Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Singapore Airlines er godt kjent for de fleste av våre lesere. Vi har testet flyselskapets Business Class ved flere anledninger tidligere, men da på de lengre rutene mellom Europa og Singapore. Nå var det på tide å teste en av kortere rutene.
Singapore Airlines bruker fly som Boeing 777-300ER, Airbus A350 og Airbus A380 på de lange rutene til Europa og USA. En del av de kortere rutene innen Asia flys imidlertid med Airbus A330. Denne flytypen skal innen utgangen av året fases ut og erstattes med Boeing 787-10 og Airbus A350 på de aktuelle rutene.
Innsjekking
Jeg var ved skranken da innsjekkingen åpnet rundt tre timer før avgang fra Bali DPS. Det var lite kø i prioritert innsjekking, så dette gikk raskt og smertefritt. Bagasjen ble tatt hånd om vi fikk instruksjoner om hvor vi skulle finne loungen.
Det var ingen prioritering i sikkerhetskontroll eller passkontroll, men det var heller ikke noe kø å snakke om.
Lounge
Hverken Singapore Airlines eller noen av de andre Star Alliance-selskapene har egen lounge på flyplassen. Flyr du Business Class er det Premier Lounge som gjelder. Det er ingen grunn til å komme tidlig til flyplassen for å tilbringe tid her, men det er en helt greit lounge. Jeg tror faktisk jeg heller jeg vil tilbringe to timer her enn på SkyTeam-loungen i Hongkong.
Ombordstigning
Det er egne køer for økonomiklasse, business class og statuspassasjerer. Det er ganske mye folk i Business Class-køen også, men det går raskt unna når ombordstigningen starter.
Kabin og sete
Kabinen i Singapore Airlines Airbus A330-fly er noe enklere enn de man finner i flyene som brukes på rutene til Europa. Her er det 2+2+2-konfigurasjon også såkalte «angle flat»-seter som ikke kan legges helt ned. I motsetning til i Garuda Indonesias Airbus A330 mangler setene fotstøtte og vinkelen når setet er lagt helt ned føles også litt spissere. Dette gjør at man får følelsen av å gli nedover i setet når det er lagt ned. Setet oppleves ikke like behagelig som hos Garuda, men fungerer veldig bare i loungeposisjon. Det er også milevis over hva man får på 2,5 timers flytur i Europa med et hvilket som helst flyselskap.
Underholdningssystemet ser eldre ut enn det det faktisk er, med tanke på at flyet ble levert så sent som i 2015. Systemet er fult brukbart, og størrelse og oppløsning på skjermen er det ingenting å utsette på. Det er likevel litt spesielt at setet er utstyrt med S-video og RCA-kontakter for tilkobling av eget utstyrt i et såpass nytt fly.
Kabinen er for anledningen pyntet til jul.
Mat, drikke og service
Så snart alle har funnet setene sine får vi servert varme håndklær og noe å drikke. Boblene som serveres er av typen Charles Heidsieck brut og burde være godt kjent for de fleste. Det er ingenting å utsette på effektiviteten og nivået på servicen.
På denne flygningen serveres det en lett lunsj som tross alt, flytiden tatt i betraktning, er ganske omfattende. Til hovedrett kan jeg velge mellom Hvit Snapper, en indonesisk biffrett og kylling. Til forrett er det kamskjell med Mangosalat og tomater, og en sjokoladekake til dessert. Jeg gikk for kylling til hovedrett som smakte helt greit. Presentasjonen kunne imidlertid vært bedre. Forretten var nok høydepunktet etter min mening. Totalt sett ikke helt på høyde med flygningen til Bali med Garuda Indonsia, men så er det også en langt kortere tur.
Konklusjon
Uten at denne flygningen utmerker seg spesielt på noe område er det heller ikke noe særlig å pirke på. Seter er litt smak og behag, men etter min mening ikke helt på høyde med det man finner i tilsvarende konfigurasjoner med Lufthansa, Garuda eller Emirates. Det er likevel mer enn bra nok for en så kort flytur.
Servicen er topp, maten og drikken er helt grei.
Igjen er dette langt over hva du får på korte flygninger hos de fleste europeiske flyselskaper. Både flytypen og kabinkonfigurasjonen vil også snart være historie. Kabininteriøret i selskapets Airbus A350 og Boeing 787 holder betydelig høyere standard en hva du finner i Airbus A330-flyene som fortsatt er i drift.
Legg igjen en kommentar