Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Det siste døgnet har det vært stor aktivitet på Bonusfeber etter at vi kunne avsløre at SAS fra og med nyttår vil forringe EuroBonus for flere av sine medlemmer. Reaksjonene har ikke lat vente på seg, verken her på Bonusfeber eller på SAS sine Facebook-sider. I den anledning har vi vært i kontakt med sjefen for EuroBonus, Nils Lindhe, for å høre mer om hva som ligger bak disse drastiske endringene.
På telefon har vi Nils Lindhe som først og fremst har forståelse for at kundene er langt fra tilfredse med de siste endringene av EuroBonus. Han beklager at de blir oppfattet så negative som de gjør.
– Vi visste godt at det ville komme negative reaksjoner på disse endringene. EuroBonus har vært alt for generøse på mange ruter og billettyper hittil, sier Lindhe. Da vi innførte de nye opptjeningsnivåene visste vi godt at vi var for generøse, men vi hadde håpet på at prisene på flybilletter ville stige og ikke falle, så det var en bedre sammenheng mellom pris og opptjening. Det var ikke tilfellet. Prispresset i markedet har vært for stort, og større enn vi håpet på. Derfor er vi nødt til å komme med disse endringene for å få en bedre balanse, fortsetter han.
Lindhe forklarer at trenden i markedet går mot det bransjen kaller revenue-basert opptjening, altså opptjening av poeng i forhold til hvor mye penger man bruker hos flyselskapet. Endringene skal sees som et skritt i den retningen.
Men hvorfor tar dere ikke skrittet fullt ut og innfører poeng per krone brukt?
– Vi vet godt at vi ikke har laget et perfekt system, men det er en meget stor og komplisert prosess å gi poeng per krone. Mange kjøper billetter via reisebyråer og så videre, rent teknisk er det derfor ikke mulig å innføre dette nå. Vi har forsøkt å finne en balanse hvor opptjening av poeng skal avspeile omsetningen så godt som mulig.
Hvorfor er det kun en sone for opptjening i Europa, men tre soner ved kjøp av bonusbilletter?
– Prisene på flybilletter er ikke nødvendigvis avhengig av distansen, men det var dette vi mente var riktig akkurat nå. Vi holder naturligvis øye med reaksjonene og markedet i fremtiden, det kan alltids komme justeringer senere på dette området.
Nils Lindhe ønsker å understreke at det er flere muligheter for passasjerer, som ikke reiser nok til å opptjene poeng – som det er mulig for passasjerer som flyr på de billigste billettene, å opptjene Sølv, Gull eller Diamant gjennom antall flyvninger gjort på ett år. Å kvalifisere gjennom antall flyvninger er ikke avhengig av billettklassen eller prisen for flybilletten.
Kan vi forvente oss flere endringer av EuroBonus i den kommende tid?
– Det kommer løpende endringer av EuroBonus. Vi følger hele tiden med i markedet og på trendene, vi justerer EuroBonus deretter.
Nils Lindhe ønsker ikke å gå nærmere inn på hva disse endringene vil være.
Har EuroBonus endret strategi til fordel for forretningsreisende som reiser mye?
– Nei. Det er fremdeles like enkelt å opptjene poeng som kan brukes til bonusreiser for dem, som for de som kun reiser noen få ganger i året. Det har heller aldri vært flere muligheter for å opptjene poeng gjennom våre partnere som det det er i dag. Bruk av kredittkort, online shopping, forsikringer, banker osv, gir gode muligheter for å opptjene poeng i EuroBonus. Naturligvis vil opptjening av flybilletter gå ned dersom man kun flyr på våre billigste billetter. Men jeg mener stadig vekk at EuroBonus et et meget attraktivt bonusprogram.
Balansen mellom opptjening og uttak av bonusbilletter virker ikke helt fair. For eksempel må jeg kjøpe innenriksbilletter for ca. 20 000,- for å opptjene samme mengde poeng som en enkelt reise til USA som koster 4000,- Hvordan henger det sammen med at opptjeningen av poeng skal avspeiles i omsetningen en kunde har?
– Som sagt vet vi godt at det ikke er et perfekt system som vi presenterer nå, men vi har vært nødt til å få en bedre balanse mellom omsetning og poengopptjening. Vi følger naturligvis reaksjonene tett den kommende tiden, og vi reagerer der vi synes det er nødvendig. EuroBonus skal også etter endringene være attraktivt for våre kunder, både for de som reiser veldig mye og for de bare reiser noen få ganger i året», avslutter Nils Lindhe.
Bonusfeber er i god dialog med EuroBonus, og Nils Lindhe setter stor pris på å få seriøs og saklig feedback fra oss. Lindhe oppfordrer til at vi samler spørsmål i forumet vårt som han kan få oversendt.
Still dine spørsmål til EuroBonus i denne linken: Spørsmål til EuroBonus-sjefen.
Denne artikkelen er opprinnelig publisert på Bonusfeber.dk, skrevet av Flemming Poulsen.
Peter sier
35 enkeltstopp var fair, så økte man til 50.
Nå blir det 45, gjelder fra når?
Hvorfor ble Julekalenderen fjernet?