Test: United economy mellom Oslo og New York

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Denne våren tester vi i Bonusfeber-redaksjonen de ulike selskapene som flyr direkte (non-stop) mellom Oslo og New York. Først ut er United Airlines som flyr mellom Oslo og Newark (EWR)

Introduksjon
United Airlines er medlem av Star Alliance og har et stort nettverk ut fra sine «hubber» (hovedflypasser) i USA, deriblant Newark. Ruten mellom Oslo og Newark, UA38/39, flys hver dag, både i sommer- og vintersesongen, med flytypen Boeing 757-200. Før sammenslåingen av United Airlines og Continental Airlines i 2010, var det Continental som fløy ruten, på samme flightnummer (CO38/39)

I henhold til ruteplanen er avgangstiden 11.15 fra Oslo og ankomsttiden i New York er 13.40.

Flyet som benyttes på ruten er den internasjonale versjonen av United’s 757-200. Det har 16 flate business class-seter lengst foran i en 2-2 konfigurasjon, og 45 Economy Plus-seter og 108 Economy-seter i en 3-3 konfigurasjon.
Du kan se setekartet på Seatguru.com

Economy Plus og Economy er samme servicekabin, det vil si at det ikke er noen forskjell på servicen man får ombord. I Economy Plus fra rad 7 til og med rad 21, får man litt bedre benplass, samt at seteryggen kan legges litt lenger bakover. Economy Plus kan kjøpes ved bestilling eller ved en senere anledning, frem til ombordstigning. Det koster mellom 110 USD og 150 USD på denne ruten, avhengig av hvilket sete man velger.

Billetter
Billetter med United kan kjøpes direkte på united.com eller hos de fleste reisebyråer, deriblant Widerøe.no (som innimellom har gode priser) I lavsesongen, fra slutten av oktober til slutten av mars, kan man finne de billigste prisene til under 4000 NOK tur-retur Oslo-Newark. I høysesongen, fra april til oktober, og særlig i skolenes sommerferier, vil prisene stige. På forsommeren kan man få priser til rundt 5000-6000 NOK tur-retur, mens man i juli-måned må ut med rundt 8000 NOK.

Følg også med i vårt forum, hvor vi ofte snapper opp de beste tilbudene først.

På United sine nettsider kan man også benytte seg av noe som heter Fare Lock, en tjeneste man betaler en liten sum for, for å låse en billettpris i fra 72 timer og opp til 7 dager.

Før avgang
24 timer før avgang åpnet muligheten for å sjekke inn via internett eller på Uniteds mobilapplikasjon. Jeg sjekket inn ved å bruke bestillingsreferansen og etternavnet mitt mitt på United appen på telefonen, og jeg fikk etter hvert tilsendt boarding pass på e-mail.

På Oslo Lufthavn er skrankene til United lokalisert helt i enden av avgangshallen, i område H. Det var ingen kø da jeg ankom skranken ca 2,5 time før avgang. Først ble passet og ESTA-status sjekket, så ble jeg stilt noen sikkerhetsspørsmål om bagasjen, før jeg kom frem til bagage drop, hvor jeg fikk printet ut boarding pass og levert fra meg bagasjen. Det var forøvrig i innsjekkingen de delte ut tollklareringsskjemaene. Innsjekkingsprosessen tok litt tid den dagen jeg reiste, fordi det var en trainee som var under opplæring. Jeg hadde god tid, så jeg lot meg ikke stresse av det.

Med bagasjen avlevert i skranken, tuslet jeg bort mot sikkerhetskontrollen. Som SAS Eurobonus Gold har jeg med United, «Premier Access» og tilgang til Fast Track security, men det var ikke så mye kø i den ordinære køen heller. Etter sikkerhetskontrollen og passkontrollen, ventet en ekstra sjekk av pass og boardingpass før ombordstigning, samt at noen passasjerer ble utvalgt til tilfeldige sikkerhetssjekker.

Boarding startet klokken 10.45, 30 minutter før avgang og var organisert etter «boarding groups.» Alle boarding passene har et nummer fra 1 til 5 printet på seg. Gruppe 1 boarder først, deretter nummer 2, og så videre. Dette fungerte meget bra og ble godt håndhevet av de ansatte i ombordstigningsområdet.

Boeing 757-flyet klar for avgang fra Oslo.
Boeing 757-flyet klar for avgang fra Oslo.

Ombord
Da jeg kom til setet mitt lå det en pute og et pledd i stolen, og det lå hodetelefoner i setelommen foran meg. Jeg fant meg fort til rette, og begynte å utforske inflight entertainmentsystemet som er fullt ut tilgjengelig hos United når flyet er på bakken.

Avgang var 9 minutter etter rutetid, klokken 11.24, og den annonserte flytiden denne dagen var 7 timer og 59 minutter.

Sikkerhetsdemonstrasjon, samt ferdiginnspilte annonseringer i løpet av turen ble spilt av automatisk. Først på engelsk, og så på norsk. For eksempel når setebelteskiltet ble tent i løpet av turen, kom annonseringen «The captain has turned on the fasten seatbelt sign. Please return to your seat and fasten your seatbelt. Kapteinen har slått på skiltet med setebeltet. Returnér til setet ditt og fest setebeltet.»
Pluss i boken for norsk annonsering, men språket «fløt» ikke akkurat så veldig bra, og det er tydelig at oversettingen antagelig har foregått for det meste i et eller annet oversettingsprogram på internett.

IFE-systemet til United er veldig innholdsrikt. Systemet er såkalt «AVOD» – Audo and Video On Demand, som betyr at du kan starte og pause filmer og programmer som det passer deg.
Det var 60 filmtitler å velge mellom. Utvalget var variert og «oppdatert» – inkludert en del nye filmer. Det var også lastet over 100 TV-programmer i underholdningssystemet. Serier som The Big Bang Theory og Pawn Stars, to personlige favoritter, var tilgjengelig for titting.
Musikkanalen funket ikke på min flyvning, men det gjorde spillene, og det var 21 ulike spill å velge mellom.
Videoskjermen var trykkfølsom og den opplevdes som litt treg. Skjermen er ikke av nyeste utgave og jeg har opplevd bedre oppløsning på andre flymodeller hos United. Selve underholdningssystemet fungerte dog stabilt og greit gjennom hele flyvingen.
Når jeg ikke brukte skjermen til å se på film eller TV-programmer, hadde jeg oppe «Flight Map» som viser kart over flyvingen, samt nøkkelinformasjon om turen. Høyde over havet, hastighet og estimert ankomsttid var noe av det man kunne få opplyst.

Videoskjermen, med en av/på-knapp og knapper for justering av lyd- og lysnivået.
Videoskjermen, med en av/på-knapp og knapper for justering av lyd- og lysnivået. Kredittkortmerket er der fordi flyet av og til brukes på innenriksturer i USA, hvor man må betale for underholdningssystemet. Systemet er gratis på internasjonale flyvninger som denne.

I tillegg til underholdningssystemet, så er flyet utstyrt med strømuttak (120v – vanlig USA-plugg) hvor du kan lade dine personlige elektroniske apparaturer.
Det er ikke internett ombord på 757-flyene som flyr mellom Europa og USA.

Setekomforten er viktig på en så lang tur. Jeg kan konstantere at setene i economyklassen er komfortable å sitte i, men det var litt liten benplass.

Benplass. "Knyttnevetesten" ble erstattet av "To fingre-testen"
Benplass. «Knyttnevetesten» ble erstattet av «To fingre-testen»

Setene kunne legges passe langt tilbake slik at det var enkelt å finne en behagelig sittestilling. Sitteputen og ryggstøtten var godt polstret så jeg satt godt, om men litt trangt.

Setebeltetskiltet ble først slukket da vi hadde passert godt vest for Bergen. Dette virker å være typisk United (eller amerikanske selskaper generelt) da jeg sjelden har opplevd at det har blitt slukket før man har nådd marsjhøyden.

Med setebeltetskiltet avslått, kunne matserveringen begynne, litt under en time etter avgang. Det startet med drikkeservering. Servicen var rask og effektiv, og besetningen var svært så hyggelige. Alkoholfrie drikkevarer er gratis, mens man må betale for øl, vin og sprit. Jeg bælja nedpå med eplejuice, noe som smakte helt greit. Serveringskonseptet av drikke hos United i economy, får meg til å stusse litt. Når man bestiller alkoholfri drikke som kommer i en 0,33l boks, heller de det bare i en kopp og gir deg den, i stedet for å gi deg boksen også. Jeg kan ikke huske å ha vært borte i det før hos andre selskaper, og det virker nesten litt smålig. Det er jo uansett gratis påfyll, så hvorfor ikke bare gi boksen med en gang, i stedet for å løpe opp og ned midtgangen og etterfylle?

Etter at drikketralla hadde kjørt opp og ned midtgangen, begynte matserveringen. På denne flyvningen fikk vi valget mellom kylling og ris eller beef lasagne. Jeg valgte lasagnen og reisefølget valgte kyllingen.
Flymat er flymat, men lasagnen min smakte godt og jeg synes det var et godt og mettende måltid. Kyllingen levde (eller ja.. den var jo død) ikke helt opp til forventningene hos reisefølget, men det smakte greit nok.

Beef lasagne til middag
Beef lasagne til middag

Salaten som akkompagnerte lasagnen var veldig god og var frisk og sprø. Den ble servert med en helt grei dijonsennepsdressing. Det vakumpakkede rundstykket var ekstremt tørt, smøret var for hardt til å smøre ut. Mandarinkaken ble kun tatt en bit av for rapporteringen til Bonusfeber sin skyld. Kaken smakte alt for søtt for mine preferanser og var dessuten veldig tørr.

Etter hovedserveringen kom besetningen med jevne mellomrom rundt med vann.

IMG_0051
Da vi nærmet oss vestkysten av Grønland, klarnet skydekket opp og vi fikk en fantastisk utsikt over områdene rundt Nuuk.

Når jeg passerer Grønland, har jeg det som tradisjon å fylle ut tollskjemaet. Gammel vane vond å vende, etc., etc. Dermed var det nå på tide å ta dette frem og jeg fikk knotet ned informasjonen min.

2014-01-13 11.26.53
Flyturen var for det meste rolig og «smooth» med unntak av litt turbulens rundt Island, som du kan se pilotene prøvde å svinge unna.

Cirka en time før ankomst fikk vi utdelt hver vår snackbox som bestod av et oppvarmet rundstykke med ost og tomat. Det smakte veldig godt! Det var også en pottittgullpose og en liten sjokolade oppi der. Det er jo aldri feil nå man er på tur! Besetningen tok seg også en runde med drikketralla, og det ble eplejuice fra boks, servert i en plastkopp igjen. Juiceboksen forble på tralla.

IMG_0072

Ankomst

IMG_0102
Grunnet en del trafikk inn mot New York denne ettermiddagen, ble vi sendt i noen strafferunder sør for Albany, NY på vei mot Newark. Der sirklet vi i noen-og-tyve minutter før vi fikk fortsette inn for landing.
Vi landet klokken 13.29, 11 minutter før rutetid.

United bruker i all hovedsak terminal C på Newark, men grunnet trafikksituasjonen på flyplassen denne ettermiddagen ble vårt fly sendt over for parkering på terminal B. Det er samme terminal som SAS bruker. Vi kom oss tidlig av flyet, og med rask gange mot immigrasjonskontrollen endte vi nokså langt fremme i køen. Vi var gjennom på 10 minutter, noe som er veldig bra.

Hvis du lurer på hvor lang ventetid man kan forvente på de ulike flyplassene i USA, vil jeg anbefale nettsiden til U.S. Customs and Border Protection (CBP) Der er også de ulike terminalene på Newark listet.

Konklusjon

Positivt
+ Godt utvalg av filmer og serier
+ Strømuttak mellom setene
+ God mat
+ Avgang og landing innen 15 minutter av rutetid
+ Norske annonseringer ombord

Jeg er godt fornøyd med underholdningssystemet ombord. Det er fungerer godt, er «on demand» og har et bra utvalg av filmer og TV-programmer. Det at economyklasse også har tilgang på strømuttak er et stort pluss.
Lasagnen isolert sett er blant det beste jeg har spist fra et økonomisete på langdistanse.
Servicen fra besetningen var for det meste bra.
Hvis man har videreforbindelser er det viktig at flyet er i rute. Vi tok av 9 minutter sene, og landet 11 minutter før tiden.
United får pluss poeng, som et ikke-skandinavisk selskap, for å inkludere norske sikkerhetsannonseringer.

Negativt
– Drikkeserveringen
– Benplasssen (eller mangel på sådan)
– Kun en midtgang

Jeg synes det blir for snålt å ikke gi med eplejuiceboksen under drikkeserveringen. Det er kanskje småplukk, men jeg mener United med fordel kan begynne å gi med brus/juiceboksene når passasjerer bestiller dette. Påfyll og ekstra «enheter» er jo gratis uansett, så det ville vel spart besetningen for litt arbeid om de bare hadde gitt hele boksen med en gang, i stedet for at passasjerene må etterspør dette underveis.
Benplassen var ikke mye å skryte av, men hvis man er villig så har man jo mulighet til å kjøpe seg litt bedre plass i Economy Plus. Allikevel; det var trangt! C og D-setene (midtgangssetene) har underholdningsboksen under setet foran seg som ytterligere begrenser benplassen.
Noen vil kanskje vektlegge det at Boeing 757 som brukes på denne ruten, kun har en midtgang som negativt. Jeg kan til dels være enig i den kritikken. Selv om man ikke merker så mye til det når man sitter i stolen sin, så merker man det fort om man reiser seg for å strekke på bena eller skal på toalettet. Særlig når serveringen pågår er man låst til setet, fordi den ene midtgangen ombord er okkupert av serveringstrallen. Dette er dog kun et lite minus.

 

Quickfacts
Rute: UA 39 Oslo-Newark
Flytype: Boeing 757-200
Kabinklasse: Economy
Bookingklasse: K
Sete: 29F
Bonusprogram/poeng opptjent: Eurobonus, 3700 poeng
Servering: Lunsj, snack før ankomst, gratis alkoholfri drikke
Internett ombord: Nei
Hjemmeside: United Airlines

Hvilke erfaringer har du med United i økonomiklasse? Del gjerne med oss på forumet ved å trykke her

Oversikt

Fordeler

Godt utvalg av filmer og serier, strømuttak mellom setene, god mat (inkl. valg av hovedrett)

Ulemper

Drikkeserveringen, benplasssen (eller mangel på sådan) og eneste såkalte "narrow-body" (fly med kun en midtgang) mellom Oslo og New York

Sete

Mat/drikke

Service

value4money

Overall Rating

Konklusjon

United leverer et solid produkt i økonomi, men det som trekker mest ned for dem er at man må betale for all alkohol ombord, og at de har dårligst benplass av de selskapene som trafikkerer Oslo-New York

4.3

Kommentar

  1. Øyvind Sæthre sier

    Takk for fin rapport. Den stemmer sånn ca overens med det jeg har hørt før så da vet jeg hvilke plusser og minuser som er med United.

    • Cecilie Larsen sier

      Hei Øyvind,

      Tusen takk for det! United har et solid produkt i økonomi. Følg med de neste dagene, da kommer det test av Norwegian og SAS også.

      • Øyvind Sæthre sier

        Ser fram til det. Fløy Norwegian selv i høst en vei, og kommer ikke til å gjøre det igjen om det finnes alternativer. Bor ved Bergen og synes at KLM har det beste tilbudet herfra til de reisemålene jeg drar til (som er overalt). At de har gratis economy comfort seter for oss med hyggelige kort hos KLM hjelper også på om jeg har billetter på økonomi.

  2. Scott sier

    Veldig glad for denne artikkelen! Mer av dette. Skal fly til New Ark i morgen, og ta en transfer videre til San Diego. Noen formening om det er verdt pengene med en Economy Plus-oppgradering?

    • Cecilie Larsen sier

      Hei, og takk for hyggelig tilbakemelding!

      Jeg synes det er verdt de ca 100 USD det koster å oppgradere fra Oslo til New York til Economy Plus. Priser til San Diego er jeg litt mer usikker på, men ville nok vært villig til å betale mellom 50 og 75 USD for denne strekningen, i Plus.

      God tur 🙂

  3. Mathias sier

    Hei
    Skal reise min første tur til USA nå i juli. Jeg skal videre til West Palm Beach og har en mellomlanding på Newark i 2 timer og 10 min. Har hørt litt at passkontrollen tar tid, men på den linken dere viste til, virka det ikke som det som det var den lengste ventetiden. Men det økes kanskje i juli? Hvordan er det med bagasje når jeg skal mellomlande, må jeg hente den og sjekke den inn igjen og gjennom sikkerhetskontrollen eller går det direkte til neste fly? Er forresten United airlines jeg skal reise videre med også. Tror dere det går greit med 2 timer på Newark eller blir det stress tror dere?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *