Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Etter et lite opphold i Taipei skulle jeg videre på min ferd mot Singapore, på denne siste etappen valgte jeg Singapore Airlines, litt for å få testet deres intra-Asiatiske Business Class og litt for det at jeg simpelt hen har vert ganske fornøyd med dette selskapet.
Når det er Singapore Airlines jeg skal ut å fly med, er jeg alltid litt spent, ja nesten som en unge, det er liksom noe magisk over det hele.
Boarding denne tirsdagen skulle foregå fra gate D5 og her på Taoyuan flyplassen i Taipei ble det praktisert pre-boarding, tidlig ute som vanlig ble det litt venting ved gate for min del. Denne gangen skulle jeg fly Intra-Asiatisk Business Class med et av selskapets Airbus A 330-300.
Da jeg kom om bord ble jeg strålende tatt i mot av en skjønnhet og straks vist vei til mitt sete 15K, jeg fikk tid til å se meg litt om samt tatt noen bilder i cabinen før de resterende passasjerene begynte å strømme på. Fyllingsgraden i Business Class endte på 18 av de 30 setene som denne kabinen har og sete ved siden av meg forble ledig.
Kabinen ser lekker ut og stolene som er trukket i lyst skinn gjør seg bra. Sete konfigurasjonen er 2+2+2 og du har god plass, stolene kan ikke legges helt flatt ned, men det er ikke så langt ifra. Av de stoler som ikke kan legges helt ned, er dette en type stol hvor jeg finner gode stillinger og på grunn av at sitteputen ikke blir skrå unngår du den tradisjonelle skli-ned problematikken. Er du en person som liker best å ligge på siden eller magen, er nok ikke dette den mest komfortable stolen for deg å sove i.
Mellom stolene kan du trekke fram en sjalusi skjerm dersom du ønsker det litt mer privat.
Du finner to oppbevaringsrom i seteryggen fram forbi deg samt plass for lagring av flaske med mineralvann.
Bordet er nedfelt i det brede armlenet mellom deg og naboen. Skjermen til IFE anlegget har god kvalitet.
Under i front av armlene mellom de to stolene finnes det to hyller som passer perfekt for å lade alle våre dingser. Samme stedet du henter strømmen fra finner du to USB tilkoblinger, slik at du kan spille egen musikk på IFE anlegget. Også en inngangsport for bilde var å finne i stolen.
Noise cancelling høretelefoner er selvsagt utplassert ved hvert sete.
Jeg fikk akkurat pakket unna ryggsekk og vips så var pre-departure drink i form av et glass Bollinger Spesial Cuvee på plass.
Før take off ble bestilling på after-departure drink innhentet, noe som er helt vanlig hos Singapore Airlines. Mitt valg falt på Silver Kris Sling.
Videre ble jeg spurt om jeg fortsatt ville gå for mitt forhåndsvalg av hovedrett. Singapore Airlines har nemlig en tjeneste for alle Business Class, First Class og Suite Class reisende som innebærer at du selv kan bestille hovedrett på internett før avreise, tjenesten heter “book the Cook” Utvalget av hovedretter ut fra Taipei var på 12 hovedretter.
Book the Cook er noe du oppfordres på det sterkeste å benytte deg av.
Flere steder i Asia er det helt vanlig at bakkemannskapene vinker farvel når flyet ruller ut mot rullebanen for avgang.
Skumringen var så vidt i anmarsj da vi tok av på vår ferd mot mot Singapore.
Det høres kanskje rart ut men ute i over sør Kina havet elsker jeg å fly, det være seg på tur til Bali, Japan eller Singapore. Det har kanskje noe med å være langt borte hjemmefra og ikke minst det eksotiske som denne regionen byr på.
Vi var så vidt etablert på cruise altitude så kom Silver Kris Slingen som jeg hadde bestilt.
Årsaken til valget var at sist jeg bestilte denne, var den så frisk og god, ja nermest sprudlende.
Denne gangen virket det som om de hadde mistet resten av brennevinsflasken oppi, den var veldig sterk.
Raskt etter, nesten litt for raskt kom første rett, Prelude som var Satay.
Denne består av tre spyd med henholdsvis kylling på to av dem og lam på den tredje sammen med en god dash med peanøtt saus.
Etter dette måtte jeg opp i hyllen og hente noe i ryggsekken og ble ved et uhell stående i veien for FA, straks jeg oppdaget dette beklaget jeg og trådte til side, no problem svarte hun og brukte etternavnet mitt, snakk om å lære navn på rekordfart.
Idet forretten ble servert var koordineringen mellom midtgangene nesten helt 100%, å ja, jeg satt på nest siste rad i Business Class, det er liksom skikkelig klasse over det hele om bord hos Singapore Airlines.
Forretten var Salad of tea smoked duck with orange segment, pickled cabbage and grean tea pesto, herlig matopplevelse.
Valgte mer boblevann av typen Bollinger til denne. Da jeg var ferdig med retten var glasset nesten tomt, den vakre FA kom sporenstreks tilbake å fylte det opp.
Hovedretten var bestilt på book the cook og på denne flygningen sviktet jeg biffen til fordel for en asiatisk rett, Steamed prawn with chopped garlic and scallion sauce served with chinese vegetables and noodles.
Fordelen med sjømat er at du blir ikke så til de grader mett og overspist. Hovedretten smakte aldeles nydelig, til denne nippet jeg til rødvin av typen 2009 Château Labadie Medoc Cru Bourgeois
Til dessert sto valget mellom to sorter, nemleg Hagen Dazs is eller Pumkin «Mount Blanc» kake, som tidligere fjellvandrende i jobbsammenheng måtte jo det bli den kaken med det fjonge navnet. Denne hadde sø av vanilijesaus rundt og smakte vanvittig bra.
Til sist kom ost, kjeks og frukt, nøyde meg med litt kjeks og ost, til dette gikk jeg over til rød vin av typen 2011 Dandelion Vineyards `Lionheart Of the Barossa` Shiraz fra Australia. Dette var visstnok en meget populær vin på denne ruten, og god, det var den.
Når ost og resten av vinen var konsumert var det tid for en ørliten befaring om bord.
Etter dette kjente jeg at det kunne være lurt med en liten strekk og jeg klarte å lure til meg en liten blund på en hel time før jeg kviknet til igjen.
Da jeg er kjent med at Singapore Airlines serverer skikkelig øl om bord jeg bestille meg en Guinnes Stout som jeg koste meg med på resten av turen.
Vi lå på dette tidspunktet midt mellom Vietnam og Borneo, været var relativt klart og vi kunne skimte en del lys på havoverflaten, lys som jeg antar stammer fra gassflammene fra oljeindustrien her nede.
På Changi flyplassen i Singapore ble det 10 minutter å vente i passkontrollen. Kofferten som jeg ikke hadde sett på de siste nesten 60 timene var kommet vell fram og lå å ventet på meg på bagasje båndet.
KONKLUSJON:
Singapore Airlines leverer et ufattelig bra produkt på intra-Asiatisk Business Class som jeg velger å kalle dette og det er et produkt som er mye bedre enn mange andre selskapers long haul Business Class. Service innstilt, smilende og observant crew som raskt husket etternavn bidrar til positive inntrykk av turen. Jeg vil også spesielt framheve kvaliteten på maten og måten denne er presentert på.
[box style=’info’] Rute: SQ 879 Taipei – Singapore
Internett om bord: Nei
Booking klasse: CI
Bonus program, poeng opptjent: Nei, reiste for US DM poeng
Måltider: Middag
Hjemmeside: Singapore airlines
Fordeler: Cabin fremstår som moderne og meget luksuriøs, behagelig stol med god plass, meget høy klasse over servering og presentasjon av mat.
Bakdeler: For sterk Silver Kris Sling og litt lite tid til å drikke den før maten kom [/box]
[box style=’note’] Del dine eller les andres opplevelser med Singapore Airlines her [/box]
Kim sier
Flott rapport! SQ sitt intra-asiatiske produkt ser fantastisk bra ut. Gleder meg til min tur til sommeren 🙂