Swiss forbereder seg på sin første Boeing 777-300ER

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Det sveitiske flyselskapet Swiss, som er en del av Lufthansa-gruppen, forbereder seg på å sette i drift sitt første fly av typen Boeing 777-300ER. Det første flyet av typen settes i drift allerede i januar. Så hva kan man forvente av denne flytypen hos Swiss?

Swiss har bestilt 9 fly av denne typen, og etter at første fly er levert i januar, vil resten bli levert fortløpende frem til 2018. Disse vil avløse selskapets 4-motors Airbus A340-300 maskiner som de per i dag opererer 15 av. I tillegg har selskapet 14 Airbus A330-300 i flåten.

Boeing 777-300ER vil bli selve flaggskipet i Swiss sin flåte. Flyet vil ha plass til 340 passasjerer i 3 klasser:

  • First Class med 8 seter
  • Business Class med 62 seter
  • Economy Class med 270 seter

I starten (frem til sommeren) skal det nye flyet fly endel ruter innen Europa for å gi crew’et trening. Du finner en liste over hvilke europeiske ruter dette første flyet skal operere i en post hos vår venn Lufthansaflyer som du finner på denne linken.

Hva vil Swiss gjøre anderledes på det nye flyet kontra de som opereres i dag?

Swiss Economy Class
Dessverre vil denne flytypen bli utstyrt med en konfigurasjon med 3-4-3 seter i bredden. I forhold til en del andre selskaper, som Thai og Singapore Airlines som har 3-3-3, gjør dette setene noe smalere enn konkurrentene. Dessverre følger Swiss etter flere andre selskaper, som Air France og KLM i denne trenden. Men størrelsen på skjemen i setet foran ser temmelig stor ut, og Swiss lover også trådløst internett og egen selvbetjeningsbuffet for litt snacks og drikke. Vi synes vel at selve kabinen ser litt kjedelig ut i brunt og hvitt. Men det er jo opp til den enkelte å bedømme.

Swiss 14
Selvbetjening av snacks og drikke i Economy Class
Swiss 13
Store skjermer i setene
Noe kjedelig fargevalg, kanskje?
Noe kjedelig fargevalg, kanskje?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her er hva Swiss selv sier om sin Economy Class:

With new seat-cushion technology and further innovations that include a large personal touchscreen, SWISS Economy customers can also look forward to a new air travel experience. Outside the regular cabin service, all SWISS Economy guests will be able to make use of a self-service kiosk offering a wide range of drinks and snacks. All nine Boeing 777-300ERs will also feature wireless internet via a broadband connection, enabling passengers to surf or send emails on their laptop, tablet or smartphone device. “With our new Boeing 777-300ERs we will be setting new benchmarks in terms of our guests’ overall comfort and travel experience,” says SWISS CEO Harry Hohmeister.

Swiss Business Class
Setene i Business Class ligner på dagens seter og også konfigurasjon. Det er 12 rader med Business Class hvorav først 2 rader bak First Class, så en galley deretter 10 rader til. Konfigurasjonen er 1-2-2 og 2-2-1. (Du kan se fullt setekart ved å klikke på denne linken.) I denne klassen er det nok minst forandring i forhold til de andre flyene.

Her er hva Swiss selv sier om sin Business Class:

SWISS Business travellers will enjoy an inflight product that has been further enhanced and refined on the basis of customer feedback. The seating arrangement offers optimum privacy and freedom of movement, while the seat cushion’s firmness can be individually regulated. All the seats in the SWISS Business cabin can also be quickly and easily converted into a lie-flat bed that is over two metres long.

Her er noen bilder fra deres Business Class:

Swiss 7 Swiss 9 Swiss 8

 

Swiss First Class

er selskapets beste produkt. Og dessverre temmelig uoppnåelig med mindre du har en sterk bankkonto for hånden. Booking av Swiss First Class er forbeholdt de to høyeste nivåene, Senator og Honorary Circle medlemmer i Lufthansa Gruppens eget bonusprogram Miles & More. Så har du EuroBonus Gold eller Diamond får du dessverre ikke bruke dine hardt opptjente bonuspoeng på booke denne klassen. Og billettene kan koste temmelig stramme priser.

Men det er ingen som skal si at det ikke er ren luksus man kan oppleve ombord. Og på bakken også for den saks skyld. Swiss har en flott First Class Lounge i Zürich som nesten er på høyde med Lufthansa sine First Class lounger i Frankfurt og München. I tillegg blir man kjørt i bil fra loungen og ut til den separate terminalbyggningen hvor langdistanse-avgangene avgår fra.

Av de største forskjellene fra dagens kabin, ser vi at det nå har blitt skyvedører ved hvert sete, noe som gjør at man får mer privatliv og nærmest kan stenge seg selv inne i sin egen «suite». I tillegg viser bildene at det er dører mellom First- og Business Class, noe vi ikke har sett før på et fly. Det har jo alltid vært gardiner som skiller klassene. TV-skjermene er også blitt større. Swiss byr på skjermer på 32 tommer, hvilket er det største som tilbys ombord på fly så langt. Vinduene har også fått elektrisk styring av shades’ene.

Her er noen bilder fra First Class kabinen:

Swiss 3
First Cabin. Legg merke til de store TV-skjermene og skyvedørene inn til setet.
Swiss 4
Legg merke til dørene inn til Business Class
Swiss 6
Setet i sovemodus
Swiss 5
God plass og stort bord.

 

Her er hva Swiss selv skriver om sin nye First Class:

The SWISS First seat will be transformable into the occupant’s own private suite that includes a 32-inch screen, the largest in the industry. SWISS First guests will also enjoy electrically-adjustable window blinds and their own personal wardrobe.

Ruter
Så hvilke ruter vil Swiss starte opp med for denne flytypen? Når de er ferdige med flyvninger innen Europa (som nevnt i starten), vil flyet ved starten av sommersesongen bli satt inn i rute fra Zürich til Hong Kong, Bangkok og Los Angeles. Deretter vil San Fransisco, São Paulo og Tel Aviv få besøk av denne flytypen flere ganger i uken.

Oppsummering
Alt i alt ser det ut til at Swiss får et flott produkt med sitt nye flaggskip. De er spesielt bra i First- og Business Class, men vi er bekymret over utviklingen hvor flere og flere flyselskaper presser inn nok et sete i bredden på Economy Class. Forskning viser at passasjerene bare blir større og større, og ikke mindre og mindre. Så denne trenden går kanskje feil vei?

Du kan også se en video om denne flytypen på YouTube her:

Swiss 2

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *