Singapore Airlines – første flyselskap i verden som tar i bruk IATAs digitale reisepass-app

singapore airlines - cabin crew with ppe

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Singapore Airlines (SIA) blir første flyselskap i verden som aktivt som tar i bruk IATAs (Air Transport Association) sitt digitale reisepass. I appen vil siste korona-test kunne registreres, og i fremtiden vil man også kunne registrere vaksiner i samme pass. Første flyvning med IATAs digitale reisepass blir fra Singapore til London 15. mars.

Flyselskapet vil invitere alle passasjerer som har mobiler med Apples iOS-operativsystem til å laste ned IATA Travel Pass-appen, og lage en digital ID som inkluderer profilbilde og passinformasjon.

Deretter kan passasjerer bestille sin ‘før avreise’ korona-test på en av syv utvalgte klinikker i Singapore. Dette gjøres gjennom en egen online portal, og ved hjelp av digital ID og flightinfo i selve appen.

Passasjerer vil selv kunne sjekke testresultatene samt avgangsbekreftelse direkte i appen. IATA Timatic Registry vil videre gi informasjon om Covid-19 test- og innreise krav på destinasjonen.

Bekreftelsesstatusen fremvises ved innsjekking før avreise. I samsvar med gjeldende juridiske krav må passasjerer i tillegg ta med en fysisk kopi av testen. Den utstedes av klinikken som utførte Covid-19-testen.

All helseinformasjon et sted

Ved å samle all helseinformasjon i en enkel app, kan passasjerene forvente en raskere og jevnere innsjekkingsprosess i fremtiden.

Den første fasen av prosjektet var for å etablere en sikker og brukervennlig standard som verifiserer testresultater – og i fremtiden vaksinasjonstatus, sier. Vi ser frem til å effektivisere bekreftelsesprosessen ytterligere i fase to, slik at den kan integreres i SIAs mobilapplikasjon. Dette vil bidra til en enkel og digital løsning for våre kunder.

JoAnn Tan, fungerende senior visepresident marketing, Singapore Airlines.

Brukerne vil ha god kontroll over hvordan deres personlige informasjon deles, da data kun lagres lokalt i mobiltelefonen – og ikke i en sentral database.

Vårt partnerskap med Singapore Airlines vil bidra til å få flyindustrien på beina igjen. I det lange løp vil de digitale elementene i IATAs Travel Pass gi Singapore Airlines kunder en behagelig kontaktløs reiseopplevelse, uttalte .

Nick Careen, IATAs Senior Vice President Airport, Passenger, Cargo and Security .

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *