS kabinene. Personlig valgte jeg faktisk – etter et stykke tid – å slå den opp og la være med å bruke den. Den gamle ben-støtten var langt mer behagelig for sittekomforten og jeg synes ikke den nye tilfører mye på komfortsiden – ikke for meg i hvert fall, men det er naturligvis en meget subjektiv vurdering.
Vær oppmerksom på at på første rekke i SAS Plus-kabinen finner du stadig en ben-støtte, mens alle andre seter kun har den mindre behagelige fot-støtten.
Bordet finnes i armlenet og slås opp foran deg. Her er altså ikke snakk om at bordet slås ned fra setet foran, som på SAS Go. I forhold til den gamle kabinen, så virker bordet langt mere stabilt og solid. Muligvis henger det sammen med at det er nesten nytt og enda ikke er så slitt som de gamle. Men jeg tror at det generelt er snakk om en bedre og mere stabil konstruksjon. Skal jeg komme med en liten anke, så synes jeg ikke bordet kan skyves særlig langt frem. Det kan gi en lidt klaustrofobisk fornemmelse når man skal spise med bordet helt tett på kroppen – når man er lidt større end gjennomsnittet. Det å kunne skyve bordet lidt lengre bort fra kroppen ville klart være ønskelig.
Selve stolen er ytterst behagelig. Riktig god polstring og støtte i ryggen gjør den langt mer behagelig enn tidligere. Man får opplevelsen av et kvalitetsprodukt her. Absolutt godkjent.
Setet inneholder også både stikkontakt og USB stikk til opplading av medbragt elektronikk.
Underholdning
SAS har i de nye kabinene også endelig fått installert et nytt underholdnings-system ombord. Ser vi alene på hardwaren, så snakker vi om om en flott kvalitet.
På SAS Plus har du HD skjerm på hele 12 tommer. Navigasjonen er enkel og smidig og bildekvaliteten fremragende.
Men det undrer mig – når man har investert mange penger i et meget godt underholdnings-system – hvorfor har man da stadig et av markedets mest begrensede utvalg av film og tv-serier? Her er utvalget ganske enkelt kjedelig – både for både barn og voksne. Utvalget av film er meget begrenset og ikke minst seriene, hvor man kun finner en enkel episode av hver. Du skal ikke fly med SAS mange ganger før du går tom for nye ting å se.
Sammenligner man med mange andre selskaper, så har man lang vei igjen her. Synd man ikke har gått det siste stykke når det nå kunne ha blitt så godt.
Mad og drikke
Al mat og drikke er inkludert på SAS Plus, i motsetning til SAS Go, hvor man kun får en enkelt softdrink til maten og skal betale for øvrige drikkevarer. Utvalget av drikke er helt okay. På vinfronten har SAS nettopp fått en ny musserende vin som er langt bedre enn den tidligere, og velger man en av deres «premium» viner fra menyen, så er de helt greie. Det trekker dog ned at man får servert både musserende vin og cognac i tynne plastikkglass. Det er det ikke mye «Plus-følelse» over. På matbrettet er det dog et enkelt vinglass, så man kan drikke vinen av et skikkelig glass. Men presentasjonen og opplevelsen av den musserende vinen og cognacen virker altså litt billig når den serveres i tynne plastikkglass. Her er er det rom for forbedring.
På SAS Plus kan man – i motsetning til SAS Go – velge mellom to hovedretter. På min avgang fikk vi valget mellom kylling eller fisk.
Kyllingen er samme rett som serveres på SAS Go. Jeg valgte fisken, som viste seg å være en ganske velsmakende laks. Retten så klart mer innbydende ut end kyllingen, så her tok jeg tydeligvis det rette valget.
Maten serveres på en litt større brett enn på SAS Go – som også inneholder en bedre forrett og dessert. Det serveres også lunt brød til. Måltidet var helt klart akseptabelt. Flymat er nå engang flymat, og det blir aldri noen Michelin-opplevelse. Men SAS kan saktens være bekjent av det produktet som jeg fik servert.
Som alltid har SAS en stor forkjærlighet for å servere laks. Både forrett og hovedrett var laks når man valgte fisken til hovedrett. Spesielt når man også rett før har fått servert laks i loungen før avgang, så blir det altså litt ensformig. Kvaliteten var det ingenting i veien med. Ytterst velsmakende retter, som blev servert. Men lidt variasjon ville ikke skade. Ikke minst i loungen, som alt for ofte serverer laks.
Drikke og snacks underveis
Som nevnt tidligere, så er all drikke inkludert på SAS Plus, og ønsker man mer å drikke etter maten, så var det bare å ringe etter kabinpersonalet eller besøke bakerste galley. Der ble jevnlig budt på vann underveis, men man skal ikke forvente å bli tilbudt allverden proaktivt. Ba man selv om mer, så ble det dog straks servert med et smil.
Omkring midtveis i flyvningen ble det servert snacks, som besto av polarsandwich med ost og fritt valg fra en snackskurv med chips, godteri, frukt og så videre. Helt klart et positivt tiltak som SAS er begynt med her. Turen fra Stockholm til Los Angeles er lang, og en liten snack til filmen var hyggelig.
Kort tid før landing ble måltid nr 2 servert. Denne dagen ble det budt på kylling med ris, salat og lunt brød. Ganske velsmakende.
Wi-Fi ombord
SAS nye kabiner har også fått installert Wi-Fi ombord. Adgangen er gratis for alle passasjerer på Business Class, SAS Plus samt EuroBonus Diamond- og Gullmedlemmer. Jeg har nå testet internett-tilgangen på fire flyvninger og har i alle tilfeller hatt problemer med at få en brukbar hastighet på forbindelsen – i mer enn få minutter ad gangen. På denne turen til Los Angeles, så måtte både jeg og min sidemann forsøke å få adgang i en meget lang periode innen det overhodet lykkes å logge på.
Da vi endelig var pålogget var hastigheten så langsom at vi hurtig gav opp å benytte det i arbeids-sammenheng. Sånn fortsatte det på resten av flyvningen – i likhet med de tre øvrige ganger jeg har testet det.
Jeg vet godt det kan høres litt merkelig ut, men jeg ville faktisk foretrekke at Internett-adgang kostet penger for alle andre end Business Class passasjerer. I dag tilbyr SAS det gratis til vel cirka halvdelen av passasjerene ombord. Og så mange folk som bruker det samtidig gjør det altså langsomt og ustabilt.
Har jeg behov for at bruke Internet i arbeids-sammenheng, så ville jeg faktisk foretrekke å betale litt for det hvis jeg kunne få en hastighet som var brukbar og ikke ble oppslukt av at halve flyet oppdaterte sosiale medier i ren kjedsomhet.
Ved å ta betaling, så ville man helt sikkert få tynnet litt ut i antallet av passasjerer som benytter forbindelsen samtidig, og dermed gjort det lettere for forretningsreisende og arbeide ombord.
Alternativt kunne man begrense den gratis adgangen til for eksempel 15 minutter, hvilket også ville hjelpe på å få en bedre hastighet.
Men stort pluss til SAS for å installere Wi-Fi ombord. Det er en stor hjelp for mange forretningsreisende, men det krever at de kan bruke tiden på å jobbe og ikke forgjeves forsøke å logge på en overbelastet forbindelse.
Flemming Poulsen fra InsideFlyer var inviteret av SAS til denne åpningsturen og har skrevet denne testen for InsideFlyer.dk
Tord Kroknes Berg sier
Velger definitivt Plus foran Go på langdistanse.
Upsaker sier
Jeg fløy Plus motsatt vei, da var det ingen snackservering som jeg fikk med meg. Kan ha vært fordi jeg sov eller det var nattflyvning.