Test: Hyatt Herald Square, New York City

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Forrige uke skrev jeg om mitt opphold på Hyatt Place New York/Midtown-South. Hyatt Herald Square ligger kun fem gater nedenfor Hyatt Place, og kun en gate nedenfor Radisson Martinique on Broadway, som jeg bodde på i fjor.

Av andre hoteller i samme område, som jeg har også bodd på tidligere, kan jeg nevne The Lexington NYC og Courtyard by Marriott New York/Manhattan Herald Square.

Jeg så dermed frem til å teste ut enda et hotell i Midtown, selv om New York City fortsatt ikke er noen favorittby.

Av mange ulike grunner.

Men det tar vi en annen gang.

Ankomst

Jeg ankom hotellet ganske tidlig på formiddagen med taxi, og fikk bekreftet at rommet mitt enda ikke var klart. Det hadde jeg såklart heller ikke forventet, klokken 10 på formiddagen, så jeg fikk avlevert bagasjen min til oppbevaring, og tok turen over gata til Macy’s. Det jeg trodde bare skulle være en tur innom for å motta gratis produktprøver, endte opp med at jeg gikk ut derfra med et snøskred av full size-produkter. Jeg, i mitt relativt glade sinn, hadde regnet en dollarkurs på rundt 6 NOK. Jeg er tydeligvis blitt for godt vant, for da jeg sjekket valutakursen litt senere, oppdaget jeg jo at den var på over 8 NOK. Dermed sparte jeg nok antageligvis nada på å handle disse produktene i USA.

Uansett, tilbake på hotellet noe senere, fikk jeg sjekket inn. Som Hyatt Gold Passport Diamond, fikk jeg rom i 15. etasje, og dette var et king deluxe rom, som bestilt. Det kan være verdt å nevne at dette hotellet ikke har romkategorier for gratis oppgraderinger av statuskunder. For å få suite må du enten benytte deg av en Suite Upgrade Award eller rett og slett booke en suite.

Hotellet åpnet i oktober 2014 og er et av de nyeste hotellene til Hyatt på Manhattan.

Da jeg spurte om anbefaling for et kjapt og greit lunsjsted i nærheten, tok den vennlige front desk assistenten og tilbød meg å velge fritt fra hotellets restaurants lunsjmeny, and we can call that today’s breakfast, okay? Wow, herlig, jeg tok og bestilte meg det mest amerikanske på menyen, en saftig og feit angusburger, og ble lovet at den skulle bli levert på rommet i løpet av 20 minutter.

Jeg tok heisen opp til 15. etasje og fant rommet mitt, som lå rett ved heisen.

Rommet

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Som du kan se, så er selve grunnflaten relativt liten på dette hotellet, og det er kun åtte standardrom per etasje. Det er et smalt inngangsparti som leder inn til rommet. Badet var inn til høyre, bak en skyvedør.

Som hotellrom flest, var det også her en seng. Sentralt i rommet, var denne king size-sengen med 4 amazing hodeputer. Det at det ikke var noe sengeteppe på sengen, trekker egentlig bare opp, da jeg er en germofob uten sidestykke. Jeg sov som en stein fra tidlig på kvelden frem til 04.00 på morningen, da jeg ikke ønsket å ødelegge døgnrytmen min helt. Dyna var super, hodeputene var supre, gardinene stengte effektivt ute alt lys og det var heller ikke særlig lydt. Alt i alt en meget god soveopplevelse.

Ved siden av sengen var det et nattbord, og ut mot vinduet var det også en minibar i skapet over nattbordet. Under vinduet var det en liten sofa, med et lite bord. Dette var det eneste stedet i rommet det gikk an å bruke som skrivebord. Rommet i seg selv er ikke fryktelig stort, selv etter New York-standard, men plassutnyttelsen er god og de har fått på plass en del smarte løsninger. Blant annet er TVen veggmontert, men det er mulig å justere vinkelen på den slik at man kan se på TV enten fra sengen eller fra sofaen.

SAMSUNG CAMERA PICTURESSkap med badekåpe

Bordet ved sofaen går an å «svinge» slik at man kan enten bruke det som et sidebord, eller som skrivebord for PC.

Nattbordet hadde en fancy liten lysekrone, samt lysbrytere og et meget praktisk strømuttak. Her har mange hotell mye å lære. Det burde nesten være en menneskerett å ha tilgang til et strømuttak fra senga, uten å måtte krabbe under en stol og bak et skap for å finne ett strømuttak, som da er så langt unna der du oppholder deg, at du må ha inn både monstermaster og skjøteledninger for å unngå å lade telefonen mens du står med kongsbergknekk over badekaret.

SAMSUNG CAMERA PICTURESKaffe fra Starbucks og Tazo-te

SAMSUNG CAMERA PICTURESBadet

Badet inneholdt akkurat det man kan forvente å finne på et bad på et hotellrom i NYC: en dusj, et toalett, en vask, og fravær av benkeplass til å plassere ulike basisartikler som hører med til daglig hygienevedlikehold, som for eksempel tannkrem og tannbørste.

OK da, jeg fikk skvisa inn toalettveska mi i hylla over toalettet. Men det var så vidt. Litt bedre benkeplass hadde ikke skadet, og det hadde faktisk vært plass til en hylle eller noe annet oppbevaringsmøblement på badet.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Ellers var jo badet ganske lekkert, da. Det må jo sies. Hotellet var tidligere en del av Holiday Inn-kjeden, og før nyåpningen som Hyatt Herald Square i 2014 har alle rom og fellesarealer blitt oppusset.

IMG_1659Utsikt fra rommet mot Empire State Building

Mat og service

Man blir jo selvfølgelig sliten av å være hobbyreiseblogger, så etter en omstendelig fotosession av rom og detaljer, banket det på, «Room service!» og en herlig duft av anguskjøtt og frityrfett kunne endelig fylle rommet. Det ble også servert en flaske VOSS-vann, noe som jeg følte utjevnet det kaloririke måltidet, til en viss grad. Room service ble levert av en hyggelig ung fyr som ble ganske facsinert av at vi dusjer i VOSS-vann hjemme der hvor jeg kommer fra.

For, alle som har litt innsikt vet jo at det vannet ikke kommer fra Voss, men fra en vannkilde på Iveland i Aust-Agder.

Nevnte vannkilde er også reservevannskilden til Arendal om noen skulle finne på å tisse i Rorevann i Grimstad.

Så liten er verden altså blitt.
Litt Ivelandsvann i New York.

Frokost ble servert i The Den i lobbyen i første etasje, og som Diamond-guest kunne jeg velge fritt fra menyen. Jeg valgte eggs benedict (som jeg husket å ta bilde av) og en bolle gresk yoghurt med bær og hjemmelaget granolablanding (som jeg glemte å ta bilde av)

Både de posjerte eggene og yoghurten smakte veldig godt. Jeg fikk også rekvirert en kanne sort kaffe og et glass appelsinjuice til bordet mitt. En meget bra hotellfrokost, alt i alt.

Det var for øvrig en fanastisk forskjellsbehandling under frokosten når det kom til vannservering. VOSS-vann av størrelsen XL (0,8L) glassflaske til Diamond, 0,5L til Platinum, og de med lavere status fikk en halvliter Aquafina plastflaske. Herlig statusrecognition i praksis. Jeg, med 0,8-litern på bordet, kunne sende dømmende blikk til de kasteløse på bordene rundt meg som måtte ta til takke med plastflaskene sine.

(Informasjon til nye lesere: jeg er ikke så arrogant som jeg kanskje fremstår som her. Ta det med en liten neve salt)

Så da satt jeg der da, i New York City. Mutters alene, i en by jeg strengt tatt ikke liker. Med vann fra hjemtraktene og kjente litt ekstra på savnet av Arendal.

Lokasjon

Som tidligere nevnt, jeg elsker Midtown. I den grad det er lov å elske en bydel i en by man ikke liker. Hyatt Herald Square ligger sentralt i forhold til Penn Station, Grand Central Terminal, Herald Square (verdens største Macy’s-butikk) og i gangavstand til Times Square. Det er et perfekt hotell og utgangspunkt for en New York City-ferie, siden man bor midt mellom Central Park og Lower Manhattan.

Hovedbildet er hentet fra Hyatt.com

Oversikt

Fordeler

God beliggenhet, hyggelig personale
og fine, nyoppussede rom

Ulemper

Litt små rom uten et ordentlig skrivebord (for jobbreisende kan dette være en større ulempe enn for fritidsreisende)

Komfort/rom

Fasiliteter

Service

Value4money

Overall Rating

Konklusjon

Flott og sentralt hotell i hjerte av Midtown.

Alt i alt var servicen på dette hotellet jevnt over veldig bra, og hva man kan forvente fra et hotell i midtsjiktet. Raskt og stabilt wifi, god frokost, hyggelig betjening og en fin beliggenhet.