Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Det er ikke så mange flyselskaper som tilbyr Business Class innen Europa i disse dager, men Lufthansa er et av dem. Prisen for å fly Business Class innen Europa er høy i forhold til hva det koster å fly på Economy Class, men for Lufthansa teller det nok med at selskapet tilbyr mange videreforbindelser ut i verden og for de passasjerer som flyr videre ut i verden i deres Business Class eller First Class, er det viktig at disse tilbys en komfortabel reise inn til Lufthansa’s hub’er i Frankfurt og München.
Vi har testet Lufthansa og deres Business Class mellom Oslo og Frankfurt, og her følger en beskrivelse av vår opplevelse.
Etter å ha tilbrakt litt tid i SAS sin nyoppussede lounge på Gardermoen var det på tide å finne gate A46 og Lufthansa sin Airbus A320 som skulle ta oss til Frankfurt. Passasjerer i Business Class ble invitert til å gå ombord først og jeg fant raskt mitt sete på rad 3, som var den siste raden før gardinet som skille Business Class fra Economy Class. Lufthansa blokkerer midtsetet på deres Business Class slik at det blir mer komfortabelt. Før avgang ble det budt på diverse tyske og engelske magasiner i tillegg til aviser.
Vi ble litt forsinket ut av Gardermoen denne morgenen, men vel oppe i luften startet serveringen. Det ble servert en tallerken med ost og skinke sammen med varme rundstykker og croissanter. I tillegg kom det en liten skål med en hel fiken.
Alt ble servert fra vogn, og det ble samtidig servert drikke. Appelsinjuicen ble servert i skikkelige glass, og kaffe i keramikk-krus. Både sjefspurseren og en godt voksen flyvertinne tok del i serveringen. Brettene ble ryddet bort etterhvert som man var ferdige med å spise, og samtidig ble man spurt om man ønsket noe mer å drikke.
Turen gikk over Skagerak og fulgte Danmark nedover på langs før vi krysset grensen til Tyskland.
Ettersom dette var en ferietur, og vi skulle videre med Lufthansa i First Class (mer om det i en senere rapport), ba vi om å en gin/tonic hvilket ble raskt servert.
Da vi kom inn mot Frankfurt, skulle det vise seg at landingen skulle skje på den nyeste rullebanen. Det medfører at man flyr over ytterkanten av flyplassen og får fin utsikt ned mot terminalene og oppstillingsplassene for fly.
Og slik så det ut rett før landing.
Det ble en lang vei å taxe da vi skulle fra det ene ytterpunktet av flyplassen til det andre. Vi skulle parkere ute på plassen, såkalt «remote stand» hvilket vi var helt henrykte for. For oss som skulle reise videre i First Class betyr det at noen står og venter på oss ved flytrappen.
Og i stedet for å gå inn i bussen, blir man kjørt inn til terminalen i en slik bil:
Det ble kastet noen lange blikk fra passasjerene som gikk inn i bussen i bakgrunnen. Og joda. Det var temmelig stas å bli kjørt i en Porsche inn til terminalen.
Flyet landet 15 minutter etter rutetid, noe som skyldtes forsinkelsen ut fra Oslo.
Terje Kalheim Information Adviser LO Norway sier
God og nyttig informasjon.